Automatisering en precisie spelen een belangrijke rol in infrastructuurprojecten. Met millimetergestuurde gps-toepassingen van Topcon wordt het scannen, plannen en uitvoeren van asfalteringsprojecten efficiënter dan ooit. Het revolutionaire SmoothRide-systeem kreeg een upgrade voor een verbeterde workflow en gegarandeerde precisie.
Topcon ontwikkelt geavanceerde technologieën die innovatieve hard- en software combineren om de nauwkeurigheid te verbeteren en processen te automatiseren. Het resultaat? Een hogere efficiëntie op de werf. Het technologiebedrijf biedt toepassingen aan zoals local positioning systems (LPS) en millimeter GPS (mmGPS). “Deze systemen blijven relevant, ook nu er meer innovatieve technologieën bestaan”, vertelt Sjoerd Stoové, teammanager 3D Paving bij Topcon. “Ze vormen een robuuste basis in situaties waar satellietnavigatie bijvoorbeeld beperkt is, terwijl je ze naadloos koppelt met onze nieuwere oplossingen.”
Revolutie in asfaltering
Een van Topcons meest revolutionaire pavingoplossingen is SmoothRide, dat een complete service over de hele lijn biedt. Sjoerd: “Bij asfaltering is een constante vlakheid cruciaal. Daarvoor is een goede voorbereiding de sleutel tot efficiëntie. Met SmoothRide spelen we hierop in.” Mobiele laserscanning brengt de bestaande weg eerst tot op de millimeter in kaart. Met behulp van de Office-software van Topcon wordt vervolgens een nieuw ontwerp gemaakt dat resulteert in een 3D-model voor het freeswerk. “We stappen af van een constante freeslaag en introduceren differential milling, een geavanceerde freesmethode waarbij wegdeklagen op variabele dieptes worden verwijderd. Afhankelijk van de toestand van het oppervlak corrigeren we onregelmatigheden zoals hobbels en verzakkingen om een vlakke ondergrond te creëren. Dit totaalpakket leidt tot een vloeiende, efficiënte asfalteringsworkflow.”
Voordelen voor alle partijen
Door in een eerdere fase van het proces in te zetten op automatisatie genieten alle betrokkenen voordelen. In de eerste plaats hebben aannemers die instaan voor het frezen minder handmatig werk. Het automatische freesproces verloopt ook sneller waardoor de arbeiders minder lang operationeel zijn op het wegdek. Dit draagt bij aan een verhoogde veiligheid. Als freesbedrijf is het verbeterde eindproduct een extra service naar eventuele asfalteerpartners. “Ook asfalteerders hebben baat bij deze verschuiving”, vervolgt Sjoerd. “Zij starten vlotter en schatten accurater hun hoeveelheden en timing in. Dat betekent een optimalisatie van hun kosten en personeelsinzet. Met een toegenomen duurzaamheid en rijcomfort geniet ook de eindklant van de voordelen van SmoothRide.”
SmoothRide nu nog breder inzetbaar
Om nog meer in te spelen op de noden van het werkveld kreeg de toepassing een upgrade met twee belangrijke verbeteringen. “De eerste is de mogelijkheid om op meer afgelegen gebieden of in tunnels operationeel te blijven zonder satellietverbinding. Dat kan door het geïntegreerde LPSsysteem met total station-aansturing. De tweede optimalisatie is een Virtual Ski-functie waarmee je over een variabele lengte direct op de machine het langsprofiel uitvlakt op basis van de scan. Dit elimineert de tussenstap van het creëren van een design waardoor je nog sneller schakelt van scan naar uitvoering”, aldus Sjoerd.
Complete pavingoplossingen
Naast de basistoepassingen en het doordachte SmoothRide zet Topcon ook het Intelligent Compaction-assortiment in de kijker. Sjoerd: “Deze systemen bestaan uit een GNSS-ontvanger, een trilling- en een temperatuursensor op de walsen die instaan voor het verdichten van het asfalt. Hiermee optimaliseren we het aantal walsovergangen en de temperatuur. Uiteraard helpt dit de operatoren bij hun werk: ze schatten het aantal walsovergangen beter in en garanderen dat ze verdichten binnen het optimale temperatuurwindow. Bovendien leggen we al deze data vast en rapporteren we erover binnen ons cloudplatform Sitelink.” Ten slotte verdient ook de Thermal Mapper extra aandacht “Deze temperatuurgevoelige camera op asfaltspreidmachines meet constant de temperatuur van het gelegde asfalt om temperatuursegregatie tegen te gaan wanneer bijvoorbeeld verschillende vrachtwagens asfalt storten. Zo maken we dat het asfalt onder de beste omstandigheden wordt gelegd. De BIM-informatie die we hiermee verzamelen is bovendien heel handig bij toekomstige onderhoudsplannen”, besluit Sjoerd. “Zo garanderen we bij Topcon een optimale asfaltkwaliteit op de korte en lange termijn.”
artikel uit infra magazine #4 - 2024 > hier downloadenhttps://www.topconpositioning.com/be/nl© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer