Vlotte waterafvoer voor verbrede spoorweg Aalter-Landegem

Gepubliceerd op 06-12-2024 16:35

Een spoorwegverbreding brengt specifieke uitdagingen met zich mee, ook als het op regenwaterbeheer aankomt. Voor een project op de lijn Aalter-Landegem betrok aannemer Van Laere de studiedienst van Deschacht. Naast het uittekenen van de rioleringsplannen leverde Deschacht PP infiltratiebuizen en maatwerk afvoergeulen.

bron foto: (c) Deschachtbron foto: (c) Deschacht

Spoorlijn 50A tussen Aalter en Landegem had tot voor kort slechts twee sporen. Voor een verdubbeling van die capaciteit moest de spoorweg aanzienlijk verbreed worden. Het was meteen ook het ideale moment om de haltes van Handbeke en Bellem te vernieuwen en een nieuwe rondweg te voorzien. Uiteraard is het ook op en rond de sporen cruciaal om goed te anticiperen op wateroverlast en die maximaal te voorkomen. Voor het uittekenen van de rioleringsplannen deed aannemer Van Laere een beroep op de interne tekendienst van Deschacht.

UITDAGENDE DIMENSIONERING VAN DE AFVOERGEULEN

De studiedienst van Deschacht tekende de plannen uit voor de waterafvoer in de stationsomgeving van Hansbeke. Ze leverden ook enkele kilometers dubbelwandige geperforeerde PP buis type SN8 voor het spoorwegtraject. Toch waren vooral de afvoergeulen een uitdaging. Projectadviseur Peter Rommel van Deschacht licht toe: “Aan het station van Hansbeke moesten we rekening houden met een beperkte inbouwhoogte. Het dimensioneren van afvoergeulen met voldoende afvoercapaciteit binnen deze limiet, was dan ook een belangrijk onderdeel van onze studie.”

Deschacht stelde de afvoergoot Faserfix KS150 van Hauraton voor. Hauraton is als fabrikant gespecialiseerd in afvoergeulen in kunststof en in vezelversterkt beton. Deze combinatie maakt de producten geschikt voor de meest intensief gebruikte sites en wegen. Deschacht leverde de Faserfix KS150 in een verlaagd model. “Door te kiezen voor een rooster met dwarse lengtestaven, verzekerden we meteen ook het rolstoel- en fietsvriendelijke karakter van de doorgang onder de sporen”, vult Peter aan. “De dunne openingen van het rooster vermijden blokkage.
We leverden in totaal zo’n 120 lopende meter afvoergeul voor plaatsing onder meer op de inrijhelling, onder de passerelle onder de sporen en op de voetgangershelling.”

artikel uit infra magazine #4 - 2024 > hier downloadenhttps://www.deschacht.eu/
Het dimensioneren was een belangrijk onderdeel van onze studieHet dimensioneren was een belangrijk onderdeel van onze studie
artikel uit Infra Magazineartikel uit Infra Magazine