Fietsen over zonnepanelen in Genk

Gepubliceerd op 06-12-2024 16:23

Over een upgrade gesproken. Het betonnen fietspad op de Emile Van Dorenlaan in Genk heeft over een lengte van veertig meter plaats geruimd voor zonnepanelen. Even berijdbaar, een pak esthetischer en duurzamer. De opgewekte elektriciteit voedt het lichtkunstwerk ‘Eindeloze horizon’ dat de wanden van de tunnel onder de E314 opleukt.

foto: Infra Magazine - (c) Van de Kreeke Wegenbouwfoto: Infra Magazine - (c) Van de Kreeke Wegenbouw

Initieel zouden de zonnepanelen voor de hernieuwbare stroomvoorziening worden aangelegd in de middenberm van de E314. In de toekomst zal mogelijks een derde rijstrook aangelegd worden en de zonnepanelen zouden dan in de weg liggen. Daarom gingen de betrokken partijen op zoek naar een alternatief. “Als plan B bekeken we eerst de optie om de muur van het viaduct te bekleden met zonnepanelen, maar ook dat idee werd gecounterd. Gelukkig bood het fietspad op de Emile Van Dorenlaan een goede oplossing”, zegt Brian Boumans van uitvoerend aannemer Van de Kreeke Wegenbouw.

Partner Soltech produceerde de zonnepanelen. Met uitvalsbasis op het nabijgelegen Genkse bedrijventerrein Thor Park past die lokale partner perfect bij het duurzame opzet van dit project. Soltech heeft jarenlange expertise in het verwerken van zonnecellen in allerhande materialen en dat kwam hier van pas. Het team ontwikkelde de panelen speciaal voor dit project en maakte dit pionierswerk in de Belgische infrasector zo mogelijk.

GRONDIGE VOORBEREIDING EN NAUWKEURIGE PLAATSING

Eens de zonnepanelen geproduceerd waren, kwam het er voor de plaatsers op aan om de werf goed voor te bereiden. Om een opsluiting te voorzien werden aan de zijkanten van het fietspad opsluitbanden geplaatst. Brian Boumans schetst de uitvoering: “Met een fijnfrees verwijderden we een vijftal centimeter van het bestaande beton, zodat er een vlakke overgang ontstond aan het begin en einde van het pad.. Een rubberen mat ving de oneffenheden op, zodat we de zonnepanelen netjes konden plaatsen op die ondergrond. Op de plaats van
de omvormers maakten we gaten in het beton. Zo moesten we niet nodeloos diep frezen en konden we toch alles proper wegwerken.”

De zorgvuldige afkitting van de voegen tussen de zonnepanelen vangt eventuele bewegingen door de passage van fietsers op. Dat voorkomt schade door het tegen elkaar slaan van naast elkaar liggende modulaire panelen en garandeert de langdurige stabiliteit van het fietspad. Het ruwe oppervlak van de panelen geeft fietsers bovendien een goede grip op de ondergrond.

EEN BLAUW ACCENT
Het beton vervangen door zonnepanelenmaakt de ondergrond dus slibbestendig en minder glad. De aanleg van het energie-opwekkende fietspad voegt bovendien een vleugje kleur toe aan de Emile Van Dorenlaan. De zonnepanelen kregen een blauwe kleur die – net zoals het kunstwerk zelf op bepaalde plaatsen – refereert naar de Stiemerbeekvallei. De rechte lijn richting de Stiemervallei verlengt als het ware de horizonlijn van het kunstwerk en versterkt zo de eindeloosheid van het werk.

DE ‘EINDELOZE HORIZON’ VAN GINY VOS

Op 22 mei 2024 gingen de lichten van ‘Eindeloze horizon’ voor het eerst aan. Het is een werk van de gerenommeerde Nederlandse mediakunstenares Giny Vos, die vooral bekend is om haar creativiteit met licht. Het ‘venster’ van 46 meter lang en 48 centimeter hoog vormt een aantrekkelijke connectie tussen de Stalenstraat en de Stiemerbeekvallei. Op het lichtbaken zijn herkenbare landschappen en abstracte interpretaties van de omgeving te zien. Voor de beelden liet Giny Vos zich inspireren door de verhalen van omwonenden, de schilderijen van Emile Van Doren en de prachtige natuur in de Stiemervallei. Naast het illustratieve was de groene productie van de nodige elektriciteit erg belangrijk voor Stad Genk. Daar biedt het nieuwe stuk fietspad nu een oplossing voor.

artikel uit infra magazine #4 - 2024 > hier downloadenhttps://www.habenu-vandekreeke.com/oplossingen/wegenbouw/https://soltech.be/
pionierswerk in de Belgische infrasectorpionierswerk in de Belgische infrasector
artikel uit Infra Magazineartikel uit Infra Magazine