Vlaanderen staat voor heel wat uitdagingen waarin de bouw- en vastgoedsector een belangrijke rol speelt: het realiseren van bijkomend woonaanbod binnen de krijtlijnen van de bouwshift, de energetische renovatiegolf, onze gebouwen en infrastructuur klimaatbestendig maken, de dringende (her)aanleg van wegen, dijken, bruggen, rioleringen en het onderhoud ervan enz. Rechtszekere, robuuste en vlotte vergunningsprocedures zijn daarbij een noodzakelijke, maar vandaag niet gerealiseerde voorwaarde. Dat deficit aan rechtszekerheid verlamt en vertraagt heel wat belangrijke initiatieven. De Vlaamse regering erkent dit door een gemengde commissie van experten op te richten, die tegen september verbeterpunten op het vlak van de procedure moet formuleren.
Nood aan rechtszekere, robuuste en vlotte vergunningen is hoog
De voornaamste organisaties uit de bouw- en vastgoedsector – Embuild Vlaanderen, Bouwunie, BVS, NAV, de Orde van Architecten, BVA en ORI – juichen dit toe. “Meer nog, we slaan de handen in elkaar en presenteren de commissie en de regering een gezamenlijke nota met concrete oplossingen in alle fases van de procedure, van de onderliggende regelgeving over het vooroverleg tot de afhandeling van de beroepen. We zijn er als sector van overtuigd dat ook de inhoud van een vergunningsaanvraag onder de loep dient te worden genomen.”, zegt Caroline Deiteren van Embuild Vlaanderen.
“De focus mag dus niet enkel liggen op de beroepsprocedures aan het einde van de rit. Want de slinger is doorgeslagen door een veelvoud aan vereiste studies, terreinonderzoeken en de gevraagde detailgraad. Die kosten handenvol geld en tijd. Ook kunnen er vaak vragen gesteld worden bij de meerwaarde ervan.”, aldus Olivier Carrette van BVS. “Een vergunningentraject staat vandaag jammer genoeg vaak synoniem voor een heus hindernissenparcours. Zo verzandt vooroverleg geregeld in onnodige en vertragende over-en weertrajecten. Het kluwen aan regelgeving en de vele lokale verordeningen maken een vergunningsaanvraag heel complex. En de (te) lage drempel om beroep aan te tekenen zorgt voor tijd- en geldverlies”, duidt Jean-Pierre Waeytens van Bouwunie. “Ook liggen tegenstrijdige beleidsvisies tussen het Vlaamse en lokale niveau aan de basis van grote vertragingen. Dat is een grote belemmering voor de verdichtingsopgave”, zegt Steven Lannoo van NAV.
Van vooroverleg en beroepsprocedures tot omgevingsbeleid en milieuregels, de bouw- en vastgoedsector legt voorstel na voorstel op tafel om het kafkaiaanse karakter van de vergunningsprocedures weg te werken. Zo stuurt de Vlaamse overheid het aan op verdichting, maar net de vergunningsaanvragen van die projecten hebben de laagste slaagkansen. Dat blijkt uit een studie van de KU Leuven. Het verkrijgen van een vergunning voor een woonproject van 20 eenheden, inclusief voortraject, duurt in Vlaanderen in het beste geval gemiddeld 28,5 maanden of bijna 2,5 jaar. In het slechtste geval, als er beroep wordt aangetekend tot bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen, bedraagt de doorlooptijd gemiddeld 65,5 maand of meer dan 5 jaar. Maar evengoed zijn er projecten die zeven tot tien jaar lang verzanden. Op basis van een knelpuntenanalyse en een lijst met concrete oplossingen, wil de sector nu samen met de nieuwe gemengde commissie de bouwoplossingen voor Vlaanderen uit het slop trekken. Hieronder prioritaire punten uit een uitgebreidere lijst:
Ontvang het laatste nieuws uit de grond, groen en infra sector!
© 2000 - 2025 Wegenbouw.be | Disclaimer