In 2025 zijn er op 43 locaties grote wegenwerken op autosnelwegen met opnieuw veel aandacht voor de renovatie van bruggen, viaducten en tunnels. De hinder wordt beperkt door de fases van de werken met de grootste hinder zoveel mogelijk ‘s nachts of tijdens weekends uit te voeren en door zo veel mogelijk rijstroken open te houden.
De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder maakte vandaag samen met bouwheren Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Lantis, De Werkvennootschap en Infrabel de 43 snelwegwerven van 2025 bekend. De werken zijn samen goed voor een investering van 914 miljoen euro, excl. de kosten van de Oosterweelwerken en twee publiek-private samenwerkingen*. Op 20 locaties gaat het om vernieuwingen van bruggen (12 locaties) en tunnels (8 locaties).
De voorstelling voor pers vond vandaag plaats op de werf van de Beverentunnel, waar de renovatiewerken op volle toeren draaien.
Vernieuwingen van tunnels, bruggen en wegverharding
De werken op onze hoofdwegen zijn nodig om de veiligheid en de levensduur van onze weginfrastructuur te verbeteren. Met elke werkdag gemiddeld een enorme 63,4 miljoen voertuigkilometer, krijgen onze autosnelwegen heel wat te verduren. “Die hoge verkeersdruk in het logistieke hart van Europa - in combinatie met verouderde wegen, bruggen en tunnels - maakt een stevige investering broodnodig,” zegt minister De Ridder. “Onze infrastructuur is wat onze regio doet draaien, onze mensen doet werken, en die infrastructuur moet veilig, maar ook robuust zijn. Ik geef bovendien extra aandacht aan havenwegen om die belangrijke logistieke assen toekomstklaar te maken.”
Hinder zoveel mogelijk beperken
Wegenwerken zorgen onvermijdelijk voor hinder. In 2025 zijn wordt de grootste hinder verwacht op volgende locaties:
ANTWERPEN
VLAAMS-BRABANT
OOST-VLAANDEREN
Om de hinder te beperken stemmen we de timing van onze werken af met andere bouwheren en partners als lokale besturen, mobiliteits- en werkgeversorganisaties. Gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving vermijden we en omleidingsroutes worden vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden,” duidt Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van AWV. “De fases met de meeste hinder gebeuren op minder drukke momenten zoals nachten, weekends en vakantieperiodes - ook tijdens het bouwverlof - en er worden telkens zoveel mogelijk rijstroken vrijgehouden, door bijvoorbeeld te werken aan bruggen vanop de berm. Ons Verkeerscentrum maakt per werf een gedetailleerde inschatting van de impact en onderzoekt wat de effecten zijn op de omgeving.”
Vermijd verrassingen
Met een nieuwe nationale campagne op radio, social media en affiches roept AWV mensen op om zich te informeren over de geplande werken in hun buurt, niet enkel op snelwegen maar ook op gewestwegen. Door te weten waar er werken zijn, vermijden mensen verrassingen en kunnen ze eventueel hun verplaatsing aanpassen. Op wegenenverkeer.be vinden mensen alle informatie over de werken.
Veiligheid aan werven prioriteit
Op de werven zijn dag en nacht arbeiders aan het werk. “Bij het inrichten van een werf worden zeer strikte maatregelen genomen om de veiligheid aan de werfzone te verhogen. We vragen bestuurders om de snelheidslimiet en signalisatie te respecteren. Wees extra aandachtig bij het naderen van een werfzone,” zo riep de minister ook vandaag op.
Download kaartjes en fiches met gedetailleerde info per werf hier.
Totaalrenovatie Beverentunnel, decor van voorstelling Grote Werven 2025
Voor de voorstelling van de grote werven van 2025 trokken we naar de Beverentunnel (R2) in het Antwerpse havengebied. Die snelwegtunnel krijgt sinds de zomer van 2024 een totaalrenovatie en die draait op volle toeren. De eerste koker richting Gent is bijna volledig afgewerkt. Vanaf midden maart verhuist de werf naar de andere tunnelkoker, onder voorwaarde dat een heleboel veiligheidstesten goed verlopen. AWV verwacht dat het verkeer tegen eind oktober door een volledig vernieuwde Beverentunnel kan rijden.
*Twee langlopende privaat-publieke projecten van De Werkvennootschap: knooppunt Zaventem en ontwikkeling R4 niet meegerekend bij dit bedrag.
Ontvang het laatste nieuws uit de grond, groen en infra sector!
© 2000 - 2025 Wegenbouw.be | Disclaimer