Op 12 december 2024 bracht het Asfalt Innovation Symposium (AIS) opnieuw veel volk op de been. In BluePoint Venues in Antwerpen presenteerden experts van Universiteit Antwerpen en hun onderzoekspartners recente onderzoeken uit hun vakgebied. De onderzoeksgroep SuPAR (Sustainable Pavements and Asphalt Research) bracht onderzoekers, studenten, wegbeheerders en industriële spelers samen onder de toepasselijke slogan ‘Research meets industry’.
AIS 2024, de zevende editie al, mocht 111 deelnemers verwelkomen. Naast 80 geïnteresseerden uit Vlaanderen waren er ook 14 aanwezigen uit Nederland en 17 personen van buiten de Benelux. Dat toont de internationale uitstraling van de onderzoeksgroep SuPAR en hun aanzien tot over de landsgrenzen. “Het is inspirerend om te zien hoe we zijn uitgegroeid tot een academische onderzoeksgroep van internationaal niveau. Toch blijft onze missie onveranderd: wetenschap verbinden met de praktijk en oplossingen bieden die er toe doen”, klinkt het bij de Universiteit Antwerpen. “Als onderzoeksgroep kunnen we het ons niet permitteren om in een ivoren toren te blijven werken. Ons werk moet naar buiten toe, want alleen door onze kennis te delen en samen te werken met de industrie kunnen we echt impact maken op de maatschappij.”
De boeiende mix van deelnemers kon informatie en inspiratie tanken tijdens diverse sessies, van presentaties tot interactieve formats met ruimte voor discussie. De Universiteit Antwerpen stelde eigen onderzoek voor, aangevuld met internationale sprekers die hun projecten kwamen toelichten. Zo waren er sprekers van Griekse Aristotle University of Thessaloniki, de Nederlandse TU Delft, de Indiase MAHE University en de Portugese University of Minho. De sessies richtten zich onder meer op het gebruik van biobased materialen, digitalisering, recycling en de monitoring en het beheer van bestrating.
GLOEDNIEUWE MASTER OPLEIDING VOORGESTELD
Het Asfaltsymposium was meteen ook de perfecte gelegenheid om de nieuwe Joint Master in Sustainable and Resilient Pavement Engineering (SURPAVE) voor te stellen. Deze tweejarige masteropleiding van 120 studiepunten zoomt in op duurzame en klimaatbestendige wegeninfrastructuur. Na een semester aan de Universiteit Antwerpen trekken de studenten een semester naar het buitenland om zich te verdiepen in specifieke materie: slimme technologieën aan UMinho (Portugal), duurzaam ontwerp aan UNIPA (Italië) of een mondiale kijk op infrastructuur aan MAHE (India). Het tweede jaar bestaat uit een industriële stage en een scriptievoorbereiding, waar het vierde en laatste semester dan op verder bouwt voor de scriptievervollediging bij een internationale partner.
De opleiding combineert multidisciplinaire kennis om professionals voor te bereiden op het integreren van duurzaamheid en veerkracht in ontwerp, bouw en beheer van wegen. Zo draagt het programma bij aan de SDG’s van de VN en richt zich op de wegen van de toekomst. De volgende editie van het Afalt Innovation Symposium vindt plaats op 11 december 2025. Kruis deze datum alvast aan in je agenda.
ENGINEERS OF TOMORROW
Het AIS werd voor de eerste keer georganiseerd door Engineers of Tomorrow. Ontstaan vanuit de Universiteit Antwerpen wil deze groep bruggen bouwen tussen ingenieurs, bedrijven en studenten. Dat doen ze met een jaarlijkse jobbeurs, inspirerende opleidingen en vakevent, zoals het Asfaltsymposium.
ONDERZOEK IN DE KIJKER
De onderzoeksgroep SuPAR is de drijvende kracht in België om nieuwe duurzame technologieën uit te testen, in samenwerking met de sector. Enkele recente verwezenlijkingen bevinden zich in de Haven van Antwerpen-Brugge. Daar werden vier proefvakken aangelegd met verschillende invalshoeken. Een eerste proefvak werd aangelegd met verjongingsmiddelen om het percentage asfaltrecycling te verhogen. Verder werden drie andere proefvakken aangelegd (Antwerpse Baan, Blauwe Weg, Nieuwe Westweg) waarbij nieuwe types van asfaltmengsels werden ontworpen en aangelegd, gemonitord door infraroodlinescanners, nieuwe types van kleeflagen, schraalasfalt als fundering en ongebonden fundering versterkt met geogrid. De proefvakken werden voorzien van Fibre Bragg Grating-sensoren, die permanent de vervorming meten in de gehele structuur. Dit betekent dat SuPAR nog voor er schade zichtbaar is aan het oppervlak, de verschillende nieuwe structuren kan evalueren op levensduur op kortere tijd.
Het zeer stijve asfalttype ‘AVS’ werd vervangen door een asfaltmengsel speciaal ontworpen voor PoAB, met gebruik van polymeerbitumen en geoptimaliseerd door een alternatief mengselontwerpprogramma. Dit mengsel is meer bestand voor traag, zwaarder verkeer en komt tegemoet aan de vraag naar resiliënte mengsels. Het mengsel en bitumentype werd overgenomen in het nieuwe SB250 v5.0 om deze innovatie breder toe te passen in Vlaanderen. De uitvoering en monitoring van de proefvakken staan internationaal in de spotlights als een voorbeeld van samenwerking tussen SuPAR, het Agentschap Wegen en Verkeer, het Havenbestuur PoAB en de vele aannemers. Geregeld worden de proefvakken bezocht door buitenlandse onderzoekers met de vraag naar samenwerking en support, voor de zoektocht naar resiliënte en duurzame weginfrastructuur.
artikel uit infra magazine #1 - 2025 > hier downloadenhttps://www.uantwerpen.be/en/research-groups/supar/activities/ais/Ontvang het laatste nieuws uit de grond, groen en infra sector!
© 2000 - 2025 Wegenbouw.be | Disclaimer