Standaardbestek wegenbouw krijgt update: de belangrijkste wijzigingen in een notendop

Gepubliceerd op 10-03-2025 11:21

De standaardbestekken van het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) worden ongeveer elke vijf jaar bijgewerkt om verouderde en in onbruik geraakte elementen te schrappen en innovatievere technieken en nieuwe bepalingen toe te voegen. Ook het standaardbestek 250 voor de wegenbouw kreeg opnieuw een grondige revisie. Vanaf 1 juli kan je het standaardbestek downloaden op de website van het Agentschap Wegen en Verkeer. Toch geven we je nu al graag een idee van de wijzigingen.

foto: Infra Magazine foto: Infra Magazine

De enkelen die het standaardbestek nog op papier aanvroegen, moeten zich voor de nieuwste versie wenden tot de digitale download. Door de dalende interesse, werd beslist geen gedrukte versie meer te maken. De digitale versie van alle geüpdatete standaardbestekken wordt gepubliceerd op 1 juli. Vanaf die datum geldt nog een overgangsperiode van zes maanden. Die laat toe om lopende dossiers af te werken zonder aanpassingen te moeten maken aan de gebruikte bepalingen. Vanaf 1 januari 2026 is het dan verplicht om de nieuwe versies te respecteren voor aanbestedingenvan overheidsbedrijven.

NIEUW: STANDAARDBESTEK 200

Naast de drie standaardbestekken – 250 voor wegenbouw, 260 voor kunstwerken en waterbouw, en 270 voor elektromechanica – roept MOW nu ook het standaardbestek 200 in het leven. Dat bundelt de bepalingen die de andere drie gemeenschappelijk hebben. Daarmee zet het de standaard voor de algemene technische en administratieve bepalingen. Denk aan de informatie over het as-builtdossier, juridische bepalingen, nomenclatuur, …

“Dat maakt de andere bestekken wat minder uitvoerig, maar heeft tegelijk een impact op de nummering van de bepalingen”, benadrukt Margo Briessinck, vanuit zijn rol als senior advisor bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Om de diverse standaardbestekken op elkaar te laten volgen, hebben we de cijfers één tot tien vrijgemaakt voor standaardbestek 200.

Concreet betekent dat bijvoorbeeld voor standaardbestek 250 dat hoofdstuk 6 gewijzigd is naar hoofdstuk 16 en dat hoofdstuk 8 nu hoofdstuk 18 is geworden. Dat wordt even wennen, maar draagt bij aan de logica van het totaal aan standaardbestekken.”

GESCHRAPTE FUNDERINGEN EN NIEUWE ASFALTMENGELS

In hoofdstuk 15 (Onderfunderingen en funderingen) zijn een aantal historische funderingen geschrapt die tegenwoordig niemand meer gebruikt, zoals de niet-continue steenslagfundering. Ook zijn de eisen rond het controleren van funderingen en de plaatproef scherpgesteld. Waar hier zaken verdwijnen, kenmerkt hoofdstuk 16 (Verhardingen) zich dan weer vooral door enkele toevoegingen. Een aantal nieuwe asfaltmengsels zijn opgenomen in het standaardbestek 250. Zo zijn, in samenspraak met het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), eisen opgesteld en neergeschreven voor waterdoorlatende asfaltmengsels. Daarnaast worden specifieke verhardingen, zoals een combinatie van grind en gazon, beschreven. Ook specifieke mengsels voor havenverharding, waar intensief zwaar verkeer rijdt, staan in dit hoofdstuk. “Het gaat altijd om recente materialen, die weliswaar al getest zijn en hun waarde bewezen hebben”, benadrukt Margo.

“Zo zijn we zeker dat deze voldoen aan de eisen van de voorschrijvers en bijdragen aan duurzame infrastructuurwerken.” Onder de rubriek bestrating zijn dan weer bepalingen opgenomen voor grootformaattegels (vanaf 60 op 60 centimeter), op basis van een publicatie van het OCW.

NIEUW HOOFDSTUK OVER GROENAANLEG

Wie gewoon is om het standaardbestek 250 te gebruiken, zal opmerken dat er ook een volledig nieuw hoofdstuk is. Hoofdstuk 21 (Groenaanleg) gaat dieper in op natuurtechniek. Het beschrijft alles rond soorten rasters, zoals wildrasters of schapenrasters, er afscherming van de weg. Zowel de aanleg van deze elementen als het beheer ervan wordt gespecificeerd.

OVERIGE WIJZIGINGEN

Doorheen de bepalingen zijn her en der kleinere aanpassingen gebeurd, zaken geschrapt en toevoegingen gemaakt. Die wijzen zichzelf uit als je het nieuwe standaardbestek gebruikt. Enkele voorbeelden:

  • In hoofdstuk 14 (Voorbereidende werken en grondverzet) is een richtlijn toegevoegd voor het omgaan met explosieven.
  • In hoofdstuk 17 (Rioleringen en afvoer van water) is de waterdichtheidsproef aangepast. Zo wordt onder andere de waterdichtheid van huisaansluitingen getest. 
  • In hoofdstuk 18 (Lijnvormige elementen) zijn afschermende constructies – vangrails, betonnen elementen, … - voortaan beschreven op basis van uitvoeringscertificatie.
  • In hoofdstuk 19 (Allerhande werken) is er een afstemming gebeurd met het standaardbestek 260 i.v.m. groutwanden of secanspalen.
  • Het hoofdstuk Werfsignalisatie van Hoofdstuk 20 (Signalisatie) is dan weer opgesplitst in een hoofdstuk werfinrichting en een hoofdstuk werfsignalisatie.
  • Hoofdstuk 22 (Onderhouds- en herstellingswerken) bevat een nieuwe passage over het levensverlengend onderhoud van asfalt, een onderwerp waar Infra onlangs uitgebreid over publiceerde.
  • In hoofdstuk 23 (Werken aan onbevaarbare waterlopen) staat te lezen dat voor slibruiming uit grachten vanaf heden de regels voor grondverzet gelden. Dat vergt een andere aanpak voor het transport en de verwerking van dit slib.
  • In hoofdstuk 24 (Metingen, proeven en voorstudies) zijn ten slotte wijzigingen aan de voorstudies van mengsels opgenomen.

VEEL INTERESSE VOOR INFOSESSIES
Naar aanleiding van de publicatie van versie 5.0 van het Standaardbestek 250 voor de wegenbouw, organiseerde AWV vijf infosessies, eentje in elke Vlaamse provincie. Vier experts van het agentschap en Aquafin, onder wie Margo Briessinck, deden er de wijzigingen in de bepalingen  waar zij coördinator van zijn uit de doeken. De uiteenzettingen waren bijna allemaal volzet. Over de wijzigingen in de standaardbestekken 200, 260 en 270 volgen nog infosessies na de zomer.

artikel uit infra magazine #1 - 2025 > hier downloadenhttps://wegenenverkeer.be/nieuws/infosessies-standaardbestek-250-versie-50
veel interesse voor de infosessiesveel interesse voor de infosessies
artikel uit Infra Magazineartikel uit Infra Magazine

Schrijf je in voor de Wegenbouw.be nieuwsbrief

Ontvang het laatste nieuws uit de grond, groen en infra sector!