Nieuwe fietsersbrug over E34 in Melsele geplaatst

Gepubliceerd op 12-08-2024 10:36

De nieuwe fietsersbrug in Melsele over de E34 en de Keetberglaan werd geplaatst tijdens de nacht van zaterdag 10 augustus op zondag 11 augustus. Tijdens de plaatsing werden de E34 en de Keetberglaan volledig afgesloten worden voor het verkeer in beide richtingen vanaf zaterdag 10 augustus 23 uur. De E34 richting kust ging opnieuw vanaf zondagochtend 8 uur. De E34 richting Antwerpen werd vrijgegeven rond 11 uur. De plaatsing van de brug duurde langer dan vooropgesteld omwille van technische uitdagingen. De nieuwe fietsbrug zal in het najaar van 2024 klaar zijn voor gebruik.

foto's: (c) Departement Mobiliteit en Openbare Werkenfoto's: (c) Departement Mobiliteit en Openbare Werken

“We hebben er doelbewust voor gekozen om de fietsersbrug te plaatsen tijdens een weekendnacht om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken. De stalen brug is 5 m breed, 145 m lang en weegt ongeveer 270 ton. De hele operatie werd minutieus voorbereid en duurde in totaal 12 uur. Dat is langer dan vooropgesteld omwille van enkele technische uitdagingen”, zegt Nick Arys, woordvoerder van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

Kallo en Waaslandhaven-Oost beter bereikbaar met fiets
De nieuwe fietsersbrug komt tussen de huidige fietsersbrug aan Waaslandhaven-Oost en het op- en afrittencomplex Melsele/Beveren: ten oosten van de bestaande spoorwegbrug, aan de Kloetstraat, op de grens van Melsele en Zwijndrecht. De fietsbrug sluit aan op de Trepelandstraat en de Zaveldam. Aan de overkant sluit de brug aan op het fietspad langs de Kwarikbrug. “De nieuwe brug maakt het mogelijk om de E34 makkelijker met de fiets over te steken en maakt zo zowel de Waaslandhaven als de dorpskern Kallo beter bereikbaar met de fiets”, zegt Nick Arys van het Departement MOW. “De nieuwe fietsbrug past ook volledig binnen Hoppin, de Vlaamse mobiliteitsvisie waarin we mensen stimuleren om zoveel mogelijk duurzame alternatieven voor de wagen te nemen.”

De fietsbrug maakt deel uit van de nieuwe fietssnelweg F425 langs het spoor. Dit traject verbindt de F4 met de F41 vanaf Melsele voorbij de park & ride Melsele richting de E34. Vanaf het station van Melsele tot de N70 werd de fietssnelweg al gerealiseerd. De provincie Oost-Vlaanderen voorziet de realisatie van het resterende traject in 2025.

Stalen constructie van 270 ton met een lengte van 145 m
De stalen brugconstructie is 5 m breed, 145 m lang en weegt ongeveer 270 ton. Het fietspad op de brug, én op de toegangshellingen, is 3 m breed. De voorbije maanden vonden meerdere voorbereidende werken plaats voor het plaatsen van de fietsbrug. De betonnen landhoofden en de middenpijler werden gestort. De stalen brug bestaat uit verschillende onderdelen die afzonderlijk werden gemaakt en nadien in elkaar werden gepast. De brug bevond zich al enkele maanden in de werfzone, ten noorden van de E34. Net voor de start van de operatie werd de brug parallel geplaatst met de toekomstige toegangshelling. De komende maanden gebeuren de laatste werken: de aanleg van de aanloophellingen waarop het fietspad komt te liggen, het bijstorten van asfalt en de toplaag van het asfalt én het plaatsen van signalisatie en verlichting. De nieuwe fietsbrug zal in het najaar van 2024 klaar zijn voor gebruik.

Samenwerking tussen Vlaamse overheid en privé
De plaatsing van de fietsbrug gebeurt in opdracht en onder toezicht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid. Maritieme Toegang beheert de vaarwegen naar de Vlaamse zeehavens en zorgt ervoor dat de haven toegankelijk blijft voor de scheepvaart. Daarnaast is Maritieme Toegang verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud van de basisinfrastructuur in de haven van Antwerpen. Franki Construct voert samen met haar onderaannemers de werken uit. De stalen brug werd gemaakt door Emotec NV in Puurs en werd geschilderd door OIL nv in Maldegem. Ook meerdere NeXperta-afdelingen van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken werden betrokken voor technische ondersteuning. De afdeling Expertise Beton en Staal stond onder meer in voor het ontwerp van de fietsbrug en afdeling Geotechniek voor de zettingsberekeningen.

Stalen constructie van 270 ton met een lengte van 145 mStalen constructie van 270 ton met een lengte van 145 m