In het Antwerps havengebied is een nieuw fietspad van 350 meter aangelegd met elektrische machines. Dit kadert binnen onderhoudswerken voor fietsinfrastructuur en een ambitieus klimaatplan waarbij Port of Antwerp-Bruges inzet op het terugdringen van zowel de directe als de indirecte CO₂-uitstoot. Het is de eerste keer in België dat een combinatie van verschillende elektrische machines wordt gebruikt voor een fietspad van zulke grootte. De Universiteit Antwerpen ontwikkelt een tool om de uitstoot tijdens deze werken te monitoren.
Het nieuwe fietspad aan de Malagastraat op Rechteroever, met een totale lengte van 1 500 meter, wordt geasfalteerd door wegenbouwer Colas. Hiervan wordt 350 meter (1 000 m2) gerealiseerd met behulp van een elektrische asfalt finisher, twee elektrische walsen, een elektrische graafmachine en een elektrische vrachtwagen. Vergeleken met traditionele machines kan dit, afhankelijk van de energiemix, de CO2-uitstoot tot wel 90% verminderen. Asfalteren is namelijk een van de meest CO2-intensieve delen van de aanleg van een nieuw fietspad, naast de productie zelf.
Ambitieus klimaatplan
Port of Antwerp-Bruges streeft ernaar om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn, mede dankzij een ambitieus klimaatplan. Het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge zet in op het verminderen van de directe uitstoot door gebouwen klimaatneutraal te maken en de vloot te vergroenen. Daarnaast richt het zich ook op het verlagen van de indirecte uitstoot, zoals die veroorzaakt door infrastructurele werken aan wegen, kaaimuren, gebouwen, en bruggen. Hierbij wordt gezocht naar duurzamere materialen en wordt ingezet op emissieloze bouwplaatsen. Dit proefproject met elektrische machines is een eerste stap om ervaring en kennis op te doen en beter inzicht te krijgen in de logistieke en technische uitdagingen die gepaard gaan met emissieloze bouwplaatsen.
Monitoring door de Universiteit Antwerpen
De Universiteit Antwerpen monitort dit project als onderdeel van PIONEERS, een Europees initiatief dat gericht is op verduurzaming in havens. De universiteit heeft een Green Public Procurement tool ontwikkeld die helpt bij het berekenen van de volledige CO2-voetafdruk van het gebruikte asfalt. Hierbij wordt rekening gehouden met de grondstoffen, productiewijze, transport, levensduur van het asfalt, en de manier waarop het asfalt wordt aangebracht. Naast de focus op duurzamere materialen en productieprocessen, hebben ook het vervoer en de gebruikte machines een aanzienlijke impact op de totale uitstoot.
Duurzame fietsmobiliteit
Port of Antwerp-Bruges werkt al een aantal jaren aan oplossingen om de mobiliteit in en rond de haven te verbeteren. Voor het woon-werkverkeer heeft de fiets daarin een belangrijke rol. In het Antwerps havengebied ligt een uitgebreid netwerk van meer dan 200 km fietspaden. Om het aantal fietsers nog verder te doen stijgen, moet elk bedrijf veilig en comfortabel bereikbaar zijn. In 2021 kondigde Port of Antwerp-Bruges reeds aan dat het de komende 10 jaar meer dan 40 miljoen euro investeert in een verdere verbetering van de fietsinfrastructuur in het havengebied.
Bron:
https://www.portofantwerpbruges.com/news/https://www.wegenbouw.be/bedrijven/587865/colas-belgiumhttps://www.colas.be/nl© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer