Nooteboom lanceert nieuwe Interdolly ICP-programma voor diepladers

Gepubliceerd op 06-04-2010 16:05
Nooteboom heeft voor haar diepladers een compleet nieuw Interdolly programma ontwikkeld die onder de naam Interdolly ICP op de markt wordt gebracht. Het Interdolly ICP programma bestaat momenteel uit een afneembare 1-, 2- en 3-assige ultra compacte Interdolly.
 3-assige Interdolly ICP 3-assige Interdolly ICP

In het ontwerp van de nieuwe ICP hebben maximale manoeuvreerbaarheid, optimale besturing, laag eigengewicht en betrouwbaarheid centraal gestaan. Aan de firma Martens Transport Oosterhout B.V. is de eerste 3-assige Interdolly ICP met 5-assige PX2 dieplader uitgeleverd.

De Interdolly ICP is standaard uitgerust met 285/70R19,5 banden en is leverbaar in twee asafstanden: 1360 en 1510 mm. De Interdolly ICP is zowel toepasbaar op de fuseegestuurde diepladers (3-5 aslijnen) als voor de Pendel-X diepladers (3-6 aslijnen). Afhankelijk van de diepladerconfiguratie en trekker, biedt Nooteboom diverse hydraulisch afneembare zwanenhalzen. Deze hydronekken zijn leverbaar in verschillende afmetingen en koppeldrukken, waaronder zelfs een 40 tons hydronek voor 10x4 trekkers. Het Nootebooom Interdolly- en zwanenhalzen programma biedt de zekerheid dat altijd het maximale laadvermogen volledig benut kan worden.

De nieuwe Interdolly ICP is zeer gebruikersvriendelijk en daarmee heel eenvoudig door de chauffeur te bedienen. Zowel het aan- en afkoppelen van de zwanenhals aan de Interdolly alsook de Interdolly aan de laadvloer is gemakkelijk en snel door de specifieke haakconstructie en de eenhands-snelkoppeling voor alle hydraulische slangen. Dit wordt ook mogelijk gemaakt door de zeer eenvoudige bediening van de hydraulische functies in de zwanenhals. De Interdolly ICP is verder standaard uitgerust met rongkokers en TUV gecertificeerde bindogen voor het vastzetten van de lading.

De nieuwe Interdolly ICP kan middels een adapter direct aan het assenstel worden gekoppeld, waarmee de dieplader in een semi-dieplader verandert. Deze adapter is zo kort en licht mogelijk gehouden, waardoor maximale manoeuvreerbaarheid en laadvermogen gewaarborgd is. Afhankelijk van de gekozen interdolly en dieplader kan er een 9-aslijnen semi-dieplader mee samengesteld worden.

De nieuwe Interdolly ICP maakt gebruik van de zeer betrouwbare en uitgebreid geteste componenten en pendelassen die op de nieuwste PX2 diepladers worden toegepast. Deze pendelassen op draakransen bieden een ongekende stuuruitslag van maar liefst 70 graden. Door de onderlinge stuurgeometrie wordt 100% tegemoet gekomen aan het Ackerman principe. Dit is uniek in de markt is en betekent ook dat bandenslijtage uiterst gering is. Daarnaast profiteert de chauffeur van maximale manoeuvreerbaarheid waarbij moeilijke passages eenvoudig genomen kunnen worden. De zeer hoge betrouwbaarheid van de ICP wordt ook gegarandeerd door de “lifetime-test”van het laadvloer koppelsysteem. Een ander belangrijk aspect is dat ook alle losse componenten, zoals luchtketels, beschermd in het chassis van de Interdolly ICP zijn geplaatst. De kans op beschadigingen zijn daardoor nagenoeg uitgesloten.

De ICP Interdolly range is ontworpen voor 14 ton per aslijn bij 80 km/uur. Optioneel is er ook een 12 tons versie leverbaar. Ondanks zijn compactheid en lage eigengewicht is de ICP uiterst solide. Dit komt mede door de kokervorm van het chassis, die de ICP bijzonder torsiestijf maakt en daardoor als een van de weinige Interdolly’s is waarop vol geladen mag worden. De staart c.q. drukstuk aan de achterzijde van de Interdolly is aanzienlijk korter dan bij zijn voorganger. Hierbij is de eenvoud van het aan- en afkoppelen van de laadvloer onveranderd gebleven en is deze uitstekend bestand tegen de gigantische krachten die vrijkomen bij zeer zware ladingen.

www.nooteboom.com
Nooteboom lanceert nieuwe Interdolly ICP-programma voor diepladersNooteboom lanceert nieuwe Interdolly ICP-programma voor diepladers