Gestuurde boring van 667 meter voor verbindingsdok in Zeebrugge

Gepubliceerd op 12-04-2021 13:58

Het Team Nutsleidingen van Deschacht levert de materialen voor een spraakmakend project in de haven van Zeebrugge in samenwerking met Van den Berg NV uit Schelle. Van den Berg voert er een gestuurde boring uit van maar liefst 667 meter en Deschacht Nutsleidingen levert de mantelbuizen voor deze hooggespecialiseerde operatie.

bron foto's: Deschachtbron foto's: Deschacht

Bundel van 13 HDPE mantelbuizen

Peter Cloet, project manager Horizontal Directional Drilling bij Van den Berg: "In opdracht van bouwfirma Artes Depret, netbeheerder Fluvius en drinkwaterbedrijf Farys voeren we een horizontale gestuurde boring uit onder het Verbindingsdok te Zeebrugge. Daarin zal een PE-bundel van 13 buizen worden getrokken ten behoeve van het transport van water, elektriciteit en data. De afstand tussen intredeput en uittredeput bedraagt 667 meter en we boren op een diepte van 45,70 meter. Deze diepte is nodig voor het heien van de palen ter ondersteuning van de grootste beweegbare brug van Europa."

Deschacht Nutsleidingen levert voor dit omvangrijke project de nodige HDPE mantelbuizen, type SDR9, in diameters 110, 200, 250, 160  en 400 mm. In deze laatste buis komt nog een HDPE waterleiding SDR11 met een diameter van 225 mm.

Deschacht specialiseert in toelevering voor nutsleidingen

"HDPE verdient de voorkeur bij gestuurde boringen, vanwege zijn buigzaamheid en weerstand tegen hoge trekkrachten", vertelt Nick Van Coppenolle van Deschacht Nutsleidingen. "We zijn zeer ingenomen met deze bestelling want het bevestigt ons aanbod en onze expertise naar dit hooggespecialiseerd segment. Sleufloze technieken worden - in het kader van de 'no-dig' en 'minder-hinder' principes steeds vaker toegepast. Onze bedrijfseenheid Nutsleidingen specialiseert zich in de toelevering van materialen voor deze technieken."

Boring in drie fasen

"Voor de boring gebruiken wij een PRIME 80 ton Rig met bijhorende recycling- en mix-unit, pompen, stroomgeneratoren en alle bijhorende klein materiaal en materieel", vervolgt Peter Cloet. "Omdat het hier om een zogenaamde rotsboring gaat - onder het dok bevinden zich harde lagen van zand en schelpen - dient er tijdens de pilootboring extra tooling te worden ingezet. Het boorproces gebeurt in drie fasen. Eerst wordt een pilootboring tussen de in- en uittredeput uitgevoerd d.m.v. van een optische gyroscoop. Dit levert een boortunnel op met een diameter van 250 mm. Gezien we hier een bundel met 13 buizen gaan trekken, moet die diameter in verschillende stappen naar 1200 mm geruimd worden. In de derde fase trekken we de mantelbuizen in die aan de uittredeput - aan elkaar gelast tot de gewenste lengte - klaar liggen. Voor een project van deze omvang moet je toch rekenen op een uitvoeringstermijn van 4 à 5 weken", besluit Peter Cloet.

(bron: Deschacht)

www.deschacht.euwww.wegenbouw.be/bedrijven/759331/deschacht