Hoogmartens Wegenbouw heeft voor bijna 4 km onderhoudswerken uitgevoerd in de Muisvenstraat en de Genitsstraat in Oudsbergen. Een opdracht dicht bij huis, aangezien het bedrijf in dezelfde gemeente gevestigd is.
Raph Bollue (projectleider Hoogmartens): "Het is toch altijd een beetje bijzonder, zo’n thuiswedstrijd”, lacht Raph. “Het wegdek in beide straten was in slechte staat en had dringend onderhoud nodig. De Muisvenstraat en de Genitsstraat hebben een lengte van zo’n 3,8 kilometer. Wij hebben de bestaande fietspaden, die voorheen uitgevoerd waren in klinkers, opgebroken en het asfalt van het wegdek afgefreesd. De lijnvormige elementen, borduren en dergelijke, hebben we op hoogte gebracht. Daarna is over het volledige wegdek, inclusief de fietspaden, een nieuwe toplaag aangebracht.”
Geen hinder voor de omwonenden
De werken namen in totaal een kleine maand in beslag. De uitvoering verliep in fasen en gedurende heel de periode bleef de toegankelijkheid van de straten verzekerd.
Raph: “Het begin van de Muisvenstraat ligt nabij het centrum van de deelgemeente Gruitrode. Wat verder ligt de straat buiten de bebouwde kom, maar ook daar staan uiteraard veel woningen. Van bij de start van de werken hebben we over de volledige lengte van de werf tijdelijk eenrichtingsverkeer ingevoerd. Hierdoor waren alle huizen permanent bereikbaar en bleef de hinder voor de bewoners en de omgeving zeer beperkt. Voorafgaand aan de werken hadden we in samenwerking met de gemeente een bewonersvergadering georganiseerd waar de werkzaamheden, de planning en de timing in detail werden toegelicht. Mede doordat de weersomstandigheden goed zaten en onze voorbereiding helemaal oké was, hebben we de vooropgestelde timing zonder problemen kunnen aanhouden. De bewoners waren dan ook supertevreden over het verloop van de werken.”
Tweekleurig asfalt
Het resultaat van de werken oogt zeer knap, niet in het minst doordat de fietspaden zijn aangelegd in rood asfalt. Raph: “Dat is niet alleen esthetisch maar vanzelfsprekend ook een stuk veiliger voor de fietsers. We hebben het asfalt in één beweging getrokken met twee kleine en één grote machine. Door op deze manier te werken krijg je het mooiste resultaat, maar logistiek is deze werkwijze wel iets moeilijker. Het rode en het zwarte asfalt worden in aparte vrachtwagens aangevoerd, anders gaan de twee kleuren zich vermengen. Je hebt bovendien een bandenkraan nodig om het rode asfalt in de kleinere machines te krijgen. Tijdens het aanbrengen van het asfalt is het zoals in een kleurboek: secuur werken en netjes binnen de lijntjes kleuren (lacht). Gelukkig zijn onze mensen echte vaklui die dat probleemloos kunnen. Na de asfalteringswerken hebben we overal nog nieuwe belijningen aangebracht, inclusief een ribbelmarkering tussen de rijweg en het fietspad.”
De Muisvenstraat en de Genitsstraat liggen er opnieuw voor jaren piekfijn én veilig bij.
https://www.hoogmartens.be/https://www.wegenbouw.be/bedrijven/326115/hoogmartens-wegenbouwhttps://www.wegenbouw.be/jobs/Hoogmartens© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer