Iedereen die het pad kruist met één van de gemiddeld 150 000 werven die Eandis elk jaar uitvoert, kan voortaan zelf opzoeken om welke werken het gaat en hoe lang die zullen duren. Dat wordt mogelijk via een unieke webtool voor werfcommunicatie die Eandis vandaag in primeur heeft voorgesteld op zijn algemene aandeelhoudersvergadering. Tegelijk pakte het bedrijf uit met nieuwe samenwerkingsverbanden voor synergiewerken.
Mikken op open communicatie
Het is niet prettig, maar het moet nu eenmaal gebeuren: het wegdek of voetpad openbreken om nieuwe kabels te leggen, leidingen te plaatsen of aansluitingen te maken. Maar het helpt natuurlijk wel om goede informatie te krijgen over dit soort werken in je buurt. Dat kan voortaan via de nieuwe webpagina www.eandis.be/werkenvaneandis die vandaag werd voorgesteld en uniek is in ons land.
Via een zoekfunctie en kaartje krijgen bezoekers, ook met een tablet of smartphone, een overzicht van alle actuele openbare werken van Eandis. Wie zijn locatie ingeeft, ziet automatisch alle Eandis-werken in zijn buurt. Wie voor een werf van Eandis staat, kan door zijn smartphone automatisch worden doorverwezen naar de juiste info. Klanten kunnen via het systeem ook onmiddellijk een melding of foto over de werf bezorgen aan Eandis. De kaart wordt elke vijftien minuten vernieuwd, voor een correct overzicht. Zodra we nieuwe werken plannen, worden die automatisch opgeladen en bijgewerkt.
‘Elk jaar voltooit Eandis tussen de 120 000 en 180 000 werven, telkens met tientallen betrokken buurtbewoners en voorbijgangers’, zegt Walter Van den Bossche, CEO van Eandis. ‘We hebben ook almaar meer netten te beheren. Zo bereiken we binnenkort de kaap van 100 000 kilometer elektriciteitskabel en 45 000 kilometer aardgasnet. Deze nieuwe webtool is een van onze initiatieven om transparant te communiceren met onze klanten en hinder zo veel mogelijk te beperken. Ook voor de aanvraag van nieuwe aansluitingen voor elektriciteit en aardgas, staan nieuwe digitale systemen in de steigers. Tegen 2020 verwachten we dat 60% van de ongeveer 60 000 aansluitingsaanvragen die we jaarlijks verwerken, online gebeurt.’
Twee jaar geleden introduceerde Eandis al de soortgelijke website www.eandis.be/stroomonderbrekingen waarop iedereen kan opzoeken of er stroomonderbrekingen zijn. Die site werd intussen 400 000 keer bezocht. In 2015 brak Eandis trouwens een nieuw record op het vlak van netbetrouwbaarheid, die wordt uitgedrukt in ‘aantal minuten leveringsonbeschikbaarheid per jaar en per klant’. Voor de netten van Eandis daalde ze van 24 minuten naar 20 minuten. Daarmee hoort Eandis bij de Europese top.
Samenwerken voor synergiewerken
Tijdens de algemene vergadering beklemtoonde Eandis de positieve effecten van samenwerkingsverbanden met andere nutsbedrijven. Dat gebeurt via Synductis, een samenwerkingsverband voor grote infrastructuurwerken. Sinds de oprichting in 2012, werden al 417 grote werven onder Synductis-vlag opgestart.
Dankzij Synductis worden uitbreidings- of vernieuwingswerken beter op elkaar afgestemd, en wordt de hinder voor de klant beperkt. In 2015 sloot telecombedrijf Proximus zich aan bij Synductis en begin dit jaar startte waterbedrijf Pidpa een samenwerking, specifiek voor projecten in de Mechelse regio. In april 2016 beslisten ook netbeheerder Infrax en waterbedrijf De Watergroep om toe te treden als nieuwe partners. Al die versterkingen zullen de positieve effecten van Synductis zeker nog vergroten.
www.eandis.be/werkenvaneandis© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer