Het Generiek Informatieplatform Openbaar Domein (GIPOD) brengt alle informatie over werken of manifestaties op het openbaar domein samen. Zo moet er meer afstemming komen tussen nuts- en wegenwerken. Vanaf 1 juli 2016 zijn initiatiefnemers van werken decretaal verplicht om grote werken te registreren in deze tool.
Momenteel is het aanmelden van werken, evenementen en andere innames van het openbaar domein in het GIPOD nog gebaseerd op bereidwilligheid. Toch geven al heel wat steden en gemeenten, nutsmaatschappijen en andere instanties veel informatie in. “Medewerkers van 250 Vlaamse gemeenten hebben al een infosessie of een dagopleiding gevolgd over het GIPOD”, zegt Jef Daems van Informatie Vlaanderen (het vroegere AGIV). De werven op de Vlaamse gewest- en autosnelwegen stromen automatisch door naar het GIPOD, door een koppeling met de gegevensbank van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Jef Daems, Agentschap Informatie Vlaanderen: “Het GIPOD kan alleen maar goed werken als de gegevens correct en zo volledig mogelijk ingevoerd worden. In het GIPOD-decreet van 4 april 2014 werd dan ook voorzien dat vanaf 1 juli 2016 alle grote werken – dat zijn werken groter dan 50 m2 – geregistreerd moeten worden in de GIPOD-tool. Het is de verantwoordelijkheid van de initiatiefnemers om hun werken in te geven, maar natuurlijk kunnen er afspraken gemaakt worden met aannemers, politie of andere diensten over de concrete organisatie van de input. Momenteel werken we ook aan een uitvoeringsbesluit om de input van andere geplande domeininnames te verplichten. Voorbeelden zijn kleinere werken, wielerwedstrijden, werfkranen, omleidingen, markten en andere geplande evenementen. Die kunnen op dit moment al op vrijwillige basis worden ingegeven, maar voorlopig is er nog geen duidelijk zicht op de timing van deze nieuwe verplichting.”
Draaiboek voor gemeentelijke integratie op komst
In het kader van het actieplan ondernemingsvriendelijke gemeente van het Agentschap Ondernemen startte de VVSG begin dit jaar met een nieuw project: GIPOD: van instrument tot communicatie. Ward Van Hal, stafmedewerker GIS bij VVSG: “Ondanks de vele minderhinderinitiatieven worden ondernemers nog te dikwijls geconfronteerd met laattijdige, onduidelijke of onjuiste informatie over geplande werken die de bereikbaarheid in het gedrang brengen. Het feit dat de informatie over de hinder nog te veel verspreid zit bij verschillende gemeentelijke diensten en niet op een uniforme manier te interpreteren valt, zorgt voor veel overbodig administratief zoekwerk. Dat is de basis van het probleem. Daarom werken we binnen dit project aan een draaiboek waarin op een toegankelijke manier wordt toegelicht op welke manieren het GIPOD kan ingebed worden in de verschillende gemeentelijke diensten. Dat is belangrijk voor de interne en externe communicatie. We bekijken ook hoe het GIPOD als basis gebruikt kan worden voor een meerpartijenoverleg om de bereikbaarheid van de ondernemingen te verbeteren. Dit draaiboek moet een inspiratiebron worden voor alle 308 gemeenten die de voorgestelde werkwijzen in hun gemeentelijke processen zullen kunnen inpassen. De VVSG werkt voor dit project samen met de stad Brugge, de gemeente Wetteren, Informatie Vlaanderen en het Agentschap Ondernemen. Het draaiboek wordt verwacht in de lente van 2017.”
GIPOD & Geopunt
Het GIPOD is een beveiligde toepassing, waar enkel initiatiefnemers van werken, de openbaardomeinbeheerders, hulpdiensten en De Lijn toegang toe hebben. Van zodra de geplande startdatum van de werken dichterbij komt, wordt een gedeelte van de informatie gepubliceerd via een publieke webdienst. Die kan door iedereen geraadpleegd worden via Geopunt, de centrale toegangspoort tot geografische overheidsinformatie. Via de ingebouwde “hinder-in-kaart”-app kan publiek beschikbare informatie over werken en evenementen geraadpleegd worden. Gemeenten hebben via Geopunt ook een tool ter beschikking om een geopunt-kaart van de gemeente op hun website te publiceren en vanop hun eigen site door te linken naar de detailinformatie over de werken of evenementen.
bron: Mobiliteitsbrief - mobielvlaanderen.be
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer