Nieuw koolstofneutraal dienstgebouw in Vosselaar brengt AWV en Natuur en Bos onder één dak

Gepubliceerd op 29-01-2025 11:15

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) zijn, ondersteund door de cel Bouwprojecten van Het Facilitair Bedrijf (HFB), gestart met werken aan een koolstofneutraal gedeeld dienstgebouw in Vosselaar. Voor AWV is dit het eerste in de rij van 23 districtsgebouwen die tussen nu en 2045 energiezuiniger worden gemaakt.

afbeelding: (c) AWVafbeelding: (c) AWV

Over heel Vlaanderen werkt AWV vanuit zijn districtsgebouwen aan het beheer en onderhoud van wegen en fietspaden. Het gebouw in Vosselaar wordt nu als eerste volledig koolstofneutraal gemaakt. Het oude kantoorgebouw wordt afgebroken en de aangrenzende bestaande loods wordt volledig gestript en duurzaam verbouwd. De gebouwschil - het geheel van vloeren, gevels, en daken - wordt vernieuwd met hoogwaardige ramen, isolatie en een nieuwe gevelbekleding. 

Ook het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) neemt zijn intrek in het gebouw. De volledige site in Vosselaar schakelt ook over op groene stroom. De oude installaties worden vervangen door nieuwe energiezuinige technieken zoals ledverlichting en een grondwarmtepomp. Een groot bufferbekken van 350.000 liter zorgt voor de opvang van regenwater dat gebruikt zal worden om pekel te maken voor de strooidiensten. De verbouwing - goed voor een totale kost van 6 miljoen euro - wordt gefinancierd door de beide agentschappen, aangevuld met Vlaamse en Europese middelen. 

Startschot van het strategisch vastgoedplan van AWV

Met de renovatie in Vosselaar geeft AWV ook het startschot van zijn strategisch vastgoedplan, waarmee tegen 2045 alle eigen kantoorgebouwen koolstofneutraal worden gemaakt. Het vastgoedplan, waarbij het doel is om jaarlijks een gebouw aan te pakken, is een belangrijk deel van de inspanningen rond een meer duurzame, energiezuinige werking. 

Parallel zijn dankzij RepowerEU-subsidies ook energetische ingrepen lopend in 20 andere gebouwen van het agentschap. Zo worden

  • 14 warmtepompen geplaatst,
  • krijgen 16 gebouwen een slimme sturing van de verwarming,
  • wordt de schil van 8 gebouwen bijkomend geïsoleerd,
  • worden op 9 locaties zonnepanelen geplaatst en
  • wordt in 18 gebouwen de bestaande verlichting door ledarmaturen vervangen.

Kathy Vandenmeersschaut, administrateur-generaal van AWV, wijst op het belang van het verkleinen van de ecologische voetafdruk: “We willen onze impact op de omgeving zo klein mogelijk houden. We doen dat door het eigen energieverbruik te verminderen, denk aan de ombouw van de openbare verlichting naar led of de installatie van zonnepanelen om groene stroom voor onze tunnels te voorzien. Maar ook CO²-neutrale gebouwen zijn een belangrijk deel van die inspanningen.”

Duurzame samenwerking tussen beide agentschappen

Ook Natuur en Bos zal tegen 2045 zijn loodsgebouwen volgens een strategisch vastgoedplan koolstofneutraal maken en neemt ook zijn intrek in Vosselaar. Het agentschap was al een tijd op zoek naar een duurzame oplossing voor de gehuurde loods in het domein De Hoge Rielen in Kasterlee en het regiokantoor in Turnhout. Beide locaties voldoen niet aan de huidige klimaateisen. Door de samenwerking met Wegen en Verkeer kan Natuur en Bos een deel van de loods en het kantoorgedeelte inrichten naar eigen behoeften en voor minstens 30 jaar gebruiken. De nieuwe vestiging is goed gelegen bij een afrit van de autosnelweg, centraal in het werkingsgebied van de arbeidersploeg en dicht bij het waardevolle natuurgebied Grotenhout. 

"Door onze krachten te bundelen, kunnen we efficiënter werken en tegelijkertijd bijdragen aan een beter milieu en binnenkort ook in een gedeelde werkomgeving, “ zegt Goedele Van der Spiegel, administrateur-generaal van Natuur en Bos. “De samenwerking gaat verder dan het delen van een gebouw. Een goed voorbeeld daarvan is het ecoduct Kempengrens waar we onze expertises hebben gebundeld. Dit ecoduct is een belangrijke corridor en leefgebied voor verschillende diersoorten en zoals vleermuizen, gladde slangen, hazelwormen en levendbarende hagedissen. In de toekomst zal die kruisbestuiving alleen maar belangrijker worden. Zo werken we samen aan een gedeeld toekomstbeeld rond mobiliteit en natuur, maar zetten we ook stappen naar een moderne overheid. Een groene omgeving en een gezond mobiliteitssysteem zullen steeds meer hand in hand gaan met bermbeheer, bermbruggen, groene infrastructuur, wadi’s, functionele natuur’, besluit Van der Spiegel.

https://wegenenverkeer.be/https://www.natuurenbos.be/