Circulaire wegenbouw wint terrein

Gepubliceerd op 21-06-2024 09:36

De transitie naar een meer circulaire economie staat hoog op de agenda van zowel overheidsinstanties als bedrijven wereldwijd. In de wegenbouwsector is dit niet anders. Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en wegenbouwaannemer ATF sloegen de handen in elkaar voor een baanbrekend project, ondersteund door een projectoproep van VLAIO en Vlaanderen Circulair. Het resultaat? Geoptimaliseerde gerecycleerde granulaten en meer naambekendheid op het terrein.

bron foto: Infra Magazinebron foto: Infra Magazine

Circulair ondernemen is niet nieuw voor wegenbouwer ATF. Het bedrijf zet zich al sinds de jaren zeventig in om bouw- en sloopafval te hergebruiken. Waar jaren geleden nog twijfelend en kritisch naar gerecycleerde granulaten werd gekeken, wordt circulair bouwmateriaal steeds vaker de norm. “Iedereen is met circulariteit bezig, daardoor evolueert de markt heel snel”, zegt Koen Van Caesbroeck, preventieadviseur en milieucoördinator bij ATF. “We moeten mee met die verandering, daarom twijfelden we geen seconde om op de projectoproep van VLAIO in te gaan.”

In 2022 lanceerden VLAIO en Vlaanderen Circulair1 een gerichte projectoproep over de circulaire maakindustrie in het kader van levensduurverlenging. Daarom sloegen het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en ATF de handen in elkaar. Ze ontwikkelden een project voor het ter plaatse hergebruiken van gerecycleerde zanden en granulaten in wegenbouwtoepassingen op basis van een verrijdbare betonmenginstallatie op de werf.

OPTIMALE KWALITEIT VAN GERECYCLEERDE GRANULATEN

Gerecycleerde granulaten worden in de wegenbouw voornamelijk ingezet als stabilisering en voor (onder)funderingen. Koen: “Voor magere beton en stabilisé worden vaak nog natuurlijke materialen gebruikt. En wat ons betreft moeten gerecyclede materialen hiervoor de norm worden. De granulaten en zanden kunnen namelijk hoogwaardiger toegepast worden. Door ons project met testen en normeringen willen we die ommekeer bespoedigen.”

In het project focussen ATF en OCW op het hergebruik van gebroken granulaten uit bouw- en sloopafval op de werf. Koen: “Door de lokale grondstoffen ter plaatste te hergebruiken met onze mobiele betonmenginstallatie reduceren we enerzijds onze transportkost enorm. Anderzijds kunnen we op de werf de samenstelling van de granulaten wijzigen volgens de voorkeur van de klant. We kunnen ter plekke meteen de gewenste productvereisten aanpassen wat een enorm voordeel is. We zien meteen ook hoe de arbeiders ter plekke de geproduceerde betonproducten ervaren. Die directe feedback, in combinatie met voorafgaand uitgebreid laboratoriumonderzoek van de eigenschappen van de gerecycleerde granulaten en zanden, maakt dat we de samenstelling van de hydraulisch gebonden mengsels heel snel kunnen optimaliseren.”

BREDE SECTOR OVERTUIGEN

ATF is voornamelijk actief in de wegenbouw voor chemische en petrochemische bedrijven in onder andere de Antwerpse haven en voor openbare aanbestedingen van de omliggende gemeenten en Aquafin. Een belangrijke voorwaarde voor het project was het aangaan van duurzame partnerschappen. “Een rondvraag bij onze klanten toonde aan dat vooral privéklanten meteen enthousiast waren, terwijl de openbare sector meer goede praktijkvoorbeelden nodig had. Dat is exact wat we nu, aan het einde van het project, kunnen voorleggen”, besluit Koen.

“Zowel op het vlak van kwaliteit van het product, als op klantbeleving en transport zijn de resultaten uiterst positief. We willen dan ook onze kennis en de resultaten van dit onderzoek delen met de bredere wegenbouwsector. Door deze goede uitkomst hopen we de weg vrij te maken naar circulaire wegenbouw om met z’n allen onze milieu-impact te verkleinen.”

artikel uit infra magazine #2 - 2024 > hier downloadenhttps://atf.be/https://brrc.be/nl
Het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en wegenbouwaannemer ATF sloegen de handen in elkaarHet Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) en wegenbouwaannemer ATF sloegen de handen in elkaar
artikel uit Infra Magazineartikel uit Infra Magazine