Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens reageerde onlangs op de vacaturecijfers die Statbel publiceerde. “16.000 vacatures telt de bouwsector. Dat zijn recordcijfers. En bovendien een onderschatting, want heel wat bedrijven doen de moeite niet meer om een vacature te plaatsen omdat ze die toch niet ingevuld krijgen. De analyse van Statbel toont dit aan, maar ook uit eigen bevragingen weten we dat maar liefst 9 op 10 bouwbedrijven geen of onvoldoende geschikte kandidaten vinden. Om goed te zijn, zouden we jaarlijks 20.000 nieuwe mensen naar de bouw moeten lokken. Het gaat al lang niet meer om arbeidskrapte, er is gewoon geen water meer in de vijver om uit te vissen. Met alle gevolgen van dien.”
Vandaar een pleidooi voor een lastenverlaging voor opleidingen, zodat kmo’s mensen op de werf zelf kunnen opleiden en ook zo meer zij-instromers tot een job in de bouw kunnen overhalen. Kmo’s moeten voor opleidingen een beroep doen op externen, terwijl de grote aannemers vaak over een eigen opleidingscentrum beschikken. Dat maakt opleidingen voor kmo’s bijzonder duur.
De bouw blijft een aantrekkelijke sector om in te werken. Als werknemer krijg je er werkzekerheid, extralegale voordelen en opleidingsmogelijkheden. Bovendien is de bouw meer dan handwerk alleen. De bouw werkt met moderne apparatuur zoals drones, robots of andere innovaties. Het is spijtig dat veel ouders ‘een stiel’ als minderwaardig beschouwen. Jongeren en ouders moet je dus warm maken voor de (wegen)bouw.
De catch 22 van het duaal leren
Duaal leren kan zeker één van de oplossingen worden. Maar er doen zich enkele problemen voor. Een voorbeeld: de opleiding “rioollegger duaal” en “stratenmaker duaal” bestaat nu en de scholen kunnen deze opleiding aanbieden, nadat ze zich daarvoor hebben laten erkennen. Maar de scholen aarzelen omdat er nauwelijks aannemers wegenbouw een erkenning als leerbedrijf hebben aangevraagd.
De wegenbouwbedrijven aarzelen daarentegen omdat er amper scholen de opleidingen aanbieden. Dus de scholen kijken naar de aannemers en de aannemers kijken naar de scholen, en op die manier gebeurt amper iets. Slechts één school biedt op dit moment de opleiding “stratenmaker duaal” aan. Iemand moet dus de eerste stap nemen. We roepen daarom op dat iedere aannemer wegenbouw zijn erkenning als leerbedrijf aanvraagt voor de opleidingen “rioollegger duaal” en “stratenmaker duaal”. De scholen gaan dan de grote vraag zien en meer gemotiveerd zijn om deze opleiding op te starten in hun school en leerlingen te zoeken voor deze duale opleiding.
Daarnaast zien de overheid, scholen en ouders het traject nog te veel als de laatste stap in het watervalsysteem. Terwijl het duaal leren net zoveel meer kan en moet zijn. Dat leren ervaringen uit het buitenland waar het succesvol is. Duaal leren moet een positieve keuze worden.
voorwoord Infra Magazine 4 / 2022© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer