Al voor de zevende keer wierp EUPAVE een blik op de ‘best practices’ van de betonwegenbouw. De focus lag dit jaar op overlagingen in beton, met onder meer de voorstelling van een gloednieuwe gids voor professionals. Professor Mark Snyder kwam zelf vertellen over zijn gids. We lichten in Infra graag een tipje van de sluier.
Dat de aandacht specifiek naar “concrete overlays” of overlagingen in beton ging, is een logische keuze. Deze techniek biedt namelijk heel wat praktische voordelen. Hij laat namelijk een snelle heraanleg toe, tegen aanzienlijk lagere budgetten dan een volledige vervanging van een betonweg. Bovendien is het resultaat robuust en duurzaam, op voorwaarde dat de overlaging volgens de regels van de kunst wordt uitgevoerd, natuurlijk. Daar draagt de nieuwe gids zonder twijfel aan bij.
“CONCRETE OVERLAYS” ONDER DE LOEP
Een overlaging in beton is een betonverharding die simpelweg over een bestaand wegdek wordt aangebracht. De jarenlange ervaring en vele onderzoeken staan vandaag garant voor duurzame resultaten. Het maakt deze techniek een kostenefficiënte oplossing voor wegrenovaties. Naast de snelle aanleg – in tegenstelling tot bij volledige reconstructie – is vooral de aanzienlijke levensduur een groot voordeel. Die kan immers tot veertig jaar bedragen en in sommige gevallen werd zelfs een langere levensduur gerapporteerd.
De lange, onderhoudsarme levensduur van deze betonoplossing maakt het een toekomstbestendige manier van werken. Het duurzame karakter en de snelle aanleg verminderen het aantal verkeersonderbrekingen, de uitstoot van voertuigen en de veiligheidsrisico’s voor de wegenwerkers. Bovendien zijn betonverhardingen beter bestand tegen extreme weersomstandigheden en eventuele stormschade, en dragen ze op die manier bij tot een meer robuust, veerkrachtig wegennet. In België zijn de hevige stormen op één hand te tellen, maar zelfs de doortocht van orkaan Katrina in New Orleans en de erbij horende overstromingen veroorzaakten weinig sterkteverlies, terwijl asfaltverhardingen die onder water kwamen te staan een verlies aan draagkracht vertoonden, equivalent aan vijf centimeter dikte.
EEN LANGE GESCHIEDENIS
De Guide for Design of Concrete Overlays is dan wel nieuw, het concept is dat zeker niet. In de VS wordt deze techniek al zeker sinds 1901 gebruikt. In de jaren tachtig won de oplossing snel aan populariteit, onder meer door de revivals van de dunne en extra dunne betonverhardingen. Ook in België kwam de techniek in de jaren tachtig en negentig opzetten.
Opvallend, in een brede studie van overlay-projecten sinds het jaar 2000: slechts 29 procent van de overlagingen zijn uitgevoerd op bestaande betonoppervlakken. De overige 71 procent waren overlagingen van asfaltwegen. Het is dan ook een perfecte, en slimme, oplossing om net deze drukbereden wegen snel, betaalbaar en duurzaam te renoveren. Elk type van bestaande wegverharding kan hiermee dan ook worden aangepakt, van asfalt of composiet tot elk type beton.
AANDACHT VOOR HET ONTWERP
Het succes van een overlaging in beton begint bij het ontwerp. Precies dat is de hoofdinsteek van de nieuwe gids. Bij het opmaken van dit ontwerp moet je heel wat parameters in rekening brengen. Denk aan de laagdikte, de voegindeling en het voegontwerp, de eventuele wapening, het bestaande wegdek, … Ook de verkeersvolumes, de typische kenmerken van de aslasten en eventuele geometrische beperkingen spelen een rol. Die bepalen onder meer welk type overlaging, met of zonder tussenlaag, het meest geschikt is voor dit specifieke project. Met onder meer een handige keuzeboom vormt de gids hierbij een duidelijke leidraad. Naast het ontwerp is ook de correcte uitvoering een bindende voorwaarde voor een duurzaam resultaat. Dat komt eveneens in de gids aan bod. Een ideaal naslagwerk dus om je te verdiepen in deze nuttige techniek, waar veel toekomstmuziek in zit. Het beste nieuws: je downloadt hem eenvoudig en gratis online: https://www.eupave.eu/eupave-release-new-publication-on-concrete-overlays/
WIE IS MARK SNYDER?
Met Mark Snyder wist EUPAVE opnieuw een echte referentie in de infrastructuurwereld te strikken. Snyder is zaakvoerder van PERC, wat staat voor Pavement Engineering and Research Consultants in de VS. Hij heeft pakweg 40 jaar expertise in diverse domeinen van de (beton)wegenbouw: het ontwerp en de analyse van betonverhardingen, sanering van wegen, duurzaamheid van beton, betonmaterialen, prestaties van verhardingen, deuvels, levenscycluskostenanalyse, technisch-economische aspecten,… Dit maakt hem dan ook de ideale persoon om het thema “concrete overlays” in kaart te brengen.
https://www.eupave.eu/eupave-release-new-publication-on-concrete-overlays/artikel uit infra magazine #4 - 2022 > hier downloaden© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer