Wegen zijn essentieel voor het vervoer van goederen en personen en spelen dus een belangrijke rol in de economische en sociale ontwikkeling van een land. Daarom hebben we wegen nodig die een vlotte verkeersdoorstroming mogelijk maken door een hoge mate van beschikbaarheid. Dit betekent dan weer dat het aantal bouwplaatsen voor herstelling, onderhoud of heraanleg beperkt moet blijven.
DE LANGE LEVENSDUUR VAN BETONWEGEN ZORGT VOOR EEN LAGE ‘LIFE-CYCLE IMPACT’, ZOWEL OP HET MILIEU ALS OP DE TOTALE KOSTEN
De keuze voor betonverhardingen in de wegenbouw biedt de voordelen van ‘draagvermogen plus duurzaamheid’, zowel voor verhardingen in een nationaal of hoofdwegennet als voor lokale wegen in een gemeentelijk wegennet. Deze voordelen zullen nog belangrijker worden op autosnelwegen, aangezien nog steeds een toename van het verkeersvolume op deze netwerken wordt voorspeld en gegarandeerde mobiliteit en vlot vrachtverkeer noodzakelijk zijn in een internationale en lokale economie.
Levensduren van 30 tot 40 jaar of meer zonder structurele schade zijn gemakkelijk te bereiken met betonverhardingen. Dankzij de lange levensduur en de lage onderhoudskosten zijn de totale levenscycluskosten van betonwegen zeer laag. Het kleine aantal wegafsluitingen dat nodig is voor onderhoudswerkzaamheden betekent minder verkeershinder en biedt daarom significante ecologische en economische voordelen. Een lange, onderhoudsarme levensduur betekent ook dat de tijd totdat bouwmaterialen nodig zijn voor nieuwbouw wordt verlengd.
Na de sloop wordt het beton gebroken en gezeefd en opnieuw gebruikt als gerecycleerd granulaat bij de aanleg van de nieuwe weg, hetzij in de funderingslaag, hetzij ter vervanging van nieuw toeslagmateriaal in een nieuw betonmengsel. Een lange levensduur en recycling zijn beide toepassingen van circulair bouwen; ze sparen natuurlijke hulpbronnen en verminderen onvermijdelijke emissies bij de productie van bouwmaterialen
Hedendaagse concepten van ontwerp en aanleg maken het ten slotte mogelijk om met betonverhardingen de rolgeluidemissies, de rolweerstand en het brandstofverbruik aanzienlijk te verminderen. Bovendien zorgen ze voor een slipvrij, niet-vervormbaar en helder oppervlak, m.a.w. een veilig wegdek.
www.febelcem.beartikel uit infra magazine #3 - 2022 > hier downloaden© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer