De twee kilometer lange havengeul van Nieuwpoort is een geliefkoosde plek voor zeilers, wandelaars en fietsers. Op de linkeroever ligt een wandel- en fietspromenade die de badplaats verbindt met het historische centrum. Op de rechteroever strekt zich het natuurgebied ‘De IJzermonding’ uit met aansluitend de duinen en de voormalige marinebasis van Lombardsijde. Door de inwerking van eb en vloed was de glooiing op de linkeroever, tussen de stormvloedkering en de steiger van de veerboot, aan een grondige renovatie toe. De opdracht werd door het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust toevertrouwd aan de Tijdelijke Maatschappij Jan De Nul – Herbosch-Kiere. Zij schakelden op hun beurt Hoogmartens in voor de uitvoering van de betonwerken aan de glooiing.
Maatwerk op schuine hoogte
Om de nieuwe glooiing te kunnen bouwen moest de aannemer eerst stalen wanden plaatsen. Dit gebeurde vanop een ponton op het water. De zone werd vervolgens aangevuld, waarna kon gestart worden met het bouwen van de glooiing in gewapend beton. Voor de afwerking van de bovenlaag werd gekozen voor printbeton. Henk Van Lieshout Sr., specialist in betontechnieken bij Hoogmartens, legt uit hoe het team hierbij tewerk ging. “Wij hebben betonwerken uitgevoerd over een lengte van 170 meter en een schuine hoogte van 11,5 meter. De moeilijkheid van deze opdracht lag precies in het feit dat het beton moest gegoten worden op een helling. We hebben een liftsysteem gebouwd waarmee onze mensen zich op die schuine helling naar boven en beneden konden bewegen. Zij stonden hierbij op zeg maar een brug die perfect waterpas lag. Vanop die brug konden zij het gestorte beton egaal in banen naar beneden trekken. We hebben gewerkt met Hillmix hellingsbeton dat minder vloeibaar is dan gewoon beton en dus niet naar beneden stroomt van zodra het gestort wordt.”
Door te kiezen voor printbeton heeft de glooiing een natuurlijk uitzicht gekregen. Henk: “Nadat het beton gestort en glad getrokken was, werd het bepoederd en hebben we er rubberen matten met een ruitmotief op gelegd. De matten werden in het beton gedrukt en vervolgens terug verwijderd. Door het ruitmotief lijkt het alsof de helling bekleed is met kasseien, wat veel esthetischer oogt dan een glad betonnen vlak. Bij de uitvoering hebben we gewerkt in banen van ongeveer vier meter. Om het anderhalf uur kwam de betonmixer om een nieuwe baan te storten. Zodra een baan klaar was, werd gestart met een volgende, maar er werd telkens een baan vrijgehouden om de lift te kunnen installeren. Achteraf werden dan de tussenbanen gelegd.”
Perfecte aansturing
Sander Maenhout is werfleider bij Jan De Nul en de verantwoordelijke van het project. Hij is uitermate tevreden over het geleverde werk. “Het werk moest uitgevoerd worden op een helling van 28 graden, wat geen sinecure was. Een van de voornaamste aandachtspunten was de consistentie van het beton. Door de keuze van de juiste betonsoort en een perfecte aansturing van het werk, is het resultaat volledig volgens de verwachting. Het printbeton zorgt voor een zeer fraai uitzicht. Niet alleen wij als aannemer zijn hier zeer tevreden mee, maar ook onze klant, het Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Naast een prima uitvoering van het werk, heeft Hoogmartens zich ook volledig aan de timing en de planning gehouden. Knap werk!”
bron:
https://www.hoogmartens.be/nieuws/hoogmartens-toont-de-esthetische-waarde-van-beton/https://www.wegenbouw.be/bedrijven/326115/hoogmartens-wegenbouwVacatures bij Hoogmartens© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer