Embuild is de nieuwe naam van de Confederatie Bouw. De ‘Em’ staat daarbij voor ‘Empower’ en ‘Embrace’: versterken en ondersteunen met andere woorden. Waarom dit nieuw merk? “Omdat de bouw veranderd is en meer dan ooit innovatief en duurzaam is. Ook onze organisatie evolueerde mee, maar onze naam dekte de lading niet goed genoeg meer”, zegt Niko Demeester, CEO van Embuild.
Vorig jaar hebben we het 75-jarig jubileum van de Confederatie Bouw gevierd met een feestelijke roadshow over heel België. Al sinds 1946 staan we op de barricaden voor de aannemers en installateurs uit de bouw om hen te helpen en te ondersteunen waar we kunnen. Maar we kijken ook resoluut naar de toekomst, om samen met alle ondernemingen actief in de bouw verder te evolueren. Daarom kiezen we voor een nieuwe naam en een nieuw merk: Embuild. Ons doel blijft hetzelfde, maar we willen onze toegevoegde waarde toekomstgericht vernieuwen.
Embuild krijgt een aangepast logo in de vorm van een baksteen vol punten. “De baksteen is hét alom bekende symbool voor de bouw, denk maar aan de fameuze ‘baksteen in de maag’ van de Belgen. De punten weerspiegelen de vele nieuwe technologieën en technieken binnen de bouw, de digitalisering die ook in de bouw overal doorbreekt en tenslotte ook de grote verscheidenheid aan bedrijven en mensen in onze sector”, verduidelijkt de topman van Embuild. ‘The Belgian Construction Association’ gebruiken we voortaan als baseline, vermits Embuild als enige bouwfederatie actief is in heel België, veruit de meeste leden telt en zowel zelfstandigen, kmo’s als grote bedrijven vertegenwoordigt. Met deze baseline leggen we ook duidelijk de verbinding met onze vorige naam.
‘Progress. Together.’ is de nieuwe tagline: de bouwsector evolueert immers razendsnel. Demeester: “We digitaliseren, maken gebruik van de modernste technieken, zorgen via nieuwbouw en renovatie voor duurzame woningen, gebouwen en infrastructuur, werken op een veiligere wijze en zo meer. Onze aannemers en installateurs gaan dus vooruit en we doen dat samen: de bouw is immers de sector bij uitstek waar we samenwerken om een project te realiseren. We dragen ook bij aan maatschappelijke vooruitgang: we bouwen letterlijk en figuurlijk de duurzame toekomst.”
De bouwfederatie had nood aan een grondige opfrissing van naam en merk, een proces dat begeleid werd door het brand identity bureau Hoet & Hoet. Het woord ‘confederatie’ klinkt zeer oubollig en weinig wervend voor nieuwe bouwondernemingen. Het woord ‘bouw’ doet dan weer enkel denken aan het bouwen van een huis, terwijl onze sector zeer veel verschillende activiteiten en technieken afdekt.
De bouw is de laatste jaren sterk gegroeid. Concreet:
. Vertegenwoordigt onze sector 5,5% van het BBP.
. Genereert de bouw 23 miljard toegevoegde waarde.
. Stelt de bouw 217.400 werknemers te werk: de afgelopen 20 jaar creëerde onze sector 1000 jobs extra per jaar.
. Telt onze sector 81.500 zelfstandigen en 121.000 bedrijven.
. Is de bouw bij uitstek de kmo-sector met: 74% zelfstandigen, 25% ondernemingen met 1 tot 49 werknemers en 1% met meer dan 50 werknemers.
. Zorgt de bouw ook voor een belangrijke energietransitie: tussen 2017 en 2021 zijn er in Vlaanderen meer dan 5500 geothermische warmtepompen bijgekomen.
. Neemt de bouw ook het voortouw wat circulair bouwen betreft. Meer dan 600 Brusselse bouwbedrijven hebben zich via het project ‘Build Circular.Brussels’ ingezet om resoluut te kiezen voor circulair bouwen.
. Doet onze sector er alles aan om extra tewerkstelling te creëren. In Wallonië krijgt iedere persoon die in een bouwopleiding stapt of hier al mee begonnen is een premie van 2000 euro.
De bouw kampt momenteel met de problematiek van de fel gestegen materialen- en energieprijzen en de toegenomen levertermijnen. Toch verwacht de sector in 2022 groeicijfers van rond de 2 procent te kunnen voorleggen (net zoals de verwachte algemene economische groei in ons land) en we hopen dat dit ook geldt ook voor de komende jaren. Die groei is vooral te danken aan het Europese relancegeld en de heropbouw in Wallonië na de overstromingen van vorige zomer.
Om het merk en de naam Embuild meteen stevig in de markt te zetten, lanceert de beroepsvereniging een speciale editie van haar ledenmagazine Embuild Magazine, organiseert hij een ledenevent in Mechelen en Namen, zal er een campagne op sociale media gevoerd worden, aangevuld met een advertentiecampagne.
De naam ‘Embuild’ zal niet alleen op nationaal vlak gebruikt worden. Ook regionaal (bijv. Embuild Vlaanderen) als lokaal (bijv. Embuild Oost-Vlaanderen) wordt het merk geïntroduceerd, net als bij een groot aantal verenigingen van de afwerkings- en complementaire beroepen (bijv. Embuild Vlaamse Schrijnwerkers, Embuild Dak - Embuild Toiture, Embuild Menuisiers Wallons). Embuild hoopt dat ook zijn andere beroepsfederaties zullen overstappen naar het nieuwe merk.
De ‘core business’ van Embuild blijft dezelfde: een professionele sectorfederatie die hulp en advies biedt aan zijn leden en hun belangen behartigt bij de diverse overheden. “We willen we onze toegevoegde waarde voor de leden nog verbeteren en verder aanscherpen, aangezien we zowel op korte als op lange termijn voor uitdagende tijden staan”, besluit Niko Demeester, CEO van Embuild.
https://embuild.be/nl© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer