Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) neemt samen met Lantis en De Werkvennootschap de komende maanden 42 snelwegwerven in handen, waaronder een reeks grote ingrepen aan bruggen en tunnels. Ook dit jaar zijn er opnieuw structurele ingrepen aan snelwegen, tunnels en bruggen. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters maakte maandag deze 42 grote werven bekend, goed voor in totaal 81 km nieuw of vernieuwd wegdek. Het gaat om een investering van 476 miljoen euro, exclusief de Oosterweelwerken.
“Mijn beleidsdomein is bij uitstek een domein met heel wat investeringen, die een belangrijke motor voor onze Vlaamse economie vormen. Investeren in mobiliteit is investeren in welvaart. Heel wat van onze autosnelwegen hebben nood aan verbeteringen in verkeersveiligheid, doorstroming en capaciteit. Daarom pakken AWV, Lantis en De Werkvennootschap samen dit jaar maar liefst 42 snelwegwerven aan,” benadrukt de minister.
Snelwegen cruciaal deel van onze economie
Dagelijks worden gemiddeld 66 miljoen* voertuigkilometers afgelegd op ons hoofdwegennet, een enorm aantal voor een relatief kleine regio. Onze autosnelwegen zijn ook van groot belang voor het Europese vervoer.
Minister Peeters stelt een hoog investeringsritme in onze infrastructuur voorop.
“Onze snelwegen verbeteren de laatste jaren en met deze werken gaan we nog een stap verder. Toch worden we in Vlaanderen nog steeds geconfronteerd met een onderhoudsachterstand. Door te investeren in de renovatie, de vernieuwing en het onderhoud van onze infrastructuur zorgen we voor de noodzakelijke omslag. Zo bouwen we aan een veiliger, vlotter en toekomstbestendig wegennet op lange termijn”, aldus de minister.
Ook de werken aan tunnels en bruggen springen in het oog met onder andere de vernieuwing van de verlichting en wandpanelen in de Kennedytunnel, de aanleg van een calamiteitendoorsteek in de Vierarmentunnel, de grondige renovatie van de Leonardtunnel en de renovatie van het viaduct in Vilvoorde.
Aandacht voor minder hinder
Wegenwerken zorgen onvermijdelijk voor hinder. “Kijk dus voor je vertrekt op wegenenverkeer.be,” adviseert AWV. “Zo zie je precies op welke snelwegen welke werken met welke hinder gepland zijn.”
In 2022 wordt de grootste hinder verwacht aan:
. de E313 met de heraanleg van de brug aan Wommelgem;
. de E40 met de vervanging van de portieken en de aanleg van pechhavens aan Sterrebeek;
. de vernieuwing van de Trompetaansluiting R8/A19 aan Wevelgem;
. de Brusselse binnen- en buitenring (R0) met de start van de renovatie van het viaduct aan Vilvoorde (De Werkvennootschap);
. de E40 met de vernieuwing van twee bruggen aan Erpe-Mere en
. de Antwerpse Kennedytunnel met de vernieuwing van de verlichting en wandpanelen.
Om de hinder te beperken stemt AWV de timing van de werken af met partners als Touring, VAB, Febetra, VOKA en Logistiek Vlaanderen. Ook worden gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving vermeden, en worden omleidingsroutes vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden.
Veiligheid aan werven prioriteit
Op de werven zijn dag en nacht arbeiders aan het werk.
“We nemen maatregelen om de veiligheid aan de werfzone te verhogen. Elk jaar gebeuren er ongevallen. Hou je aan de snelheidslimiet, respecteer de signalisatie en wees extra aandachtig bij het naderen van een werfzone,” zo roept minister Peeters op.
De snelheid aan werven wordt trouwens gecontroleerd met - naast bemande controles - ook de inzet van semi-vaste snelheidscamera’s en mobiele trajectcontroles.
bron:
https://www.lydiapeeters.be/nieuws© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer