De VLARIO-innovatieprijzen voor 2021 werden uitgereikt. De Bonte Group won de prestigieuze titel in de categorie ‘technologie’ voor zijn THIOTUBE. Deze chemisch resistente en perfect circulaire rioolbuis uit zwavelbeton kan een katalysator worden in het verduurzamen van de rioleringssector. Dat De Bonte zwavel uit reststromen valoriseert in hoogwaardig en eindeloos herbruikbaar beton is alvast indrukwekkend pionierswerk.
Sinds de jaren 60 zijn petroleumfabrikanten verplicht hun aardolie en aardgas te ontzwavelen. De verbranding ervan bleek namelijk belastend en zelfs schadelijk voor motoren. In zijn puur elementaire vorm is zwavel – het chemisch element S in de tabel van Mendeljev – absoluut niet schadelijk. Sindsdien stapelt zwavel zich op, als een poederachtige substantie. Een scheikundig element met sterke scheikundige eigenschappen verdient beter.
Decennia terug al dacht brandstoffenproducent Shell na over manieren om die reststroom op een nuttige manier in te zetten. Ondertussen word zwavel als grondstof hoofdzakelijk gebruikt voor meststoffen en ertswinning. Werkbare toepassingen, maar met beperkte volumes. Als zwavel bruikbaar zou zijn als bindmiddel in beton, zou zich een compleet nieuwe wereld openen. Met het THIOCRETE van De Bonte Group is het nu zover.
ZWAVEL IN ZIJN ELEMENTAIRE VORM
“We zijn niet de eerste die zwavelbeton maken”, merkt Joeri Hamal, Business Development Manager bij BVBA Thio Materials, dochteronderneming van De Bonte Group, op. “We pionieren wel door onze doorgedreven ontwikkeling. Onze techniek staat volledig los van onze voorgangers. Zij maakten beton dat onder meer door een te hoge wateropname niet aan de nodige duurzaamheidseisen voldeed. Het was ook niet hersmeltbaar en dus niet circulair. Het initiële idee van Shell bleef hangen op labomengsels. Tot ze in 2011 een nieuwe partner zochten en bij De Bonte belandden.” Het familiebedrijf gaat al terug tot 1952. De huidige generatie trok volop de kaart van expansie en innovatie. Met een stevige portie ondernemersdurf en expertise van beton namen ze de uitdaging in handen. Het resultaat is spectaculair. Het nieuwe zwavelbeton – Thiocrete – is volledig hydrofoob, moleculair erg stabiel en smelt op 119 graden Celcius. De zwavel blijft elementair en behoudt dus ook zijn fysische eigenschappen.”
Vanuit het innovatieve materiaal zette De Bonte Group twee producten op punt: de rioolbuizen THIOTUBE en de spoorwegdwarsliggers THIOTRACK. Producten die heel wat potentieel bieden, volgens Joeri Hamal. Net zoals Thiocrete in het algemeen. “De productie van beton is, afhankelijk van de bronverantwoordelijk voor zowat zeven procent van de globale CO2 -uitstoot. Als nieuw bindmiddel sluit zwavel het gebruik van cement uit. De resultaten spreken voor zich. Bij de productie is er minder dan de helft uitstoot. Klinker, een halffabricaat van cement wordt verhit tot 1.450 graden. Bij Thiocrete spreken we, voor het (her)smelten van de zwavel, van amper 140 graden. In principe zelfs maar 119 graden, maar voor het hergebruik verhitten we tot 140 graden om zeker tot in de kern alles opnieuw te ontbinden. Ook op energie wordt dus sterk bespaard.”
WAARDEBEHOUD IN DE MATERIAALKETEN
Circulariteit staat steeds hoger op de agenda, ook in de (wegen)bouwsector. Grondstoffen worden almaar schaarser en duurder. Thiocrete is eindeloos herbruikbaar. Met waardebehoud in de materiaalketen. “Want dat maakt inherent deel uit van echte circulariteit”, benadrukt Joeri. “Ons zwavelbeton blijft altijd een primaire grondstof. We vermijden het ontginnen of fabriceren van nieuwe grondstoffen en ook het transport ervan.
Dat is een dubbel voordeel voor het milieu. Hiermee schrijven we ons volledig in de ecologische transitie in.” Thiocrete is een samenstelling van het Griekse thio – een prefix voor zwavel – en concrete, het Engelse woord voor beton. In theorie zijn nog heel wat andere toepassingen mogelijk, zoals dakpannen. Al is de vraag hoe nuttig en efficiënt dat is. “Lineaire producten zijn veel gemakkelijker te traceren. Bij zowel riolering als treinsporen gaat het bovendien om vrij grote hoeveelheden van identieke materialen. Ideaal in een circulair verhaal.”
Heeft een van de dwarsliggers of rioolbuizen zijn levensduur bereikt en is hij aan vervanging toe? Dan wordt het element simpelweg opgewarmd in een oven. Anderhalf uur op 140 graden volstaat. Zo smelt de zwavel en wordt het beton terug een vloeibaar mengsel. In deze vloeibare vorm wordt het Thiocrete opnieuw in een mal gestort, waar het stolt en een nieuw, evenwaardig product vormgeeft. Benieuwd hoe dat er precies uit ziet? Neem een kijkje op debonteinnovation.com.
INNOVATIEPRIJS EN INTERNATIONALE AMBITIES
Dat THIOTUBE nu de VLARIO-innovatieprijs heeft gewonnen, hoeft dus niet helemaal te verbazen. Naast het duurzame en circulaire karakter, blinkt het ook uit in zijn robuustheid. Bovendien zijn deze rioolbuizen, in tegenstelling tot cementbeton, chemisch resistent. Dat maakt hen zeer geschikt voor vuilwaterriolen. “We hopen onze gepatenteerde technologie ook in het buitenland te lanceren, via gelijkgezinde bedrijven. Samen kunnen we grote stappen zetten richting circulaire toekomst van onze sector. Deze innovatieprijs is een erkenning die ons motiveert en extra slagkracht heeft. De eerste projecten staan alvast in de spreekwoordelijke steigers.
200.000 SPOORWEGDWARSLIGGERS VOOR INFRABEL
De Bonte Group haalde al een grote aanbesteding binnen voor spoorwegdwarsliggers. Voor Infrabel mag het bedrijf 200.000 THIOTRACK’s produceren. Joeri Hamal: “Spoorwegdwarsliggers zien nu eenmaal af, met de denderende treinen die er meermaals per dag over rijden. Voor hun nieuwe aanbesteding zette Infrabel niet enkel prijs voorop, maar waardeerden ze ook de ecologische meerwaarde. In Nederland is dat al een gangbare manier van werken. Ook in de Belgische rioleringswereld is de weg richting groenere aanbestedingen ingezet onder leiding van VLARIO.
Om het circulaire karakter van THIOTRACK te illustreren, zette de fabrikant in maart een demonstratie op, langs de treinsporen. Een uitdaging om het eenvoudige recyclageproces in minder gecontroleerde en stabiele omstandigheden even vlot te laten verlopen. Uiteindelijk werd een kleinere uitvoering van de spoorwegdwarsligger op gewarmd in een pizza-oven. Een geslaagde demo met een verrassende uitrusting.”
SUCCESVOLLE VLARIO-DAG
VLARIO-dag 2021 was een groot succes. Het evenement ging op 21 september door in Antwerp Expo. Meer dan 860 aanwezigen verdiepten er zich in de waterhuishouding van ons land. Goede waterkwaliteit en dito infrastructuur stonden er centraal. Met boeiende sprekers en in aanwezigheid van minister Zuhal Demir gaf het overlegplatform inspiratie aan infrastructuurbedrijven en openbare besturen. Traditiegetrouw was dit meteen ook het decor voor de uitreiking van de VLARIO-innovatieprijzen. Naast de THIOTUBE viel ook het Pilootproject klimaatrobuuste Marnixwijk in de prijzen. Zij kregen de titel in de categorie visie/concept. Daarmee kroonden Aquafin en de gemeente Overijse zich ook als laureaat.
artikel uit infra magazine #4 - 2021 > hier downloadenhttps://www.thiotube.com/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer