Woensdag 13 januari online informatiesessie projectvoorstellen rond monitoren van wegverhardingen

Gepubliceerd op 11-01-2021 09:28

Universiteit Antwerpen plant, in samenwerking met Universiteit Gent en het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw, om in februari 2021 een relevant Tetraprojectvoorstel in te dienen rond het monitoren van wegverhardingen. Tetra projecten zijn erop gericht om praktische kennis van onderzoeksinstellingen naar een consortium van bedrijven te transfereren. De universiteiten en het OCW vragen aan de sector om te participeren. Aanstaande woensdag (13 januari 2021 - 14u-16u) plannen zij een online informatiesessie waarin samen met bedrijven en organisaties het project toegelicht wordt.

Situering van het project
Vlaanderen beschikt over het dichtste wegennet van Europa. Veelal wordt onderhoud ad hoc of volgens een budgettaire planning uitgevoerd. Om het duurzaam wegbeheer voor de komende decennia te kunnen onderbouwen, zijn data nodig gecombineerd met een werkmethode die snel en accuraat de toestand van de wegen registreert en bijstelt. Het snel detecteren van schade leidt tot een herstelling in een vroegtijdig stadium en voorkomt deels dure structurele herstellingen . De huidige zogenaamde pavement management systemen (PMS) zijn gebaseerd op periodieke en dure metingen op enkele plaatsen van de weg. Meer data kunnen op een snellere manier verkregen worden door sensoren die op de voertuigen, die voor andere redenen dan het meten van de wegkwaliteit rondrijden, geplaatst worden. Hierdoor is een quasi permanente monitoring mogelijk. De sensoren mogen hiervoor echter niet te duur zijn. Er zijn verschillende sensoren op de markt (camera’s1, lidar sensoren2) die elk hun beperking en toepassing hebben, maar gecombineerd hebben zij een potentieel voor een overkoepelend verwerkingssysteem. Mits de nodige voorspellende algoritmes kan de wegbeheerder sneller schade detecteren en (laten) herstellen.
Dit heeft een economische en maatschappelijke meerwaarde. In recente projecten zoals City of Things Wegdekkwaliteitsinspectie3 en het icon-project Mobisense4, blijken de technologie en dataverwerking van deze sensoren beloftevol. Een relevante meerwaarde bij een werkbaar systeem is weggelegd voor de innovatieve aannemer in het kader van DFMB bestekken: het monitoren van een verharding geeft de mogelijkheid tot hogere garantieperiode en/of kostenreductie bij raamovereenkomsten. De sensoren zijn ter beschikking, de wegbeheerders zien de meerwaarde, maar de validering van de technologie en de samenstelling van verschillende sensoren in één globaal systeem ontbreekt. Hierdoor blijft de doorbraak uit. Gezien de toenemende vraag naar een snellere interventie vanuit alle actoren van de verhardingssector, acht de sector het noodzakelijk om deze innovatieve stap af toetsen voor de Vlaamse wegenbouw via een TETRA-project.

Projectdoel en aanpak
In dit project demonstreren we aan de hand van case studies hoe low-cost sensoren (GPS-, geluid- en trillingsensoren en camera’s) opportunistisch aangebracht in voertuigen die dagelijks op de weg zijn, kunnen ingezet worden voor de monitoring van wegverhardingen en fietspaden, met een combinatie van machine learning en Internet of Things (IoT) voor data mining en verwerking. Hierdoor wordt de staat van de weg gemonitord en kunnen de data verder gebruikt worden voor beslissingsindicatoren in een PMS.
Gedefinieerde, reële trajecten worden gemonitord met een selectie van sensoren op voertuigen. Hieruit worden vervolgens de schadefenomenen gedetecteerd en gecatalogeerd. Met deze innovatieve technologie kunnen de akoestische kwaliteit, het optreden van schadefenomenen en analyse van comfort/veiligheid voor de weggebruiker continu en voor een beperkt gebied of volledig wegennetwerk opgevolgd worden. Eenvoudige tools zullen ontwikkeld worden voor de integratie van de opgemeten big data, toepasbaar in een PMS. Samen met de industrie en de potentiële gebruikers willen we deze technologische verder ontwikkelingen tot marktklare producten.

Alle informatie en verder uitleg kan u raadplegen in volgende pdf (hier downloaden)

Dit project kan alleen slagen wanneer de sector actief participeert. Om dit project nog verder af te stemmen met potentiële gebruikers, organiseert UA een online Infosessie.

Interesse? Contacteer dan dhr Wim Van den bergh (projectleider UAntwerpen (EMIB) - wim.vandenbergh@uantwerpen.be - 0486 79 86 86) en volg de infosessie op woensdag 13 januari 2021 van 14-16u via Microsoft Teams. Na aanmelding via email wordt u de link bezorgd.