In opdracht van New Mecco legt algemeen aannemer Wanty nv deze dagen de laatste hand aan de bouw van een rotonde en een winkelcentrum langs de N5 in Gosselies. De verplichte realisatie van een 855 m³ groot stormbekken moet ervoor zorgen dat het regenwater op de daken en de rest van de site op een efficiënte manier gebufferd wordt. Wanty deed hiervoor een beroep op de expertise van Deschacht, dat voor een combinatie van Variobox- en Controlbox-kratten met een honingraatstructuur opteerde. Een moderne en efficiënte oplossing die bovendien goed is voor een primeur, want het is het eerste stormbekken in Wallonië dat gerealiseerd is met behulp van BIM/Revit.
"Al het regenwater op de daken en het wegdek wordt verzameld via een traditioneel systeem met collectoren, kolken en toezichtputten", vertelt Dimitri Steilen, projectleider bij Deschacht. "Het volume van het stormbekken is berekend op basis van de meest extreme buien die de regio de voorbije twintig jaar te verduren heeft gekregen. Als zich een hevig onweer zou voordoen, kan al het overtollige water even gebufferd worden, terwijl het bekken simultaan leegloopt. Dit laatste gebeurt met een klein, continu debiet – conform de normen van de gemeente, zodat het rioleringsnet niet verzadigd raakt. Het bassin is eveneens uitgerust met een overloopsysteem om te verhinderen dat de site overstroomt bij langdurige regenval."
Aangezien de realisatie van zo’n bufferbekken echt specialistenwerk is, ging Wanty aankloppen bij Deschacht. "Het was zeker niet onze eerste samenwerking", zegt Sébastien Abrassart, hoofdwerfleider bij de Groupe Wanty. "De offerte van Deschacht voldeed het best aan onze eisen."
Waterdichte honingraatkrattenÂ
Het stormbekken bestaat uit een combinatie van Variobox- en Controlbox-kratten met een honingraatstructuur en een BENOR-certificaat. De Variobox-kratten kunnen aan alle zijden verbonden en gekoppeld worden en zijn uiterst geschikt voor projecten van het type ‘groot winkelcentrum met parking’. De Controlbox-kratten vergroten op hun beurt de toegankelijkheid met het oog op inspectie en onderhoud. "Het gaat om een systeem met een ultralichte honingraatstructuur in polypropyleen. De kubusvormige kratten zijn 60 cm hoog, breed en diep. Het volume van één kubus bevat 95 % vrije ruimte, met de bedoeling om een maximale hoeveelheid water in het bekken te kunnen stockeren. In functie van de waterdichtheid is er niet alleen een geotextiel geplaatst, maar is het geheel ook omhuld met een waterdicht pvc-membraan, dat dichtgelast is door een gespecialiseerde firma (Stassen). De hoeken zijn verstevigd en opnieuw gesloten, als een cadeauverpakking die alles 100 % afsluit", verduidelijkt Dimitri Steilen.Â
Waardevolle voordelenÂ
De voordelen van een bekken met honingraatkratten zijn talrijk: een grote opslag- en lozingscapaciteit (de opslagcapaciteit bedraagt maar liefst 95 %), modulariteit en flexibiliteit in functie van de werfomstandigheden (verschillende hoogtes, horizontale en verticale koppeling). Dimitri Steilen: "De kratten hebben ook een uitzonderlijke draagkracht. Als er sprake is van zwaar verkeer, zoals hier het geval zal zijn, kunnen ze bedekt worden een ophoging van 80 cm – zonder verdeelplaat – en een gewicht van maar liefst 60 ton torsen." Een laatste voordeel dat de projectleider aanhaalt, is het volgende: "Vaak is de beschikbare diepte om een stormbekken te plaatsen erg beperkt, dus honingraatkratten komen in dat geval uitstekend van pas. In Gosselies is het bekken slechts 1,20 meter hoog."
Eerste keer met behulp van BIM/Revit Â
Het gloednieuwe stormbekken in Gosselies is het eerste digitaal ontworpen exemplaar op Waals grondgebied. Sinds twee jaar en de aanwerving van een BIM Manager stort Deschacht zich proactief op het BIM-gebeuren. Het maakte gebruik van een digitale bibliotheek om 3D-modellen van het stormbekken uit te werken. Dimitri Steilen: "We tekenen de stormbekkens rechtstreeks in 3D in de Revit-software. Het voornaamste voordeel is dat dit ons toelaat om al meteen een plaatsingsplan op te maken, samen met alle plattegronden, de snedes en de ophogingen. We kunnen de plaatser dus een helder en nauwkeurig plan bieden, wat voorheen niet altijd het geval was. En eens het bekken gemodelleerd is in 3D, volstaat één druk op de knop om een prijsofferte te deduceren op basis van alle noodzakelijke elementen. Als er vervolgens een aanpassing nodig is, bijvoorbeeld qua dimensionering, kan je de vereiste wijzigingen via enkele muisklikken doorvoeren." De rioleringen worden eveneens op deze manier gemodelleerd, wat van Deschacht een pionier op het vlak van BIM-ontwerp maakt in dit domein. Â
(bron: Deschacht)
www.deschacht.euwww.wegenbouw.be/bedrijven/759331/deschacht© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer