Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts investeert via het Fietsfonds bijna 3 miljoen euro in nieuwe Vlaamse fietsinfrastructuur. De rest van de financiering is afkomstig van de provincies en lokale overheden. Zo worden 36 infrastructuurprojecten, verspreid over heel Vlaanderen, mogelijk. Daarnaast werd in juli ook bekendgemaakt dat er een bijkomend bedrag van 8,2 miljoen eur geïnvesteerd wordt in de Vlaamse fietssnelwegen. De middelen komen uit het EFRO (Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Dankzij deze gerichte impulsen worden tal van nieuwe ingrepen mogelijk, samen goed voor een projectkost van circa 22 miljoen eur. Er wordt vooral ingezet op het wegwerken van ‘missing links’ en het creëren van conflictvrije fietssnelwegen.
De helft van alle verplaatsingen die Vlamingen maken bedraagt 5 kilometer of minder, maar toch kiezen we nog te weinig voor de fiets. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wil meer Vlamingen verleiden om de auto te ruilen voor de fiets. Het investeringsbudget voor de fiets stijgt naar een historisch hoog niveau. In 2017, 2018 en 2019 wordt de magische kaap van 100 miljoen euro per jaar telkens gerond. "Fietsen is beter voor mens, milieu en economie. Elke fietsende pendelaar is een auto minder in de file."
Concreet maakt Weyts binnen het Fietsfonds 2.809.014,56 euro vrij voor 36 fietsinfrastructuurprojecten langs Vlaamse wegen. Investeringen aan een fietsweg zullen zichtbaar zijn in onder meer de Reningestraat in Vleteren en in de Lostraat in het Antwerpse Heist-Op-Den-Berg. In het Limburgse Peer investeert minister Weyts dan weer in de Collegebaan en Oudestraat-Markt-Kerkstraat. Naast de aanleg van verschillende fietspaden in Oudenaarde, Oost-Vlaanderen en in de Jan De Trochstraat in Dilbeek, zijn er nog vele andere fietsprojecten die op middelen kunnen rekenen.
De Vlaamse overheid financiert 40% van de totale investeringskost. Het resterende bedrag wordt door de provincie en/of de gemeenten bijgepast. Een volledige lijst van investeringen per provincie: klik hier.
8,2 miljoen euro naar fietssnelwegen
Minister Weyts en Muyters putten nu 8,2 miljoen uit de EFRO-middelen (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Het geld wordt gericht ingezet om enkele belangrijke nieuwe projecten mogelijk te maken, samen goed voor bijna 22 miljoen eur. Concreet gaat het om het wegwerken van 'missing links': de ontbrekende schakels in de fietsketting, die pijnlijk ontbreken in bestaande fietssnelwegen. Er wordt ook ingezet op fietsbruggen en fietstunnels die fietssnelwegen 'conflictvrij' maken: hoe minder de fietsers het andere verkeer moeten kruisen, hoe vlotter en veiliger de fietsverbinding wordt. Bovenop de EFRO-middelen, neemt de Vlaamse overheid 40% van de totale financiering op zich. De provincies en gemeenten passen bij.
Alle elf goedgekeurde projecten moeten ten laatste binnen 3 jaar volledig voltooid zijn. (klik hier voor de lijst)
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer