Vanaf maandag 7 augustus gaat het Agentschap Wegen en Verkeer de E313 tussen Hasselt-Zuid en Hasselt-Oost in beide richtingen renoveren. Tijdens de werkzaamheden zal AWV een nieuw type geluidsarm asfalt gebruiken om de geluidsoverlast in de omgeving te verminderen. De aannemer zal de volledige verharding, inclusief fundering, vervangen en als afwerking een geluidsarme toplaag plaatsen. Deze zal bestaan uit een nieuw type asfalt, dat voor de eerste keer op een autosnelweg in Vlaanderen wordt gebruikt.
Proefproject geluidsarm asfalt
In 2012 legde AWV op de N19 in Kasterlee, als proefproject, een aantal stroken aan met verschillende types geluidsarm asfalt. Op basis van de resultaten heeft AWV een nieuw type asfalt gekozen dat nu voor de eerste keer op grotere schaal op een snelweg gebruikt zal worden. In de loop van de volgende jaren zal het agentschap de geluidswerende werking en de duurzaamheid ervan verder evalueren.
Geluidsschermen versus geluidsarm asfalt
De werking van geluidsschermen is grotendeels gebaseerd op het afbuigen van de geluidsgolven. Hierbij wordt ook een deel van het geluid weerkaatst en geabsorbeerd. Dit laatste gebeurt door het gebruik van geluidsabsorberende materialen in het geluidsscherm. Geluidsschermen bieden dus voornamelijk een voordeel voor de woningen die direct achter de panelen gelegen zijn. De bewoning verderop ervaart de afname van het geluid minder. Indien enkel aan één zijde schermen worden geplaatst, ervaart de tegenoverliggende zijde geen geluidsvermindering.
Door het gebruik van geluidsarm asfalt wil het agentschap de bron van het geluid aanpakken. Naast het motorgeluid produceert verkeer ook rolgeluid door het contact tussen de banden en het wegdek. Vanaf 70 km/uur klinkt dit geluid luider dan het motorgeluid. Deze toplaag zal het rolgeluid tussen de banden en het wegdek verminderen, vooral omwille van een fijnere oppervlaktetextuur dan een klassieke toplaag. Hierdoor ervaart de volledige omgeving de geluidsafname.
De werkzaamheden zullen 2 maanden duren en zouden op 6 oktober klaar moeten zijn.
Bron: Agentschap Wegen en Verkeer
wegenenverkeer.be/node/4199© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer