Op bedrijfsterreinen in Angleur, nabij Luik, bouwt spoorwegbeheerder Infrabel aan een nieuwe technische site met een loods en werkplaatsen. De bouw van de loods is achter de rug, de realisatie van de werkplaatsen zijn voorzien in een volgende fase.
Het langgerekte bouwterrein - met heel wat niveauverschillen - stelde aannemer Galère voor tal van uitdagingen om een rioolstelsel aan te leggen met vertraagde afvoer van het hemelwater naar de openbare riolering. De vertraagde afvoer was noodzakelijk, aangezien de openbare collector onvoldoende capaciteit heeft voor een plotse extra instroom van grote hoeveelheden hemelwater. In totaal gaat het om een verharde oppervlakte van maar liefst 1,3 hectare.
Problemen betonnen riolering
“Aanvankelijk voorzag de architect een klassieke betonnen riolering onder helling met aan het eind één groot bufferbekken juist voor de openbare collector”, zo licht technisch adviseur Rudi Van den Brande toe. “Door de hoogteverschillen op het terrein moesten de buizen en de collectoren op sommige plaatsen tot maar liefst vier meter diep gestoken worden. Daarnaast was het in deze oplossing noodzakelijk om pompputten te voorzien met bijhorende pompen omdat het gravitair ledigen van het bufferbekken door de grote diepte uitgesloten was.”
Rioolstelsel in kunststof
Wavin zag meteen mogelijkheden in een alternatieve uitvoering met een volledig rioolstelsel in kunststof. Er werd een compleet voorstel technisch uitgewerkt, gecalculeerd en gepresenteerd aan de aannemer. Nico De Broyer: “Het alternatief van Wavin omvatte niet één betonnen buffertank aan het einde van het stelstel, maar wél vier waterdichte bufferbekkens in kunststof, in lijn geplaatst langs de gebouwen en de parkings.” Totaal te bergen watervolume : 380 m3.
Alle bekkens liggen op nagenoeg hetzelfde niveau, waardoor ze onderling als communicerende vaten werken. Hier geldt het principe van het hemelwater op te vangen en te bufferen waar het neervalt en het niet onmiddellijk naar een lager gelegen plaats af te voeren. Zo voorkomen we plaatselijk wateroverlast.
“Het vertraagd lozen naar de openbare riolering gebeurt met een restrictieopening. In plaats van betonnen rioleringsbuizen boden wij onze kunststof X-stream buizen aan. Met onze modulaire kunststofkratten Q-BIC en Q-BB stelden we op maat waterdichte bufferbekkens samen waarbij de onderste van de twee lagen altijd inspecteerbaar en reinigbaar blijft.”
Voordelen alternatief Wavin
De kunststoffen bufferbekkens en buizen van Wavin leverden voor de aannemer heel wat voordelen op. “Allereerst bespaarde hij, door de ondiepe plaatsing, op graafwerken en grondverzet. Daarnaast zijn kunststofbuizen door hun lage gewicht bijzonder snel en eenvoudig te plaatsen. Ons alternatief systeem werkt volledig gravitair zonder dat de buizen extra diep kwamen te liggen, met dank aan de verschillende bufferbekkens. De aannemer moest geen pompputten meer plaatsen. Aan het hele systeem komen geen pompen meer te pas, wat het verdere onderhoud sterk vergemakkelijkt en de langetermijnkost aanzienlijk reduceert.
Bovendien vervullen onze bufferbekkens tegelijkertijd deels de rol van afvoercollector wat opnieuw een besparing is in vergelijking met de initiële oplossing in beton.”
Goedkeuring Infrabel
Vooraleer de uitvoering van het technisch alternatief van Wavin kon starten, moest Infrabel zijn goedkeuring geven. “Als bouwheer zijn ze streng en wensten ze terecht absolute kwaliteitsgaranties”. Infrabel heeft zowel het technisch voorstel als alle Wavin-kunststofproducten goedgekeurd. Iedereen tevreden, dus!”
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer