GMK3055 bijna...

Gepubliceerd op 15-11-2003 16:51
Grove maakt haast met de nieuwe GMK3055 die een rol van betekenis moet gaan spelen in de 50- en 60-tonsklasse. De eerste kranen zijn gebouwd en deze 0-serie draait op dit moment op diverse plaatsen op proef bij verhuurders en op testlocaties.
 De GMK3055 krijgt stevige concurrentie van de Faun ATF60-3, de Demag AC55L en de Liebherr LTM1055/1.

Grove bouwt de 55-tonner met een 43 m lange, zesdelige hoofdgiek. De langste giek in zijn klasse die uit- en inschuift met het Twin-Lock ééncilindersysteem met dubbele verpenning. Dankzij de kortere gieksecties is de kraan in transportstand nog geen 11 m lang. De truck krijgt 6x4x6- of 6x6x6-aandrijving en besturing en de motor zal niemand verrassen: de 'standaard' motor in deze klasse is de DaimlerChrysler OM501LA (260 kW / 354 pk) met daarachter ZF AS-Tronic automatische transmissie.

De 36-tons uitvoering is 6x6x6 aangedreven, staat op 16.00R25 banden, neemt 15 m hulpgiek, een hijsblok en 7,6 ton ballast mee. Er zijn tabellen waarop gewerkt wordt met contraballast van 9,6- en 13,6 ton. De truckcabine is bekend van de huidige reeks GMK telescoopkranen maar de kraancabine is helemaal nieuw.