Tijdens een bijeenkomst bij Wirtgen Nederland twee weken geleden, werd alvast een tipje van de sluier opgelicht met het prototype van de DV90 walsgestuurde tamdemtrilwals. De opvolger van de DV8 die inmiddels toch ook al bijna 9 ton woog. De DV90 wals krijgt volgend jaar meteen een kleiner broertje met de DV70 die de DV6 opvolgt. Zo'n beetje de meestverkochte wals in Nederland. En voor het kleine werk komt de DV40 als 'Nachfolger' van de DV3. Overigens zal die kleine DV40 behoorlijk verschillen van de DV70 en DV90. Twee hypermoderne machines waarmee Hamm een generatie overslaat. Het 'Wirtgen-effect', zullen we maar zeggen.
Opvallend aan het getoonde prototype is de aquariumcabine waarbij zelfs -vóór en achter- onderruiten zijn geplaatst om zicht te hebben op de walsrollen en op het werk. De machinist heeft geen stuurwiel meer maar hij manoeuvreert per joystick. En die is zo ingenieus ontwikkelt dat wanneer je bijvoorbeeld vooruit rijdt -en je je stoel tegelijkertijd een halve slag draait- de wals toch vooruit blijft rijden. En de joystickuitslag overeenkomt met de rijrichting. Tijdens het zwenken van de stoel maakt de stickhendel namelijk een corrigerende beweging van linksvoor naar rechtsachter. In de getoonde machine bevindt zich nog een voorlopig bedieningspaneel, rechts op de stoel. Helemaal mooi is het dat de stoel over de breedte versteld wordt en dat de cabine zijwaarts -tot buiten de walsbreedte- kan schuiven. Naar links en naar rechts. De nieuwe DV's zijn uitgerust met Hammtronic besturing, afgeleid van de bediening van Wirtgen's WS2000 koudfrees. Het verbeterde machinistencomfort is iets wat volgens Cees Haasnoot van Wirtgen Nederland is ingezet met de recent geïntroduceerde 3000-serie grondwalsen.
Je kunt op de nieuwe DV70 en DV90 ook de werk- en rijvoorkeuren van machinisten programmeren. Bijvoorbeeld Jan wil bij een achteruitrijdcommando eerst nog 20 cm uitrollen terwijl Piet al direct wil keren. Dat kun je vastleggen en bewaren in de computer die voor vier of vijf bedieningsmannen hun voorkeuren kan onthouden. De grote DV's worden ook leverbaar met oscillerende walsrollen en naar keuze met een vibrerende en een oscilerende wals. Hamm handhaaft het voorkant-voorkant design waarbij de voorzijde nauwelijks verschilt met de achterzijde. In het hydraulisch systeem zijn twee aparte pompen geplaatst voor de vóór- en achterrol. Daarmee kun je op de ene rol een andere vibratie instellen als op de andere rol.
Nadere gegevens over de nieuwe DV's ontbreken nog. Alleen dat Hamm blijft bij Deutz motoren, kunnen we u nog meedelen. En dat u tot Bauma geduld moet hebben.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer