Hij finishte op zondag 21 januari, nadat hij al dagen achtereen riant het truckklassement had geleid. Dolgelukkig stapte hij op het strand bij de Senegalese hoofdstad Dakar uit zijn cabine, samen met navigator Charly Gotlib en monteur Bernard der Kinderen. Stacey eindigde vorig jaar op de tweede plaats in de Dakar Rally.
Driemaal is scheepsrecht! Het was de inzet van de presentatie van het Exact-MAN-team in december vorig jaar. Twee keer hadden ze al meegedaan aan ‘Le Dakar’, nu ging het team voor de volle winst naar de start op 6 januari in Portugal. Hans Stacey hield een slag om de arm, omdat de rally uiterst onvoorspelbaar is. ‘De factor geluk speelt een grote rol’, stelde de ervaren Dakar-deelnemer Stacey, maar het vertrouwen was groot en werd gesterkt door de ervaringen met de auto en de gedegen voorbereiding.
De overwinning is de kroon op een voorspoedig verlopen race, waarin het complete Exact-MAN-team zijn visitekaartje heeft afgegeven. Per slot van rekening bereikte de Fransman Philippe Jacquot met de tweede MAN TGA 4x4 special T4 de zesde plaats. Franz Echter legde met de derde MAN, de ‘fabrieks’-TGA H52 18.480, beslag op de tiende positie.
Al direct na de finish van ‘Le Dakar’ van 2006 was het team Exact-MAN aan de slag gegaan voor de rally van dit jaar, met de gedachte dat een goed begin het halve werk is. De MAN truck met zijn 700 pk motor had zijn waarde en betrouwbaarheid bewezen, maar toch werd de auto weer van de grond af aan opgebouwd. Weliswaar gebeurde dat volgens het beproefde recept, maar tot in detail zijn zaken net even wat meer versterkt en bovendien is een gewichtsbesparing bereikt waardoor de auto op 8.500 kg uitkwam.
Al in de eerste etappe in Portugal behaalde equipe-Stacey een tweede plaats, dat gaf al aan dat het met de auto en de wedstrijdspirit goed zat. De door de Rus Vladimir Chagin bestuurde Kamaz bleek echter een sterke rivaal, net als in 2006. De vijfvoudig winnaar Chagin viel uit in de vijfde etappe door een crash waarbij de Kamaz over de kop sloeg. Ook de Nederlander Gerard de Rooy met zijn DAF speelde een sterke rol in de kop van het veld. Hij kreeg echter halverwege de rally te kampen met technische problemen, waardoor hij uitviel, net als Jan de Rooy.
In de vijfde etappe nam team-Stacey de leiding in het truckklassement over.
Het was een keerpunt in de strijd, want vanaf dat moment reed Stacey onbedreigd naar de finish met in totaal zes etappeoverwinningen. Betrouwbaar materieel, gemotiveerde mensen met teamgeest en het talent van de rijders legden de basis voor het succes van het Exact-MAN-team en Stacey had de gewenste portie geluk aan zijn zijde.
In Dakar bij de finish kreeg het team een uitbundig applaus en een feestelijke ontvangst van een delegatie uit Nederland. Van mensen die het afgelopen jaren nauw betrokken waren bij de voorbereidingen, en belangstellenden van de sponsors. Dat is slechts een voorbode van het geweldige onthaal dat het team Exact-MAN in Nederland te wachten staat bij terugkeer op 23 januari om 21.00 uur op Eindhoven Airport.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer