Na vijftien dagen en een kleine 9000 kilometer prijkten hun namen bovenaan de lijst. Zij kenden in de laatste korte etappe bij het Lac Rose in Dakar geen problemen en haalden de finish met meer dan drie uur voorsprong op de concurrenten.
Het was 20 jaar geleden dat de Nederlandse vlag kon wapperen op het podium aan het roze meer. Jan de Rooy was 1987 de laatste Nederlandse winnaar. Het is tevens de eerste overall winst van MAN in de rally na de jarenlange dominantie van Kamaz; een topprestatie van Stacey. "Fenomenaal!", zegt hij. "Ik kan het haast niet geloven, winnaar van Le Dakar. Het was een enorme kick om hier als winnaar over het strand naar de finish te rijden. Hier heb ik van gedroomd en nu is het een feit. Wat drie jaar geleden begon als meerjarig plan met winst als doel, is uiteindelijk gelukt. Het hele team heeft een topprestatie geleverd en ik dank dan ook iedereen die heeft bijgedragen aan deze bijzondere prestatie. Ik wil graag ook MAN Truck & Bus in Vianen bedanken voor alle hulp en steun en natuurlijk ook de MAN-fabriek in München. Straks in Nederland zal ik pas gaan beseffen wat ik allemaal teweeg heb gebracht. Alles klopte dit jaar, mijn leven is op orde en met die rust heb ik me volledig op de rally kunnen storten. Het plaatje is compleet."
De teamgenoten van Stacey deelden vandaag in de feestvreugde. "Winnen is mooi, heel mooi", vertelt Charly Gotlib, de navigator. "Het was mijn tweede jaar als co-piloot van Hans en we waren goed op elkaar ingespeeld. Ik vond het een voorrecht met Hans samen te rijden. Hij is een vakman en een heel bijzondere coureur. Ik ben blij dat ik na mijn korte ziekte en weer snel bovenop was om ons naar de finish te loodsen. Machtig mooi, en heel bijzonder." Ook monteur Bernard der Kinderen is euforisch. "Dat ik dit mee mag maken, geweldig. Ik ben heel trots op alle monteurs die mee hebben geholpen de winnende truck te bouwen, en in de rally onderhouden hebben. In de voorbereiding hebben we denk ik al het verschil gemaakt door de auto heel secuur op te bouwen. Dat betaalt zich terug in de woestijn. We hebben eigenlijk heel weinig problemen gehad. Om hier te staan met alle drie de trucks van het team is een prestatie van formaat."
Met de zesde plaats voor de equipe Philippe Jacquot, Willy Alcaraz en Toon van Genugten en de tiende plaats overall voor Franz Echter, Detlef Ruf en Edwin van Dooren was het feest compleet voor het Nederlandse team. "Dit is geweldig", zegt Bert van Hasselt, algemeen directeur van MAN Truck & Bus. "Mijn felicitaties gaan uit naar het hele team en naar Hans, Charly en Bernard in het bijzonder. Drie trucks, met drie verschillende nationaliteiten achter het stuur, en allemaal in de top-10: dat zie ik als een droomresultaat. Drie jaar geleden begonnen we met ons plan om een stijgende lijn te creëren en uiteindelijk te winnen. Onze planning is volledig waarheid geworden..Wij hebben de dominantie van Kamaz doorbroken. Het was een hecht team en dat is mede bepalend geweest voor het eindresultaat. Dit is een hele goede dag voor MAN. Ik wil snel gaan praten met de fabriek in Duitsland zodat we volgend jaar nog sterker terug kunnen komen om onze leidende positie te verdedigen. Wij als importeur kunnen veel, maar de volledige steun van de fabriek voor dit team zou goed nieuws zijn."
Vijftien dagen geleden begon het gevecht in Lissabon. Stacey behoorde, na zijn tweede plaats in 2006, tot de favorieten: een rol die hem goed paste. Direct vanaf het begin besloot hij de druk bij de concurrenten er vol op te zetten. Luttele seconden scheidden hem en Gerard de Rooy na de eerste proef. De Rus, winnaar van de rally in 2000, 2002, 2003 en 2004, stond daar nog met lege handen. In de dagen daarna speelde Stacey een psychologisch spel met zijn concurrenten. Hij benaderde elke dag als een rally apart en bleef de druk opvoeren op de klassementsproef. Als het moest kwam hij zijn tegenstrevers ‘s avonds feliciteren met hun dagoverwinning, iets wat vooral de Russen niet gewend waren. Eerst haakte Kamaz-rijder Vladimir Chagin af; na achterstand opgelopen te hebben crashte hij zwaar; zijn rally was voorbij. De dag erna sloeg het noodlot toe bij Gerard de Rooy. Om het tempo van Stacey te blijven volgen, vergde hij te veel van zijn DAF-motor en kon ook hij huiswaarts. De drie dagen daarna sloeg Stacey een niet te overbruggen gat. De laatst overgebleven snelle Rus Ilgizar Mardeev verloor op de marathonetappe ruim 40 minuten en was verslagen. Na Néma consolideerde Stacey zijn leidende positie en bracht hij de MAN TG-A 4x4 veilig naar Dakar. Ook toen vergrootte hij nog dagelijks zijn voorsprong.
Het plan om met de MAN in drie jaar de Dakar te winnen is gelukt. Drie jaar geleden viel Stacey voortijdig uit: de voorbereiding was te kort geweest en hij strandde in de woestijn. Vorig jaar kon hij zich meten met de besten en pakte hij zijn eerste dagoverwinningen, en uiteindelijk de tweede plaats in het eindklassement, en dit jaar dus de overwinning in het klassement van de trucks met grote overmacht. De korte proef op Lac Rose bracht geen verandering in het klassement. Arjan Brouwer won de zandproef langs het strand; Hans Stacey werd achtste. De winnaar van gisteren, Philippe Jacquot, pakte de vierde plaats en Franz Echter reed achter Stacey aan naar de negende positie. Zo reden zij gezamenlijk de laatste kilometers.
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer