Bij de aanleg van een nieuwe verzamelriool van Aquafin van Zutendaal naar Genk-Zuid, startte vanaf maandag 30 september een spectaculaire fase. Een boorkop met een diameter van maar liefst 2,5 meter zal de rioleringsbuis onder de Oosterring doorpersen. Niet alleen de grootte van de persing, ook de aandrijving ervan door netstroom in plaats van milieubelastende dieselgeneratoren, maakt deze bouwwerf uniek.
Aquafin legt de nieuwe verzamelriool of collector aan ter vervanging van de bestaande leiding die in slechte staat is. Het afvalwater van bijna 10.000 inwoners van voornamelijk Zutendaal en een gedeelte van Genk vindt via deze riool zijn weg naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie van Aquafin in Genk. “De oude collector is in zo’n slechte staat dat hij moet vervangen worden. Doordat hij op grote diepte onder het industrieterrein ligt, zouden de werken voor een vervanging op dezelfde plaats te veel hinder veroorzaken voor de bedrijven,” legt Niels Hermans, projectmanager bij Aquafin, uit. “Daarom is besloten om de nieuwe collector enkele honderden meters verder parallel aan te leggen, onder een ventweg van de gewestweg. De oude collector blijft in dienst tot de werken klaar zijn en wordt dan buiten gebruik genomen.”
De nieuwe collector komt op 6 meter diepte en moet de Oosterring dwarsen. Aannemer BESIX Infra voert de werken uit in opdracht van Aquafin en werkt samen met de Tijdelijke Maatschap Smet Tunneling -Kboringen voor de doorpersing van de collector. “Een boring met een boorkop van 2,5 meter is eerder zeldzaam in Vlaanderen en absoluut spectaculair om te zien. Vandaag is de boorkop aangekomen en neergelaten in één van de twee diepe bouwputten die eerder werden klaargemaakt door Smet Group. De eigenlijke boring start vanaf morgen en duurt twee à drie weken,“ zegt Tom Jamaer, projectmanager bij BESIX Infra.
Vaste stroom = minder emissies
Vanzelfsprekend is er voor een boring van dit kaliber wel wat power nodig. Doorgaans worden er dieselgeneratoren ingezet om de nodige energie te voorzien. In dit project koos Smet Group voor een tijdelijke aansluiting op netstroom met een elektriciteitscabine op de werf. Daardoor wordt de uitstoot van dieselgeneratoren, die voor deze werf werd geschat op 1.200 ton CO2, vermeden. Wouter Roels, area manager van Smet-Tunnelling: “De bouwindustrie is verantwoordelijk voor ongeveer 40% van het wereldwijde energieverbruik. De meeste emissies op bouwplaatsen zijn afkomstig van het verbranden van dieselbrandstof. Wij vinden het onze plicht om alternatieven te zoeken en dat kan bijvoorbeeld zoals hier door te opteren voor vaste stroom. Op die manier kunnen wij onze ecologische voetafdruk verkleinen.” De aandrijving door netstroom vermijdt bovendien ook geluidshinder.
Hergebruik restproduct
Ook voor het watergebruik om de boring uit te voeren is gedacht aan een duurzame oplossing. Tom Jamaer, projectmanager bij BESIX Infra: “Deze techniek verbruikt veel water. Bij het boren komt er bentonietslib vrij, een restproduct dat meestal wordt afgevoerd voor verwerking. Omdat het hier over grote hoeveelheden gaat, hebben we ervoor gekozen om dit slib ter plaatse zoveel mogelijk te ontwateren. Het restwater wordt opnieuw gebruikt voor de boring en het restproduct wordt gebruikt als vulmateriaal om de gemaakte sleuven opnieuw op te vullen. Zowel ecologisch als economisch is dit de meest duurzame optie.”
(bron: Aquafin )
https://www.besixinfra.com/nl (meer foto's)https://www.wegenbouw.be/bedrijven/746832/besix-infrahttps://smetgroup.be/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer