Vlaanderen en Wallonië verenigen krachten voor inspectie rioleringen

Gepubliceerd op 06-09-2024 08:15

Het verouderende rioleringsstelsel vraagt om frequente, efficiënte en recurrente inspecties om pijnpunten in kaart te brengen. Voor deze uitdaging staat zowel Vlaanderen als Wallonië, met respectievelijk Aquafin en SPGE als praktische trekker. Samen met CITV en Vault Engineering starten ze de ontwikkeling van een nieuw type inspectietoestel: MoveX. De bedoeling is dat dit toestel zich via een schroevensysteem zal voortbewegen over een beperkte hoeveelheid vuil en op die manier een niet-geruimde riolering kan inspecteren.

bron foto's: (c) Infra Magazinebron foto's: (c) Infra Magazine

Het wordt steeds belangrijker om de toestand van het rioleringsstelsel in ons land te monitoren, om pijnpunten in de verouderde infrastructuur tijdig bloot te leggen. Dat vraagt om een andere aanpak, want hoe meer meters per jaar geïnspecteerd kunnen worden, hoe gerichter de infrabedrijven renovatiemiddelen kunnen inzetten. “Om het duidelijk in kaart te brengen, komt het erop aan met dezelfde middelen meer inspecties te kunnen uitvoeren en daarvoor hebben we nieuwe inspectietechnieken nodig”, zegt Maarten Raemdonck, hoofd innovatie bij Aquafin. Vandaar de ontwikkeling van een innovatief inspectietoestel.

SPGE, de Société Publique de Gestion de l’Eau, de Waalse tegenhanger van Aquafin, bleek met dezelfde uitdaging te worstelen. Ze zochten eveneens naar een efficiëntere vorm van rioolinspecties. Om de bouw van een nieuw toestel mogelijk te maken, sloegen Aquafin in SPGE de handen in elkaar en richten een nieuwe joint-venture op. Naast het ontwikkelen en testen van een prototype moet die het toestel in een volgende fase ook bouwen en commercialiseren.

VERVUILDE RIOLERINGEN MONITOREN

Momenteel is de ontwikkeling van het nieuwe inspectietoestel MoveX volop bezig. Het innovatieve zit onder meer in het feit dat een toestel zich kan voortbewegen in een niet-geruimde riolering. Traditioneel wordt de buis gespoeld met water met groot debiet en sterke druk om het afval binnenin weg te spoelen. Dat vuil wordt opgezogen, zodat het inspectietoestel in een propere riolering zijn werk kan doen. Een dure operatie en een logistiek complex gegeven, want verschillende ploegen moeten elkaar opvolgen. MoveX zal zich, via een schroevensysteem, kunnen voortbewegen over een beperkte hoeveelheid vuil en daarmee een stuk efficiënter werken. Het bijzondere aan deze ontwikkeling is dat een inspectie ook mogelijk zal zijn in kleinere buisdiameters, wat de inzetbaarheid sterk vergroot.

Dat is niet de enige manier waarop MoveX rioleringsstelsels sneller en efficiënter in kaart zal brengen. Stukjes steenafval, ingegroeide boomwortels en andere obstakels zal MoveX tot een zekere omvang uit de weg kunnen ruimen of overbruggen. Ook dat betekent meer inspectiemeters terwijl de ploeg ter plaatse is. “En dan is er nog een belangrijk technisch aspect”, zegt Maarten. “Met een camera is het geen evidentie om te checken of er vuil of barsten onder een laag vuil zitten aan de binnenkant van een buis. We voeren verkennende gesprekken met de KU Leuven en de Université de Liège, waar gewerkt wordt aan een innovatief detectiesysteem op basis van bestaande sonartechnologie die geminiaturiseerd wordt om structurele schade ook onder het vuil te detecteren. Dat is belangrijk om eventuele schade te detecteren, maar ook om te inventariseren of er zand, baksteen, metselwerk, … onder zit.

Zo wordt het juiste reinigingssysteem gekozen. Bijvoorbeeld in oudere, gemetselde delen van de riolering moet je erg voorzichtig te werk gaan.”

HEFT IN EIGEN HANDEN

Veel grote merken die inspectietoestellen ontwikkelen en produceren komen uit Duitstalige gebieden. Daar zijn de budgetten voor rioolbeheer aanzienlijk groter en is er een traditie van preventief reinigen van rioleringen. Gezien deze spelers op dit moment onze nood niet meteen kennen, beslisten SPGE en Aquafin om zelf actie te ondernemen.

Maarten Raemdonck: “Het was voor allebei een beetje een sprong in het duister. In een joint-venture stappen en die financieren, experts zoals Vault Engineering mee aan tafel nemen, … .  Het was en is een zoektocht. Dat we over de taalgrenzen heen en in een complex land dit project in de steigers kunnen zetten, is een absoluut succes. We hopen deze innovatie snel operationeel te maken en daarmee ons rioolbeheer een serieuze boost te geven. Tegelijk andere projecten inspireren, zou een mooie bonus zijn.”

artikel uit infra magazine #3 - 2024 > hier downloaden
MoveX zal zich, via een schroevensysteem, kunnen voortbewegen over een beperkte hoeveelheid vuilMoveX zal zich, via een schroevensysteem, kunnen voortbewegen over een beperkte hoeveelheid vuil
artikel uit Infra Magazineartikel uit Infra Magazine