Van het groenste snoepje van Vlaanderen naar het hart van Brussel: Duurzaam transport over het water

Gepubliceerd op 25-06-2024 16:25

Brussel Mobiliteit lanceert een ambitieus project voor de heraanleg van het Saincteletteplein, gelegen tussen het IJzerplein en de Havenlaan. Een herinrichting gericht op een betere verdeling van de ruimte tussen verschillende weggebruikers: voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en autoverkeer, waarbij de auto minder ruimte krijgt.

bron foto's : (c) Ebemabron foto's : (c) Ebema

Op maandag 24 juni vertrok het schip ZULU van Blue Line Logistics na vier uur laden om 12:00 uur vanuit Ebema Zutendaal, geladen met materialen voor de werf op het Saincteletteplein in Brussel. Dit schip, dat 250 à 270 pallets kan vervoeren, heeft ongeveer vier uur nodig om de 300 ton aan afgewerkte producten aan boord te nemen. Ter vergelijking: een gemiddelde vrachtwagen kan slechts 25 ton vervoeren, wat betekent dat ten minste twaalf vrachtwagens niet in de file op de Brusselse ring zullen staan.

De goederen werden dinsdag 25 juni vanaf 14:00 uur gelost op een kaai van Ship-it in Brussel, wat ongeveer vier uur zal duren. Aannemer COLAS zal de goederen tijdens de werken verplaatsen naar de werf, een kleine twee kilometer verderop.

Voordelen van vervoer over het water

Vervoer over het water biedt veel voordelen, vooral op het gebied van duurzaamheid:

  • Vermindering van verkeersopstoppingen: Door gebruik te maken van een schip kunnen we het aantal vrachtwagens op de weg aanzienlijk verminderen, wat leidt tot minder verkeersopstoppingen en een vlottere doorstroming van het verkeer in en rond Brussel. Eén boot legt een afstand van 130 km af in plaats van 12 vrachtwagens die elk 102 km afleggen. Dat is een verschil van 1.094 km!
  • Lagere CO2-uitstoot: Scheepvaart is een milieuvriendelijker alternatief voor wegtransport. Door 300 ton aan materialen per schip te vervoeren, wordt de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderd in vergelijking met het gebruik van vrachtwagens.
  • Energie-efficiëntie: Schepen zijn energie-efficiënter dan vrachtwagens, vooral bij het transport van zware en volumineuze ladingen. Dit draagt bij aan een lager energieverbruik en een duurzamer transportproces.
  • Veiliger: In de binnenvaart gebeuren zeer weinig ongevallen en ook de stabiliteit van het schip zorgt ervoor dat de goederen weinig tot niet bewegen. Wat beschadigingen ten goede komt.
  • Tijdsefficiëntie: De aannemer heeft de goederen dicht bij de werf staan en is dus niet afhankelijk van planning van de leverancier of van vertragingen onderweg. Op deze manier zijn de stenen op elk gewenst moment beschikbaar en kunnen ze just-in-time geleverd worden op de werf.

Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv: "Dit project onderstreept de mogelijkheden van onze waterwegen als duurzame transportcorridors. Door de binnenvaart te gebruiken voor het transport van bouwmaterialen verminderen we niet alleen de druk op onze wegen, maar dragen we ook bij aan een duurzamer Vlaanderen."

Ebema werkt aan de levende stad

Ebema, hun motto 'ruimte verbeteren' indachtig, speelt een cruciale rol in dit project. Commercieel directeur Koen Heyens benadrukt het belang van dit soort vervoer: "Bij Ebema streven we ernaar om niet alleen producten van hoge kwaliteit te leveren, maar ook om dit op een zo duurzaam mogelijke manier te doen. Vervoer over het water sluit perfect aan bij onze visie om ruimte te verbeteren door ecologische en innovatieve oplossingen te omarmen."

Het schip vervoert voor dit project onder andere hoogwaardige gestaalstraalde betonstraatstenen formaat 20x10x10 en 20x20x10 cm, in vier kleuren. Ook perronbanden voor de aanleg van moderne bushaltes die geschikt zijn voor slechtzienden en rolstoelgebruikers staan op de planning om geleverd te worden. Op een later moment in het project levert Ebema ook nog waterdoorlatende en doorgroeibare Eco Solutions halfverharding. De infiltratie van hemelwater de aanwezigheid van groen zit dus vervat in dit project!

Aannemer COLAS en de Stad Brussel

Aannemer COLAS heeft bewust gekozen voor watertransport vanwege de voordelen op het gebied van duurzaam vervoer en efficiëntie. Deze keuze weerspiegelt hun inzet voor milieuvriendelijke bouwmethoden en hun bijdrage aan de vermindering van de ecologische voetafdruk van het project.

Daarnaast verdient de stad Brussel erkenning voor hun visie en inzet om dit soort projecten te ondersteunen en uit te rollen. De heraanleg van het Saincteletteplein is een stap vooruit in het verbeteren van de stedelijke mobiliteit en het creëren van een leefbaardere en groenere stad. Dit herinrichtingsproject zal naar verwachting drie jaar in beslag nemen.

Met dit gezamenlijke initiatief van Ebema, COLAS en de stad Brussel zetten we een mooie stap in de richting van een duurzamer en efficiënter transportnetwerk, dat de leefbaarheid van onze steden verbetert en bijdraagt aan een groenere toekomst.

https://www.wegenbouw.be/bedrijven/516743/ebema-n-vhttps://www.wegenbouw.be/bedrijven/587865/colas-belgium
COLAS zal de goederen tijdens de werken verplaatsen naar de werf, een kleine twee kilometer verderopCOLAS zal de goederen tijdens de werken verplaatsen naar de werf, een kleine twee kilometer verderop
24 juni vertrok het schip ZULU van Blue Line Logistics na 4 uur laden om 12u vanuit Ebema Zutendaal24 juni vertrok het schip ZULU van Blue Line Logistics na 4 uur laden om 12u vanuit Ebema Zutendaal