De betonafdeling van Hoogmartens heeft eerder dit jaar in de provincie Antwerpen meegewerkt aan een project met een uitgesproken duurzaam en groen karakter: de aanleg van een ecobuffer in Rumst. Een centraal element in het project was de realisatie van een brede groenbuffer die fungeert als een natuurlijke grens tussen een woonkern en een nabijgelegen industriezone. In het project was tevens de aanleg van een nieuwe rotonde voor voornamelijk vrachtverkeer voorzien, plus de herinrichting van een aantal wegen en een verbetering van de fietsinfrastructuur.
Primeur voor België
Van Loo Projects was de hoofdaannemer voor het project Aanleg Ecobuffer Rumst. Dimitri Vorsters, Projectmanager bij Van Loo: “Ecobuffer Rumst was een omvangrijke opdracht met verschillende facetten. Enerzijds was er de aanleg van de groenbuffer waarbij wij 50 à 55.000 kubieke meter grondverzet hebben gedaan en een ecobuffersysteem hebben gecreëerd met nieuwe wadi’s en grachten om de waterhuishouding op punt te zetten. Anderzijds was het eveneens een project waarbij bestaande straten werden heringericht en onder meer een rotonde werd aangelegd om zwaar verkeer af te leiden van het centrum van het nabijgelegen dorp Terhagen. Voor dit werk hebben wij een beroep gedaan op de mensen van Hoogmartens. Zij hebben alle betonwerken uitgevoerd aan het rondpunt. Maar wat meer dan vermeldenswaard is: wij hebben samen met hen en met ons zusterbedrijf Rumst Recycling ook een insteekweg naar een nieuw toekomstig bedrijventerrein aangelegd in geopolymeerbeton. Noem dit gerust een primeur, want het was de eerste keer dat groen beton in België gebruikt werd voor de aanleg van een rijweg.”
Groen beton staat voor grote CO2-reductie
Wat is geopolymeerbeton? Jimmy Sels, Kwaliteits- en commercieel verantwoordelijke bij Rumst Recycling: “Geopolymeerbeton is een duurzaam alternatief voor traditioneel beton. In traditioneel beton wordt cement gebruikt als bindmiddel. Bij de productie van cement komt veel CO2 vrij, wat het tot een milieubelastend product maakt. Bij het maken van geopolymeerbeton wordt cement vervangen door geopolymeer, een bindmiddel op basis van minerale reststoffen en alkaliën. Dit zorgt voor een CO2-reductie van 70 tot 80%, afhankelijk van de toepassing. Om die reden wordt dit type product ook groen beton genoemd. Geopolymeerbeton heeft dezelfde fysieke eigenschappen als traditioneel beton. Het ziet er hetzelfde uit, maar heeft een dichtere structuur. Dit geeft technische voordelen zoals minder krimp- en scheurvorming; het is bovendien slijtvaster en beter bestand tegen vorst en strooizout.”
Geopolymeerbeton is geen nieuw product. Toch werd het in Rumst pas voor de eerste keer in België gebruikt voor het aanleggen van een rijweg. Jimmy Sels: “In Nederland wordt groen beton al veelvuldig gebruikt in de wegenbouw. Dat dit in België nog niet het geval is, heeft vooral te maken met de productcertificatie die nog niet algemeen op punt staat. Dit brengt met zich dat er eerst allerlei controles op de samenstelling moeten gebeuren alvorens we het beton mogen toepassen. Dat vraagt wat extra tijd, maar heeft de gemeente Rumst er alvast niet van weerhouden om het toch te laten gebruiken. Groen beton past immers mooi binnen het duurzaam en ecologisch karakter van het Ecobuffer project.”
Ervaring door samenwerking
Maxime Versweyveld, projectleider bij Hoogmartens, was verantwoordelijk voor het aanleggen van de eerste rijweg in België met geopolymeerbeton. Maxime: “Werken met groen beton was nieuw voor ons en vroeg dus wel enige voorbereiding. We hebben informatie ingewonnen bij een aantal Nederlandse collega’s die het product al langer gebruiken. Daarnaast kregen we uiteraard ook veel input van de mensen van Rumst Recycling die het beton hebben samengesteld. Extra aandacht ging naar veiligheid. Geopolymeerbeton bevat namelijk bestanddelen die irritaties kunnen veroorzaken aan de ogen en de huid. Onze medewerkers moesten te allen tijde een veiligheidsbril dragen en werkkledij die het lichaam volledig bedekt. Wat betreft het storten en verwerken van het beton hebben wij weinig of geen problemen ondervonden. Na het storten krijgt het product een ietwat groene kleur, maar die verdwijnt na een tijdje zodat het eindresultaat er exact hetzelfde uitziet als bij traditioneel beton. Een belangrijk verschil is wel de snellere uitharding na het storten. Zodra we echter begonnen met het trillen van de betonmortel, werd de specie opnieuw soepel. Geen probleem dus.”
Omdat het de eerste keer was dat geopolymeerbeton werd gebruikt voor een rijweg, werd beslist om er enkel de insteekweg mee aan te leggen. Dimitri Vorsters: “We hebben in België nog geen referenties van wegeniswerken met dit type beton. Daarom hebben we toch enigszins op veilig gespeeld en heeft Hoogmartens de andere wegen nog met traditioneel beton aangelegd. Maar hoe dan ook is het groen betonproject én de samenwerking zeer goed gelopen en zijn we tot een uitstekend resultaat gekomen. Voor ons zusterbedrijf Rumst Recycling was het een beetje aftasten, omdat zij nog niet eerder zo’n groot volume geopolymeerbeton – ongeveer 500 kubieke meter – hadden gedraaid. Voor Hoogmartens was het dan weer nieuw om dit type beton te storten en te verwerken. Gelukkig was het niet de eerste keer dat we samenwerkten. Van Loo heeft al vaak een beroep gedaan op Hoogmartens en we weten perfect van elkaar wat onze sterke punten zijn. Hierdoor kan je in volle vertrouwen met elkaar werken.”
Ook Maxime Versweyveld bevestigt de goede samenwerking met Van Loo Projects en Rumst Recycling. “De communicatie en de informatiedoorstroming zaten goed. Bovendien was het ook qua logistiek zeer handig dat de betoncentrale van Rumst Recycling vlakbij de werfzone lag. Voor ons als Hoogmartens was het zeer interessant om ondervinding op te doen met geopolymeerbeton. Het was een ervaring die ons in de toekomst beslist nog goed van pas zal komen.”
(bron: Hoogmartens)
https://www.hoogmartens.be/https://www.wegenbouw.be/bedrijven/326115/hoogmartens-wegenbouwvacatures Hoogmartens© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer