Wat als je wegen tegen een beperkte bijkomende kost langer in goede staat kan houden? Over die vraag buigt het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) zich. Hun project met asfaltverjongers wordt opnieuw uitgevoerd, drie jaar na de eerste test. Zo moeten ze over enkele jaren een goed idee hebben van welk product en welke toepassingsmethodes het asfalt optimaal beschermen en de levensduur verlengen. Infraspecialist Hoogmartens voerde, als terugkerende partner, de tweede fase van het proefproject uit.
In 2020 werd het eerste proefproject uitgevoerd. Het opzet: een aantal asfaltverjongende producten testen die op lange termijn de kwaliteit van het wegdek moeten bewaren. Het voordeel van deze producten: ze worden bovenop de toplaag aangebracht tegen een beperkte kostprijs. Als blijkt dat ze de levensduur van het asfalt aanzienlijk verlengen en zo dure herstellingen en de bijhorende verkeershinder uitstellen, is dit dus een interessante optie in de toekomst. AWV ging op onderzoek en liet testvakken aanleggen op de N-weg tussen Bilzen en Tongeren.
VIER PRODUCTEN, VIJF RIJVAKKEN
Ondertussen zijn er al diverse zogenaamde asfaltverjongers op de markt. Meer nog: in Nederland is dit soort producten al meer dan twintig jaar getest en ondertussen zijn diverse toepassingen gevalideerd voor gebruik op snelwegen. Vier van de Nederlandse producten voor levensverlengend onderhoud werden geselecteerd voor dit proefproject. Tom Hoogmartens van uitvoerend aannemer Hoogmartens: “Het gaat enerzijds om coatings, die een beschermende laag vormen. Anderzijds zijn er echte asfaltverjongers, die in interactie gaan met het bitumen in het asfalt en dat terug elastischer maken, de hechting verstevigen en kleine scheuren opvullen. Die wisselwerking houdt de weg langer in goede staat.”
In dit proefproject onderzoekt AWV de duurzaamheid, de efficiëntie en het rendement van vier concrete producten. Door ze op aanpalende proefvakken aan te brengen, over een afstand van 500 meter, is een vergelijkende studie mogelijk. Een vijfde proefvak bestaat uit gewoon asfalt, met de traditionele bestrijkingsmethode met steentjes in bitumen en zonder toevoeging van een extra product. Zo is er ook een nulmeting tijdens elke fase van het proefproject.
TWEEDE LUIK VAN START
Gedurende de afgelopen maanden en jaren werden de verschillende rijstroken op regelmatige basis visueel geïnspecteerd. Daarnaast werden ook al geluidsmetingen en stroefheidsmetingen gedaan. “Het is nog te vroeg om conclusies te trekken, maar het asfalt gedraagt zich perfect”, weet Tom. “De producenten van deze levensverlengende oplossingen raden aan om na drie jaar de behandeling te herhalen. Vandaar dus het tweede luik in dit proefproject.” Binnen elk proefvak wordt opnieuw een zone bestreken met hetzelfde product. Dit keer over een lengte van 250 meter en met 50 meter onbehandeld wegdek tussen.
Dat onbehandelde stuk doet dienst als referentievak. Over enkele jaren kan dus perfect vergeleken worden wat de kwaliteit van het asfalt is zonder behandeling, met één behandeling en met een herhaling na drie jaar. Daaruit vloeien dan idealiter aanbevelingen uit voort om de maximale levensduur van asfaltwegen te garanderen.
Volgens Tom Hoogmartens is er alvast veel potentieel. “In Nederland worden deze producten al in de praktijk gebruikt. Ze zijn gevalideerd voor gebruik op snelwegen. Dat betekent dat ze aan zeer hoge eisen voldoen, zoals een korte verwerkingstijd. Een kapotte weg uitbreken en volledig opnieuw aanleggen vraagt tijd. dat brengt heel wat verkeershinder met zich mee. Bij behandeling met een asfaltverjonger is de weg opnieuw berijdbaar zodra de stroefheid behaald is en dat is na een paar uur al. Concreet is het dus perfect mogelijk om de weg ’s nachts te
behandelen en de volgende ochtend al terug te openen voor het verkeer. Bij onze noorderburen wordt zo 50.000 tot 60.000 vierkante meter aan wegen per nacht aangepakt.”
DE SECTOR VERDUURZAMEN
Kosten drukken, verkeershinder vermijden en de verkeersveiligheid verhogen zijn uiteraard belangrijke argumenten om het verlengen van de levensduur te onderzoeken voor asfaltwegen. Toch is ook het duurzaamheidsaspect niet weg te denken. Het aanleggen van nieuw asfalt vraagt om nieuwe grondstoffen en heel wat energie. “Als familiebedrijf proberen we altijd duurzaam te ondernemen. Meewerken aan dit soort projecten geeft die missie een extra boost”, vindt Tom Hoogmartens. “Vandaag wordt een weg aangelegd en pas als die helemaal versleten is, gaat men terug aan de slag. Tegen dan is enkel een volledige heraanleg nog mogelijk. Wij geloven heel sterk dat het anders kan. Als de levensduur met bijvoorbeeld tien jaar kan verlengd worden door om de paar jaar een product erop te sproeien, dan maakt dat een wereld van verschil. En voor ons als partner is het interessant om met deze producten en de toepassing ervan kennis te maken. Zo zetten we nu al stappen naar de toekomst.”
artikel uit infra magazine #4 - 2023 > hier downloadenhttps://www.hoogmartens.be/https://wegenenverkeer.be/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer