Net zoals een woning op stevige fundamenten moet rusten, is een stabiele ondergrond de basis van een sterke weg. Met een soil compacter geef je de ondergrond de nodige dichtheid. Dynapac ontwikkelde een nieuwe optie op op hun soil compacters, voor het CA-gamma vanaf CA2500 tot CA6500, die het aantal walsgangen drastisch vermindert. Met Seismic verbruik je zo de helft minder brandstof en een kwart minder tijd tijdens deze fase van de uitvoering.
De gepatenteerde applicatie Seismic verenigt machinebouw en techniek met wiskundige formules. Een uitgekiend algoritme analyseert en optimaliseert de trilling in de drum, zodat die resoneert met de trillingen in de grond. De resonantie versterkt deze trillingen waardoor de machine minder vaak over de ondergrond moet walsen. “Waar normaal gezien een zevental passen nodig zijn, slagen we er met Seismic in dit tot vijf te reduceren. Bovendien is elke walsgang een stuk efficiënter en energiezuiniger.
Minder tijd en minder brandstof verbruiken, vertaalt zich logischerwijs in een aanzienlijke besparing op het budget. Zo is de investering, die al bij al beperkt is, vlot terugverdiend op grotere werven”, zegt Freddy Lessmeister, General Manager
Aftermarket Logistics bij Dynapac. “De doorlooptijd verkort en ook vanuit een ecologisch standpunt is dit een grote stap vooruit.”
OFFICIËLE RESULTATEN EN CERTIFICAAT
Bij de initiële lancering van deze innovatieve optie, anno 2019, was Dynapac bewust voorzichtig in zijn beloftes over de Seismic. Toen spraken ze van een 20 tot 25 procent brandstofbesparing.
Ondertussen zijn er officiële cijfers vastgelegd door het onafhankelijke VTI, het Zweedse Nationaal Instituut voor Wegen Transportonderzoek. “Eerder deden we zelf al een test in de Antwerpse haven, maar de testsite van zo’n 600 vierkante meter was te klein om resultaten correct te voorspellen. Het VTI noteerde 55 procent minder brandstofverbruik. Met dat cijfer kunnen we echt uitpakken. Wie grotere werven heeft, zoals de aanleg van kilometers autostrade, haalt hier snel zijn voordeel uit.”
Een grote impact dus met een eerder beperkte investering. Het implementeren van de optie op de soil compactors is namelijk niet zo ingrijpend. In de drum zelf zit de nodige hardware om de frequentie van de trillingen te sturen. Het algoritme wordt dan geprogrammeerd in de controller van de soil compactor.
OOK VOOR ASFALTROLLERS?
Momenteel is Seismic enkel optioneel beschikbaar bij de grote grondverdichtingswals van Dynapac. Achter de schermen werken de engineers al volop aan een uitbreiding van de mogelijkheden. Naar andere machines binnen de reeks soil compactors, maar ook daarbuiten. Freddy: “Tot voor kort veronderstelden we dat Seismic geen echte meerwaarde zou hebben voor het verdichten van asfalt, omwille van de geringe dikte. We bekijken dingen graag uitvoerig alvorens een beslissing te nemen en zo ontdekten we dat dit toch potentieel heeft. We hopen dan ook de komende tijd een versie voor asfaltmachines te ontwikkelen en te implementeren.”
Na de officiële voorstelling van Seismic tijdens Bauma in München kwam de verkoop van het innovatieve systeem in een stroomversnelling. Grote contractors geven erg positieve feedback en raden de optie aan hun collega’s aan. “Wij waren al overtuigd van de positieve impact van dit systeem, maar natuurlijk is de goede ervaring in het werkveld zelf de sleutel tot succes. Fijn dus om te zien dat onze voorspellingen en meetresultaten zich vlot vertalen naar effectieve impact.”
PIONIER IN ELEKTRIFICATIE
Dat Dynapac inzet op efficiënter en tegelijk duurzamer werken, is niet nieuw. In 2000 al bouwde de fabrikant het eerste prototype van een kleine elektrische roller. Die stond vijftien jaar als showcase op de productieplant. Toen de technologie verder ontwikkeld was, pikten de engineers de draad terug op. Zo zette Dynapac enkele jaren geleden als eerste een lijn elektrische rollers in serieproductie in de markt, onder de noemer Z.ERA.
Voorlopig gaat het om de kleinere asphalt compactors zoals CC900e en CC1000e, de city paver, alsook enkele compact equipment modellen”, verduidelijkt Freddy Lessmeister. “Uiteraard streven we ernaar in de toekomst ook onze grotere machines elektrisch aan te drijven. In combinatie met de Seismic zal dat een ijzersterk duo worden. Terwijl elektrificatie start bij de kleinere machines focust de Seismic voorlopig op de grootste in ons gamma. Het wordt dus wachten tot ze elkaar kruisen.”
ENKELE CIJFERS OP EEN RIJ
∙ 55 % minder brandstof
∙ 25 % minder tijd
∙ 40 % efficiënter verdichten
∙ 28.000 kg CO² bespaard per jaar per machine
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer