Verkeer op de weg brengt geregeld geluidshinder met zich mee. Het rolgeluid is daar een belangrijke oorzaak van. Daarvoor is nu een nieuwe oplossing. Fijne groefjes in het betonnen wegdek verminderen dat geluid. De innovatieve techniek kreeg de naam Next Generation Concrete Surface (NGCS). Op de E313 tussen Lummen en Ham heeft Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de techniek al toegepast.
Rolgeluid ontstaat door contact tussen de wielen van een voertuig en het wegdek. In België wordt daarom steeds vaker asfalt met een geluidsarme toplaag gebruikt. Op de E313 was dat evenwel geen goede optie. Omwille van de zware belasting is de snelweg destijds aangelegd in doorlopend gewapend beton. Dat resulteert in een aanzienlijk rolgeluid. “Om op deze weg asfalt met een geluidsarme toplaag toe te passen, hebben we een laag van minimaal 7 centimeter nodig. Dat zou problemen opleveren voor de vrije hoogte onder bruggen, bij vangrails en zo meer”, zegt AWV. “Om de overgang tussen asfalt en beton drempelloos te realiseren, moet het beton trouwens ingefreesd worden, met als resultaat een zwakke plek in de bestaande verharding van gewapend beton.”
Om die complexiteiten te vermijden, ging AWV op de E313 aan de slag met de Next Generation Concrete Surface (NGCS). Machines met diamantschijven frezen daarbij groefjes van 1 en 4 millimeter in de betonnen rijweg. Het resultaat: minder contactoppervlak tussen de wielen en het wegdek, en een reductie van het rolgeluid, aan de bron en in de omgeving.
TECHNIEK MET DUURZAAM RESULTAAT
Een tweede belangrijke reden om te kiezen voor NGCS is het langdurige effect op de geluidsoverlast. Asfalt met een geluidsarme toplaag heeft dan wel een initiële geluidsreductie van 6 dB(A), maar dat effect neemt jaarlijks af. Na ongeveer 8 jaar moet de toplaag daardoor weer vernieuwd worden. De initiële geluidsreductie van NGCS bedraagt minder, namelijk 4 dB(A). Ook deze neemt na verloopt van tijd wat af, maar stabiliseert na twee jaar op 2 dB(A). Nadien blijft de geluidsreductie stabiel.
Een duurzaam resultaat dus. “Dezelfde techniek werd in 2021 toegepast op de Antwerpse Ring en daar deden we al controlemetingen”, benadrukt AWV. “De langetermijneffecten waren al gekend uit een proefproject op de N44 in Maldegem en de metingen in Antwerpen hebben dit bevestigd. We verwachten dus dezelfde resultaten op de E313.”
TRAJECT VAN RUIM 16 KILOMETER
Op die E313 neemt AWV het stuk snelweg tussen Klaverblad Lummen en Complex Ham onder handen, goed voor een strook van 16,5 kilometer. Deze werken kaderen in een ruimer project, voor de aanleg van nieuwe spitsstroken. Bij de toepassing van NGCS gaat het concreet om drie zones. De eerste daarvan, tussen het Klaverblad en de brug van de N717, is al behandeld. Later dit jaar volgen zone twee in Beringen en zone drie in Tessenderlo. De zones zijn bepaald in functie van de noodzaak. Het gaat om woningclusters, met een voldoende densiteit aan woningen binnen de 100 meter van de rand van de E313 en metingen van een voldoende hoog geluidsniveau. In deze zones is de bestaande betonstructuur bovendien nog in goede staat en kan die dus voorzien worden van groeven.
Het gaat, in elk van de drie zones, om een toepassing over de volledige breedte van de snelweg. Het Agentschap heeft vertrouwen in de positieve impact.
Uiteraard zullen metingen volgen. Aanvullende maatregelen worden niet uitgesloten. De komende twee jaar worden de geluidsmetingen nauwgezet opgevolgd en voortdurend afgetoetst aan de drempelwaarden. Blijkt daaruit dat aanvullende geluidsschermen zinvol zijn, dan wordt bekeken welke posities en dimensies hiervoor noodzakelijk zijn. Met de zones waar die schermen op termijn eventueel komen, is alvast rekening gehouden bij de wegenwerken. Zo trekken bijvoorbeeld nutsvoorzieningen geen kabels waar deze schermen potentieel geplaatst zullen worden.
GELUID ALS GROTE BEZORGDHEID
Dat AWV zoveel belang hecht aan het akoestische aspect van de snelweg is geen toeval. Naar aanleiding van de MER-studie voor de werken op de E313 organiseerde het Agentschap enkele info- en luistermomenten voor de burgers. Geluid bleek een grote bezorgdheid van de omwonenden. Zij pleitten ervoor om aan te vangen met een aantal geluidsmetingen. De impact van de nieuwe spitsstroken zou weinig verschil maken op de geluidsimpact. De metingen toonden evenwel aan dat er al hoge geluidsniveaus voorkwamen bij de dichtstbijzijnde woningen. Daarom omvatte het MER enkele milderende maatregelen, zoals deze innovatieve technologie.
artikel uit infra magazine #2 - 2023 > hier downloadenhttps://wegenenverkeer.be/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer