Op de webpagina van de Royerssluis vind je voortaan een link naar de livestream van de werken én een maandelijkse timelapse video. Op die manier kan iedereen de renovatie van de sluis de komende jaren van nabijvolgen. De Royerssluis is een belangrijke scheepvaartverbinding tussen de Schelde en het Albertkanaal en wordt de komende jaren grondig gerenoveerd. De sluis wordt langer en breder om moderne en grotere binnenschepen toegang te geven tot het Albertkanaal.
Livebeelden én een timelapse video
De timelapse camera is opgesteld op de uitkijktoren ter hoogte van de werfketen en geeft een beeld van de Schelde richting de dokzijde. Momenteel zijn de werken aan de kofferdam, die in aanbouw is, te zien. “Elke maand zal er met deze beelden een korte timelapse video gemaakt worden. Zo geven we telkens een mooie, korte samenvatting van het werk dat die maand gerealiseerd werd”, zegt Sofie Nullens, projectleider voor de renovatie van de Royerssluis en ingenieur bij de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De livebeelden worden gefilmd door een beweegbare camera die momenteel geplaatst werd op de sluismeesterswoning, centraal in de werfzone. Met een kleine vertraging richting internet kan zo iedereen de werken vanop afstand meevolgen. “Dat standpunt zal tijdens de werken nog verschillende keren wijzigen”, zegt Sofie Nullens. “Op die manier kunnen we ook andere delen van de werf in beeld brengen als dat interessanter is.”
Bouw kofferdam: essentieel voor renovatie sluis en bereikbaarheid haven
De werken aan de Royerssluis verlopen volgens schema. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de bouw van een kofferdam. Die is essentieel voor de renovatie van de sluis, maar ook voor de bereikbaarheid van de haven. De kofferdam zorgt voor een waterdichte scheiding van de bouwput en de Schelde. Zo kunnen de werken aan de sluis ‘in den droge’ uitgevoerd worden. Daarnaast zal het verkeer van en naar de haven vanaf midden juni over die dam rijden, in plaats van over de sluis. Zo zal het wegverkeer de komende jaren weinig tot geen hinder ondervinden van de grond-, beton- en staalwerken die er in de meer dan 20 meter diepe bouwput zullen plaatsvinden.
In juni gaat de volgende fase van start. Naast de opening van de nieuwe wegenis vangen de uitgraafwerken van de bouwkuip aan en wordt de oude Royerssluis afgebroken. “De sluis is meer dan 100 jaar oud en beantwoordt niet meer aan de noden van de hedendaagse scheepvaart. We zullen de ‘oude’ sluis volledig slopen, om ze daarna te verlengen en te verbreden”, zegt Sofie Nullens.
Meer informatie / beeldmateriaal
De livestream, de eerste timelapse video en meer informatie over de werken aan de Royerssluis vind je op de website.
Nieuwe Royerssluis zorgt voor betere toegankelijkheid haven en Albertkanaal
De werken aan de Royerssluis zijn in oktober 2021 gestart en zullen enkele jaren duren. Deze belangrijke scheepvaartverbinding tussen de Schelde en het Albertkanaal wordt grondig gerenoveerd en uitgebreid tot een performante binnenvaartsluis die moderne binnenschepen vlot en veilig zal behandelen. De sluis wordt aanzienlijk langer (van 180 naar 230 meter lengte) én breder (van 22 naar 36 meter) waardoor ze grotere binnenschepen efficiënt kan versassen en het transportvolume naar het Albertkanaal verhoogd kan worden.
Deze werken aan de Royerssluis gebeuren in opdracht van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (Vlaamse overheid) en Port of Antwerp-Bruges. Aannemersconsortium Rinkoniên, dat bestaat uit Artes Group, CIT Blaton, Boskalis, Mobilis en Stadsbader, staat in voor renovatie van de Royerssluis. De Vlaamse overheid en Port of Antwerp-Bruges financieren het merendeel van de 288 miljoen euro die naar de sluisrenovatie gaan.
meer info© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer