HDPE olieafscheider zuivert water op gerenoveerde landingsbaan luchthaven Antwerpen

Gepubliceerd op 16-03-2023 17:35

Een stevige tarmac en een goede afwatering. Daarin moest de renovatie van de landingsbaan op de Antwerpse luchthaven in resulteren. Willemen Infra nam de uitdaging aan, in samenwerking met de Aertssen Groep. Voor de riolering en afwatering kozen ze een dubbelwandige HDPE koolwaterstofafscheider van Collinet.

bron foto: Infra Magazine bron foto: Infra Magazine

Na meer dan veertig jaar zonder structureel onderhoud was de luchthaven van Deurne aan grote infrastructuurwerken toe. Het oude asfalt van de landingsbaan werd afgefreesd en de baan kreeg drie nieuwe asfaltlagen met een naadloze toplaag. Ook de verlichting, bakens en markeringen werden vernieuwd. In totaal verwerkten Willemen Infra en de Aertssen Groep meer dan 27.000 ton asfalt.

REGENWATERAFVOER MET KOOLWATERSTOFAFSCHEIDER

De baan kreeg ook een hemelwaterafvoersysteem van 3 kilometer verborgen goten en 4,5 km riolering die het regenwater naar een opvangbekken leidt, die het vertraagd afvoert. Voor de behandeling van het afvloeiend water van de landingsbaan ontwikkelde Collinet een dubbelwandige HDPE olieafscheider van klasse 1 die met zijn extreem zware coalescentiefilter voldoet aan de strengste lozingsnorm. De volledige eenheid heeft een verwerkingscapaciteit van maximaal 500 liter per seconde, een buitendiameter van 2,80 meter en een totale lengte van ongeveer 24 meter.

Rudy Vandervost, salesmanager bij Collinet, legt uit: “De afscheider bestaat uit twee afzonderlijke delen die in serie zijn geschakeld. In het eerste compartiment van de afscheider bezinken de zwaardere materialen zoals slib of modder. De slibafscheider heeft een netto volume van 50.000 liter. Vervolgens komt het water via een overloop in het tweede compartiment met een capaciteit van 45.000 liter, waar lichte stoffen zoals paraffine of stookolie naar de oppervlakte drijven. Het water verlaat het toestel via een systeem van bochten met een sifon bovenaan, terwijl
het afval in de tank blijft.”

Het afsluitingssysteem met vlotter controleertde waterlijn om de dikte van de olielaag op het wateroppervlak te bepalen. Heeft de drijver een bepaalde diepte bereikt? Dan sluit het systeem automatisch de doorgang. Een alarmdetectiesysteem waarschuwt tijdig, vóór deze automatische sluiting van de doorgang, dat de olieafscheider moet worden gereinigd. Dan heeft de luchthaven nog voldoende tijd om een erkende reinigingsdienst in te schakelen.

EEN TOEGEWIJDE LEVERANCIER

Gert De Boeck, projectleider bij Willemen Infra, blikt tevreden terug op de samenwerking. “Collinet bood een kwaliteitsoplossing in overeenstemming met het bestek en toonde betrokkenheid vanaf de voorbereidende werkzaamheden tot aan de oplevering. Na het graven van een grote put, het droogzuigen en het storten van een fundering hebben we de afscheider geïnstalleerd. Ondanks zijn omvang woog de afscheider niet veel en kon hij gemakkelijk met twee kranen worden geïnstalleerd. Vlot en efficiënt.”

artikel uit infra magazine #1 - 2023 > hier downloadenhttps://www.deschacht.eu/
Voor de riolering en afwatering kozen ze een dubbelwandige HDPE koolwaterstofafscheider van CollinetVoor de riolering en afwatering kozen ze een dubbelwandige HDPE koolwaterstofafscheider van Collinet
artikel uit Infra Magazineartikel uit Infra Magazine