Het viaduct van Vilvoorde is dringend aan renovatie toe. Grondig onderzoek heeft aangetoond dat de werken omvangrijker zijn dan initieel geraamd. “Maar we gaan ermee door”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Een brug die zich in slechte toestand bevindt, moeten we aanpakken als we de veiligheid willen blijven garanderen. We willen brokkelbruggen voorkomen.” Het project is in deze fase al goed voor een investering van meer dan 500 miljoen euro. Zoals bij alle infrastructuurwerken hebben ook hier de inflatie en grondstofprijzen een impact op de prijs.
De eerste auto’s reden er in 1978, ze is dus al 45 jaar een vaste waarde. 22 rijen gigantische pijlers, 1700m lang en elke werkdag kruisen zo’n 90.000 auto’s haar van oost naar west en omgekeerd. Het bekendste ‘kunstwerk’ (de vakterm voor bruggen en tunnels) van het land is toe aan een grondige renovatie om de veiligheid te kunnen blijven garanderen. Het ‘Viaduct Zeekanaal Brussel-Schelde’, beter gekend als het ‘Viaduct van Vilvoorde’ wordt wel eens de belangrijkste brug van ons land genoemd. De brug werd in de jaren ’70 gebouwd met het oog op een verwachte levensduur van 100 jaar. Echter na zeer intensief gebruik, bevindt de brug zich in categorie 4 wat betekent “slechte toestand”. Er dringt zich dus een grote renovatie- en saneringsoperatie op.
Vlaams minister Lydia Peeters: ‘’We kampen in Vlaanderen met een historische onderhoudsachterstand van onze bruggen en tunnels. Dat zorgt dat we met een grote nood aan investeringen zitten, investeringen die we moeten doen als we de veiligheid willen blijven garanderen. De staat van onze bruggen en tunnels verbeteren en die infrastructuur verzekeren voor de toekomst staat dan ook heel hoog op mijn prioriteitenlijst. We zijn aan een historische inhaalbeweging bezig en ook het Viaduct van Vilvoorde zal grondig gerenoveerd, gesaneerd en verstevigd moeten worden. Dit project is in deze fase al goed voor een investering van meer dan 500 miljoen euro, en daarmee verzekeren we de toekomst van wat misschien wel dé kransslagader van ons Vlaams wegennet is. Zo verzekeren we de komende generaties van een viaduct dat én er nog eens 50 jaar bovenop kan doen én gereed is voor de herinrichting van de Ring rond Brussel.”
Totaalrenovatie halverwege de levensduur
Het Viaduct van Vilvoorde werd in de jaren ‘70 ontworpen met het oog op een honderdjarig bestaan. Ongeveer halfweg en na volle benutting is het dan ook niet onlogisch dat het grondig gerenoveerd, gesaneerd en verstevigd moet worden. Het zijn ingrijpende werken, waarbij het hele viaduct gerenoveerd zal worden.
Minister Peeters: ‘’We pakken niet alleen de bovenbouw aan, maar werken ook aan de onderliggende draagstructuur, de oplegtoestellen en de binnenkant van het Viaduct. Net zoals zoveel bouwwerken uit de jaren ’70 bevat het Viaduct ook een asbesthoudende coating. Die zal ook worden gesaneerd. We kunnen het ons niet veroorloven om de belangrijkste brug van Vlaanderen te laten aftakelen tot onder een kritiek niveau. Het Viaduct is immers een onmisbare schakel in ons economisch weefsel, en deze renovatie zorgt dat die schakel ook de komende generaties betrouwbaar, veilig en beschikbaar blijft’’.
bron:
https://www.lydiapeeters.be/nieuws/https://www.werkenaandering.be/nl/werken-aan/weginfrastructuur/viaduct-vilvoorde© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer