Ook dit jaar voorziet minister Peeters structurele ingrepen aan snelwegen, tunnels en bruggen: “In 2023 zijn er 46 grote werven op onze snelwegen, goed voor een investering van 569 miljoen euro, exclusief de Oosterweelwerken. Deze investeringen garanderen een veilig en robuust Vlaams wegennet dat klaar is voor de toekomst. We vernieuwen het wegdek, renoveren bruggen en tunnels, leggen spitsstroken aan en plaatsen geluidsschermen en portieken voor dynamische signalisatie. Maar we herstellen en saneren ook. Zo verlengen we niet alleen de levensduur van onze infrastructuur maar zorgen we ook voor verbetering in verkeersveiligheid, doorstroming en capaciteit.”
Op werkdagen rijden we maar liefst 62 miljoen voertuigkilometers* op de Vlaamse snelwegen, een enorm aantal voor een relatief kleine regio. Onze autosnelwegen liggen centraal in één van de drukste vervoersregio’s van Europa, met veel internationaal vrachtverkeer. Dat verkeer belast onze wegen, bruggen en tunnels, die al met een onderhoudsachterstand kampen.
Werken aan 24 bruggen en 6 tunnels
Uit het laatste rapport** van AWV blijkt dat de kwaliteit van onze Vlaamse autosnelwegen voor het derde jaar op rij verbetert. Minister Peeters is vastberaden om die positieve evolutie aan te houden met deze nieuwe investeringen.
Daarnaast telt Vlaanderen heel wat kunstwerken zoals bruggen en tunnels waarvan het gros dateert van de jaren ‘60 en ‘70. Vele van deze kunstwerken zijn verouderd en hebben nood aan een grondige renovatie. De minister stelt ook dit jaar een hoog investeringsritme voorop om stap voor stap die achterstand weg te werken. “Voor mij primeert altijd de verkeersveiligheid en daarom doe ik deze legislatuur een grote inhaalbeweging in het renoveren en vervangen van kunstwerken. Ik heb hiervoor een plan van aanpak 2020-2030 laten opstellen waarvoor ik deze legislatuur een budget van 1,6 miljard euro uittrek. Die prioriteit wordt ook weerspiegeld in onze snelwegwerven. Van de 46 grote werven zijn er maar liefst 24 werken aan bruggen en viaducten en 6 aan tunnels waaronder belangrijke tunnelrenovaties”, aldus minister Peeters.
Aandacht voor minder hinder
Wegenwerken zorgen onvermijdelijk voor hinder. “Laat je niet verrassen en check wegenenverkeer.be voor je vertrek,” adviseert AWV. “Zo zie je precies op welke snelwegen welke werken met welke hinder gepland zijn.”
In 2023 wordt de grootste hinder verwacht met
Om de hinder te beperken stemt AWV de timing van de werken af met partners als Touring, VAB, Febetra, VOKA en Logistiek Vlaanderen. Ook worden gelijktijdige grote wegenwerken in dezelfde omgeving vermeden, en worden omleidingsroutes vooraf onderzocht om ze hindervrij te houden.
Veiligheid aan werven prioriteit
Op de werven zijn dag en nacht arbeiders aan het werk. “Bij het inrichten van een werf worden zeer strikte maatregelen genomen om de veiligheid aan de werfzone te verhogen. Helaas zien we elk jaar ongevallen aan werven. Daarom nogmaals een oproep om de snelheidslimiet en signalisatie te respecteren. Wees dus extra aandachtig bij het naderen van een werfzone,” zo roept minister Peeters op.
De snelheid aan werven wordt trouwens gecontroleerd met - naast bemande controles - ook de inzet van semi-vaste snelheidscamera’s en van mobiele trajectcontroles.
* Cijfers 2022 Vlaams Verkeerscentrum / ** Rapport Staat van de autosnelwegen (PMS) 2022
Fiches grote werven 2023 downloaden© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer