Maandag 23 januari is in Zeebrugge gestart met de bouw van de Scheldetunnel, een cruciaal onderdeel van de Oosterweelverbinding die de Ring rond Antwerpen zal sluiten. Onder het toeziend oog van Vlaams minister Lydia Peeters, Brugs burgemeester Dirk De fauw en Antwerps havenschepen Annick De Ridder begonnen de eerste betonmixers in Zeebrugge te draaien. Aannemersconsortium COTU zal hier de komende twee jaar acht betonnen tunnelelementen bouwen. Begin 2025 komen de tunnelelementen naar Antwerpen.
De voorbereidingen voor de Scheldetunnel gingen in 2021 van start, met het uitgraven van een bouwdok in Zeebrugge. Die locatie werd niet toevallig gekozen. De Vlaamse regering wilde gelijktijdig met het bouwdok werk maken van andere investeringsnoden in de haven. Op die manier kon werk met werk gecombineerd worden. In Zeebrugge was voorzien in de verbreding en verdieping van een eerste deel van het Boudewijnkanaal, om de haven commercieel verder te ontwikkelen.
Bouwen aan een betere mobiliteit
De werken in Zeebrugge mogen dan al even aan de gang zijn, het is pas vanaf vandaag dat de tunnel zichtbaar zal worden in Zeebrugge. De komende twee jaar bouwt aannemersconsortium TM COTU* acht tunnelelementen die na 2025 zullen afgezonken worden op de bodem van de Schelde. Een dergelijke afzinktunnel is niet nieuw voor Antwerpen. De Kennedytunnel werd in de jaren ‘60 op dezelfde manier gebouwd. Na decennia heeft deze tunnel in het zuiden van
Antwerpen haar limieten bereikt, de nieuwe tunnel zal dan ook geen dag te vroeg in gebruik worden genomen. Lantis bereidt de komst van de tunnelelementen grondig voor om de tunnel open te kunnen stellen vóór 2030.
Lydia Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken: "De dagelijkse realiteit op de Antwerpse Ring, waar files eerder regel dan uitzondering zijn, toont de absolute noodzaak van het Oosterweelproject aan. Antwerpen heeft dringend behoefte aan extra Scheldekruisende capaciteit. Het is goed dat we vanaf vandaag eindelijk kunnen aftellen naar het moment waarop de tunnel naar Antwerpen komt. Niet alleen automobilisten varen er wel bij, ook fietsers zullen gebruik kunnen maken van een 6 meter brede fietstunnel –de grootste fietstunnel van Europa- die hen zonder lift of trappen naar de andere kant van het water brengt.
Lokale jobs, jobs, jobs
De bouw van de Antwerpse Scheldetunnel biedt ook in Zeebrugge kansen voor lokale tewerkstelling. Heel wat lokale aannemers werden al gemobiliseerd om hun steentje bij te dragen aan de werf.
Werf open voor het grote publiek
Voor wie benieuwd is naar deze indrukwekkende bouwwerf, is er goed nieuws. Op 7 mei stellen COTU en Lantis de werf in Zeebrugge open voor het grote publiek.
Elk tunnelelement =
1. 160 meter lang
2. 42 meter breed
3. 10 meter hoog
4. 60.000 ton
5. 24.300m³ beton
De totale kostprijs van de Scheldetunnel bedraagt 670 miljoen euro. Waarvan de investering in het Bouwdok 150 miljoen euro bedraagt. (inrichten van de werf, grondwerken, bouw van de tunnelelementen zelf,…).
Bekijk het persmoment:
reportage Focus Wtvhttps://www.wegenbouw.be/nieuws/8244/bouw-van-de-nieuwe-scheldetunnel-toegewezen-aan-thv-cotu/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer