“Werkgevers in de bouwsector zien leerlingen uit het duaal leren graag komen. Ze doen op de werf ervaring op, waardoor ze met meer bagage op de arbeidsmarkt komen. Het gebeurt ook regelmatig dat de leerlingen na hun traject blijven plakken”, zegt Bouwunie-gedelegeerd bestuurder Jean-Pierre Waeytens naar aanleiding van het onderzoek van De Tijd waarover de krant vandaag bericht. Het grote probleem met het duaal leren is, volgens Bouwunie, dat de overheid, scholen en ouders het traject nog te veel als “vuilbak van het onderwijs” beschouwen.
“Het duaal leren is zo’n beetje synoniem voor de laatste stap in het watervalsysteem. Terwijl het duaal leren net zoveel meer kan en moet zijn”, benadrukt Bouwunie. De organisatie verwijst naar het buitenland waar duaal leren heel succesvol is en waarbij leerlingen uit het traject zelfs doorstromen naar de universiteit. De oplossing ligt voor Bouwunie voor de hand: overschakelen naar een 100% opgewaardeerd duaal systeem.
Vandaag bestaan het duaal leren en het voltijds leerplan met stage naast elkaar. Jongeren staan voor een keuze. Ofwel volgen ze een traject met een beperkte stage, waardoor hun praktijkervaring minimaal blijft. Ofwel kiezen ze voor een leertraject waarbij ze heel veel ervaring opdoen. “We moeten kiezen voor 100% duaal leren met een grondige opwaardering van de opleiding, net zoals in het buitenland. Op die manier wordt duaal leren een positieve keuze”, aldus Bouwunie.
(bron: Bouwunie)
https://www.constructiv.be/Duaal-leren© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer