Minister Lydia Peeters inspecteert strooiwagens voor de aftrap van de nieuwe winterdienst

Gepubliceerd op 17-10-2022 11:23

Met een laatste inspectie van de strooiwagens trapt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters de nieuwe winterdienst af. “De koude temperaturen komen eraan en dat betekent dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) klaar staat om fietspaden en gewest- en autosnelwegen sneeuw- en ijsvrij te houden. Dit jaar besteden we extra aandacht aan fietsers met nieuwe fietspadstrooiers. Vanaf maandag staan maar liefst 313 strooiwagens en 200 fietspadstrooiers klaar”, duidt minister Peeters.

bron foto: firma Peter Dhauwe uit Hammebron foto: firma Peter Dhauwe uit Hamme

Elke wagen bedient één strooiroute. De strooier past zich aan de breedte van de weg aan om het zout zuinig en efficiënt in te zetten. Tijdens een algemene strooiactie, die meestal ‘s nachts gebeurt, zijn zo’n 560 mensen aan de slag. Een 45-tal AWV-medewerkers coördineren de strooiacties, houden de voorspellingen in het oog en volgen de toestand op de weg op. 

Nieuwe strooiers voor fietspaden 

AWV investeerde de voorbije jaren in eigen strooiers voor fietspaden. “We strooien nu zuiniger met een beter resultaat,” bevestigt minister Peeters. “De nieuwe modellen ontwierp AWV samen met de markt. Ze passen zich beter aan op verschillende types van fietspaden, van brede vrijliggende paden tot de verhoogde fietsstroken.”

Op 7 op 10 van de fietsstrooiroutes zet AWV de nieuwe modellen in met de ambitie om ten laatste in 2024 de volledige fietsvloot te vernieuwen. Op uitzondering van extreme winterse omstandigheden, werken de fietsstrooiers met pekel, wat ecologischer is en sneller werkt.

Betere voorspellingen dankzij burgers

Er wordt zoveel mogelijk gestrooid vóór het glad is. Daarbij helpt het gladheidsmeetsysteem (GMS) dat voorspelt waar het glad wordt door informatie van AWV-weerstations met wegdeksensoren en infraroodcamera’s te combineren met informatie van het KMI. 
“Iedereen kan helpen om de voorspellingen te verbeteren”, zegt David Dehenauw, hoofd weerbureau van het KMI. “Via de KMI-app geef je eenvoudig aan waar het sneeuwt, ijzelt of opnieuw glad is na een stevige winterse bui. Vanaf dit jaar kan je ook een foto sturen, die te zien is in het GMS. Vooral bij sneeuw- of ijzelvorming is die extra informatie bijzonder waardevol”. Ondanks de relatief milde winter vorig seizoen, registreerde de KMI-app meer dan 124.000 meldingen van burgers, waarvan zo’n 10.000 gingen over sneeuw, mist of gevaarlijk wegdek. 

103.000 ton zout in voorraad

Sinds de start van de metingen in 1982 wordt gemiddeld een kleine 40.000 ton nat zout gestrooid. De winter van 2009-2010 blijft recordhouder met 85.000 ton verbruikt zout; het laagterecord zien we in de winter van 1989-1990 met 9.000 ton. Voor het nieuwe seizoen 2022-2023 is er 103.000 ton beschikbaar. “Ruim voldoende om zelfs bij extreme weersomstandigheden de winter door te komen”, stelt de minister gerust. “Onze leveranciers voeren trouwens het zout ook vaker aan via de binnenvaart, een duurzaam alternatief voor transport over land.”
 
Ook deze winterperiode blijft het winteractieprotocol (WAP) actief. Het WAP is een intensieve samenwerking tussen AWV, de Federale Wegpolitie, het KMI, De Lijn, het Vlaams Verkeerscentrum, de provinciebesturen, de Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de Fietsersbond, VAB, Touring, Transport en Logistiek Vlaanderen, Febetra en UPTR. Het WAP optimaliseert de interne communicatie en beschrijft welke acties nodig zijn in winterse omstandigheden om alle weggebruikers snel en correct te informeren.

Strooi-alerts voor steden en gemeenten
Vandaag ontvangen 65 steden en gemeenten alerts wanneer AWV strooit op hun gebied. “Die melding is handig voor gemeentes om de eigen strooiacties op lokale wegen af te stemmen met die van AWV,” zegt de minister nog.

Geïnteresseerde lokale besturen kunnen hier inschrijven.

(bron: AWV)

 

https://www.wegenbouw.be/aanbod/machines/gladheidsbestrijding/