Op vrijdag 10 juni 2022 verwelkomde voorzitter Wim Dom de gasten op het Kasteel van Brasschaat op het jaarlijks traditioneel netwerkevent van VlaWeBo Antwerpen. Het was opnieuw vol huis met een recordopkomst van bijna 400 aanwezigen. In zijn maidenspeech gaf de nieuwe voorzitter de speerpunten aan, welke op moment belangrijk zijn voor de Vlaamse Wegenbouwers. Een snelle en eenvoudige regeling van de schadeclaims ten gevolge van covid-19 blijft de topprioriteit voor VlaWeBo. Daarnaast zijn correcte en aangepaste prijsherzieningsformules meer dan ooit noodzakelijk in de bestekken. Oproep aan bestekmakers: maak komaf met I-indexen in de wegenbouw. Verder nogmaals een oproep aan steden en gemeenten om te blijven investeren in infrastructuurprojecten. En tenslotte blijft ook de veiligheid van de medewerkers een grote zorg.
Na de verwelkoming haalde voorzitter Wim Dom, in zijn speech, de aandachtspunten aan, die de beroepsfederatie als zeer belangrijk beschouwt voor haar leden.
2 vervelende Corona jaren
"Als we samen terugblikken naar deze bijzondere periode met de verschillende golven van de pandemie, die ons zowel professioneel als familiaal ook echt raakten, dan kunnen we wel trots zijn als sector dat we nooit echt zijn stilgevallen. We hebben er samen alles aan gedaan om enerzijds het welzijn en de veiligheid van onze mensen te garanderen en anderzijds om als echte steunpilaren onze klanten, onze opdrachtgevers, niet in de steek te laten en te blijven streven voor het behoud van economische activiteit. Onze stakeholders waaronder Aquafin en Pidpa wisten dit duidelijk te appreciëren en hebben ook mee de kar getrokken om toch te kunnen blijven werken in een veilige omgeving. En in overleg met Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters werd al snel een memorandum opgesteld over hoe een geleidelijke heropstart van de werven kon plaatsvinden. Het mooie weer, vele zaken die gesloten waren en het weinige verkeer op onze wegen waren wel een extra motivatie om onze rol te blijven spelen, maar op het terrein was het niet evident."
Werken onder Corona maatregelen: impact op rendabiliteit, dus correcte compensatie vergoedingen?
"Als dusdanig werken in corona-omstandigheden heeft uiteraard een impact gehad op de uitvoering van onze werken en de rendabiliteit er van . Als ik daarstraks zei “ wij krijgen als wegenbouwers geen geschenken” dan was dit zelfs te zacht uitgedrukt want tot op vandaag hebben we zelfs niet gekregen waar we recht op hebben, hetzij een correcte compensatievergoeding voor de geleden schade bij de uitvoering van werken ten gevolge van de coronamaatregelen. De doelstelling is voor VlaWeBo om lange en tijdrovende discussies over de hangende covid-claims te vermijden en vooral niet te moeten komen tot juridische geschillen. We gaan voor snelle en eenvoudige regelingen. Na meer dan twee jaar zijn de federale besprekingen van een algemene regeling voor alle overheidsopdrachten op niets uitgedraaid. Alles te herdoen dus ...op gewestelijk niveau, met onze verschillende individuele opdrachtgevers."
"Aquafin heeft de voortrekkersrol opgenomen om met ons in overleg te gaan, waarvoor graag bij deze gelegenheid onze dank. En vrij snel en in alle redelijkheid zijn we tot een voorstel van oplossing gekomen. Ook met MOW, gesteund door minister Lydia Peeters, zijn de besprekingen met de sector intussen afgerond. Evenzeer onze dank. Nog andere besprekingen zijn aangevat. We hopen dat alle overige opdrachtgevers zich aansluiten bij deze lovenswaardige en constructieve initiatieven. En nog in het bijzonder een oproep naar de lokale besturen om hierin ook mee te gaan. Laten we als volwaardige partners deze openstaande dossiers nu snel trachten af te ronden. We roepen de bevoegde beleidsmakers op om de beslissingen te nemen die deze “opkuis” mogelijk maken. Voor VlaWeBo is en blijft dit een prioriteit! Want laat het duidelijk zijn, we moeten allemaal samen met elkaar verder en vooruit, want intussen worden we al met nieuwe problemen geconfronteerd: explosieve prijsstijgingen en schaarste van materialen, als gevolg van de oorlogssituatie in Oekraïne ."
Wijzig herzieningsformule voor wegenbouwopdrachten
"Het brengt mij bij de actuele problematiek van rechtmatige prijsherzieningen bij de uitvoering van onze opdrachten. Waar we in het begin nog zondermeer verwezen werden naar de voorkomende – al dan niet gepaste herzieningen in het bestek is er stilaan het besef dat deze niet steeds overeenkomen met de werkelijkheid. We vragen dan ook aan onze opdrachtgevers met een open geest te kijken naar aangepaste herzieningsformules en soepelheid aan de dag te leggen om zelfs iets verder gaan om tot een realistisch vergelijk te komen. Een onderzoek van de prijsevolutie van bepaalde individuele materialen (natuursteen, ijzer, hout, ...) moet zo nodig mogelijk en aanvaardbaar zijn. Voor VlaWeBo is het vandaag meer dan ooit van belang en noodzakelijk dat in de bestekken correcte en aangepaste herzieningsformules worden opgenomen. We vragen met aandrang aan de studiebureau’s en bestekmakers om hier een werkpunt van te maken, om op die manier moeilijkheden en discussies nadien te voorkomen. Maak komaf met I-indexen in de wegenbouw! Voor VlaWeBo zijn herzieningsformules met een I-index, zowel de oude als de nieuwe I2021 onaangepast voor prijsherzieningen van wegenwerken. De nieuwe index I2021 heeft zonder enige twijfel zijn verdienste, maar het is een globale algemene bouw- index en is door zijn samenstelling niet geschikt voor de berekening van correcte prijsherzieningen bij wegenbouwopdrachten. VlaWeBo heeft intussen een gemoderniseerde K2- wegenbouwindex klaar en een bijhorende herzieningsformule. We zetten momenteel de stappen om deze in gebruik te kunnen stellen."
Belang aan continuiteit in het aanbestedingsvolume, rekening houdende met de inflatie
"Ik zei al dat we niet op geschenken rekenen maar vooral in de huidige woelige tijden is continuiteit van het aanbestedingsvolume des te meer van belang, als stabiele basis in een onzekere crisisomgeving. De effectieve inzet van alle beschikbare budgetten inclusief de extra relancemiddelen is een absolute must. Voorhanden middelen voor de sector mogen niet verloren gaan. We rekenen er op maar hebben er alle vertrouwen in dat onze minister zich hier ten volle voor inzet. Daarnaast zouden de investeringsmiddelen moeten gecompenseerd worden in functie van de stijgende lonen en materialenprijzen. Zo is bijvoorbeeld de huidige groeivoet van 3,5 procent van het Gemeentefonds niet voldoende om de inflatieopstoot op te vangen. De steden en gemeenten blijven in Vlaanderen zeer belangrijke opdrachtgevers voor onze sector en we hopen dat ook zij de investeringen blijven doortrekken. Zo niet wordt tegelijk de realisatie van gecombineerde dossiers bedreigd waarin de gemeenten een aandeel hebben. De lokale besturen zijn een van de belangrijke motoren van onze Vlaamse economie en als zij hun investeringen on hold zetten of vooruitschuiven, zal dit in eerste instantie een impact hebben op de lokale economie en voor lokale ondernemers, maar zal een algemene neerwaartse spiraal over heel Vlaanderen niet uitblijven. Een fragiel scenario dat ons als wegenbouwers op zijn minst gesteld toch wat ongerust maakt."
Campagne Rij veilig, wij veilig
"Het kostbaarste bezit in onze eigen wegenbouwbedrijven, blijven natuurlijk de mensen die het allemaal moeten doen. Hun veiligheid moet onze grootste zorg blijven ook al is dat soms moeilijk te rijmen met de impact op het verkeer en de steeds stijgende tijdsdruk. Misschien is het ook omdat ik al iets ouder wordt, of toch me vooral ’s morgens een beetje ouder voel, wil ik iedereen oproepen om in de ‘ratrace’ die we nu vaak lopen, het respect voor mekaar en menselijk contact niet te vergeten. Een compliment, een dankjewel, een luisterend oor of een simpele glimlach kan zoveel betekenen. We juichen daarom de nieuwe campagne van minister Peeters “Rij veilig, wij veilig” voor meer verkeersveiligheid aan wegenwerken, en met focus op ons, wegenwerkers, van harte toe."
De voorzitter sloot af met de nodige bedankingen en een toast, waarna de genodigden er een mooi feest van maakten, zoals je kan zien op de beelden.
https://www.vlawebo.be/afdelingen/antwerpenhttps://www.linkedin.com/company/vlawebo-antwerpen/
© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer