In Flostoy (Havelange) legde algemeen aannemer Roiseux voor rekening van de intercommunale INASEP een nieuwe riolering in een bestaande rijweg aan. Vanwege de soms steile helling koos de opdrachtgever voor buizen van gres. De aannemer installeerde de buizen met de hulp van Deschacht, dat modern, conform en BENOR-gecertificeerd materiaal leverde.
Dit project gebruikte 288 meter buizen van gres serie 160 van 400 millimeter diameter, samen met speciale dichtingsstukken voor de inspectiekamers (geleverd door betonfabrikant Probémal). Waarom gres, dat bijna niet meer voor riolering wordt gebruikt nu andere, lichtere en gemakkelijker te installeren materialen zoals pvc op de markt beschikbaar zijn?
BIJZONDERE OMSTANDIGHEDEN
“De opdrachtgever koos voor gres omdat de weg sterk helde – op één plaats tot 8 procent – maar ook omdat de twee te verbinden delen al van gres waren,” vertelt Serge Lanners, de werfleider van Roiseux. Hij legt uit waarom hij een beroep deed op Deschacht: “Toen we een leverancier zochten, dachten we meteen aan Deschacht. Wij kopen regelmatig hun inspectiekamers, luiken en kolken omdat ze steeds prijs-kwaliteit leveren.”
EEN NIEUWE PARTNER
Het verzoek wekte de belangstelling van Vincent Brehl, technisch verkoopadviseur bij Deschacht. “Met de hulp van een nieuwe partner die BENOR-gecertificeerde buizen levert die voldoen aan de Europese normen konden wij een alternatief voor de bestaande producten op de markt voorstellen.” Het verschil? “De buizen waren op voorraad bij onze leverancier, zodat wij ze zeer snel konden leveren, samen met al het nodige advies en de technische fiches.”
GRES, EEN MATERIAAL VAN VROEGER?
Is gres dan geen materiaal van vroeger, moeilijker te hanteren en te plaatsen? Serge Lanners: “Het klopt dat we steeds minder met gres werken. Het is een oude oplossing, maar gelukkig zijn de buizen geëvolueerd en niet meer vergelijkbaar met die van 20 of 30 jaar geleden. Natuurlijk blijft het werk delicater, omdat gres breekbaar is. Voor toekomstige aansluitingen zal het nodig zijn om met speciaal gereedschap boringen te maken. Dat is ingewikkelder dan bij pvc-buizen, die je met eenvoudige T-stukken verbindt.”
Roiseux en Deschacht zijn bijzondertrots op dit eerste project met gres in Wallonië, dat ongetwijfeld navolging zal krijgen.
artikel uit infra magazine #2 - 2022 > hier downloadenhttps://www.deschacht.eu/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer