Ingenieursbureau Sweco is door De Werkvennootschap aangesteld voor de studie en het ontwerp van de ondertunneling van Gent Dampoort, met inbegrip van de herinrichting van de stationsomgeving, de verlenging van tramlijn 4, de aanleg van de nieuwe tramlijn 7 en de volledige heraanleg van zes pleinen.
“Dit grootschalig project betekent goed nieuws voor de inwoners in en rond Gent: we gaan onveilige situaties ontwarren en zorgen voor een veel betere doorstroming van het verkeer. De ondertunneling van Gent Dampoort zal erg gericht bijdragen tot de stadvernieuwing rondom het station. Sweco heeft alle disciplines in huis om Gent Dampoort om te vormen tot een duurzaam multimodaal knooppunt. Onze stedenbouwkundigen, civieltechnische teams en verkeersspecialisten slaan de handen in elkaar en nemen de leefbaarheid, verkeersveiligheid en mobiliteit nauwgezet onder de loep. Deze ingreep gaat verder dan het louter voorzien van extra infrastructuur, we brengen met een doordacht ontwerp mensen letterlijk en figuurlijk dichter bij elkaar. Met onze Transforming Society Together visie willen wij het verschil maken”, zegt Erwin Malcorps, Managing Director Sweco Belgium.
De verkeersknoop aan het station Dampoort in het noorden van Gent geldt al jaren als één van de gevaarlijkste punten in Gent én Vlaanderen. In september vorig jaar koos de Vlaamse overheid definitief voor een ondertunneling om de knoop te ontwarren. De Werkvennootschap, een afdeling binnen de Vlaamse overheid gespecialiseerd in complexe infrastructuurprojecten, werd verantwoordelijk gesteld om het project op gang te trekken.
De studieopdracht ter waarde van 14,3 miljoen euro (excl. btw) is toegewezen aan Sweco. Vervat in de opdracht zitten tevens de studies rond de aanleg van 11,5 km tramlijn, inclusief ondertunneling van de Heuvelpoort en de heraanleg van 6 pleinen waaronder naast de Dampoort ook het Stapelplein en Museumplein. Sweco is vanuit haar multidisciplinaire expertise ook verantwoordelijk voor het projectmanagement, de flankerende studies en technische bijstand, stakeholdermanagement en projectcommunicatie i.s.m. Connect, en biedt ondersteuning tijdens de uitvoering. De volledige studie moet afgerond zijn in het voorjaar 2024. De start van de werken is voorzien in 2027.
Heraanleg met brede focus op veiligheid en doorgedreven multimodaliteit
De Vlaamse overheid hecht bij het project Dampoort een groot belang aan verkeersveiligheid én aan een doorgedreven multimodaliteit. Met de voorliggende studieopdracht tot ondertunneling wenst ze niet enkel een antwoord te bieden op de vaak gevaarlijke verkeerssituaties op en rond de Dampoort, ze toont evenzeer de duidelijke ambitie om mensen te ondersteunen in de overstap van de wagen naar het openbaar vervoer en de fiets.
Zo moet de Dampoort de functie van stedelijk ‘transferium’ krijgen: een plek waar alle vervoersmodi (auto, trein, bus, tram en fiets) op een gebruiksvriendelijke manier samen komen. De geplande 11,5 km lange tramverbinding tussen het Neuseplein, aan de toekomstige Verapazbrug, en Sint-Denijs-Westrem biedt een antwoord op de lang aanslepende vraag naar een rechtstreekse lijn tussen het noorden en het zuiden van Gent. Met belangrijke haltes aan onder meer de stations van Gent Dampoort en Gent Sint-Pieters wordt dit een essentiële hefboom in de modal shift op het Gentse grondgebied.
(bron: Sweco)
https://www.swecobelgium.be/nieuws/https://dewerkvennootschap.vlaanderen/© 2000 - 2024 Wegenbouw.be | Disclaimer