Sigma bespreekt cijfers en vooruitzichten tijdens jaarreceptie

Gepubliceerd op 01-04-2022 09:48

Sigma, vereniging van invoerders en algemene vertegenwoordigers gespecialiseerd in materieel voor burgerlijke bouwkunde, bouw en goederenbehandeling, hield in februari haar jaarlijkse receptie, en deze keer opnieuw in fysieke vorm. Voorzitter Dries Van Haut maakte van de gelegenheid gebruik om commentaar te geven op de uitzonderlijke cijfers die in 2021 in België werden opgetekend en om te praten over hoe de markt zich in 2022 zal houden.

bron foto: Sigma Federationbron foto: Sigma Federation

Dries Van Haut: "Als we terugblikken op 2021 en de gerealiseerde cijfers vallen onze monden wijd open van verbazing. We dachten dat bomen niet tot in de hemel groeiden – denk maar aan het beeld van David waarmee hij zijn presentatie opende – maar dat bleek niet te kloppen. We moesten vaststellen dat ze toch nog een stuk hoger konden. Er werden records gebroken die voordien onklopbaar geacht werden. Even in cijfers, en daarbij moeten we duidelijk vermelden dat dit gaat over enkel de Sigma leden en we bij de voorstelling van ons Economisch Dossier de volledige markt weergeven met dus ook een gefundeerde inschatting van de niet Sigma leden. Die zitten in deze cijfers dus niet bij. Voor de bouwmachines eindigden we in 2021 op 5678 machines. 22% beter dan de 4630 van vorig jaar en zelfs nog 7% beter dan het vorige recordjaar 2019 waar we op 5303 eindigden. Bij de compacte machines van minder dan 10 ton waren het vooral de minigravers die sterk stegen (25%) De compacte wielladers deden het wat minder spectaculair. Een gelijkaardig verhaal bij de machines van meer dan 10 ton waar het ook vooral graafmachines op rupsen en verreikers waren die de grote stijging in aantallen kenden. De wielladers deden het ook bij de grotere minder goed maar stegen nog steeds met meer dan 10%. En nog een paar losse opvallende cijfers : accessoires zoals scharen en breekhamers stegen met 59% maar brekers en zeven daalden dan weer met 36%. Er werden meer dan 100 dumpers verkocht."

"Voor de generatoren hebben we nog geen exacte cijfers . We merken wel dat bij de prime power er niet zo’n grote verbetering is maar de noodstroom aggregaten deden het wel duidelijk beter dan in 2020. Hoopgevend is ook dat sinds september vorig jaar eindelijk alles begint los te komen en we eindelijk na jaren kommer en kwel mogen hopen op beterschap."

"Bij de goederenbehandeling of lifttrucks zo u wil stelden we een even spectaculair beeld vast als bij de Burgerlijke Bouwkunde. Ook daar een stijging van 22% tov 2021 naar 13215 units volgens de Sigma cijfers. De FEM cijfers toonden zelfs een stijging van meer dan 47% maar zoals bekend sluipen daar soms machines in die niet voor de Belgische markt bestemd zijn en moeten we die cijfers met een kritische blik bekijken. Hier waren het vooral heftrucks die hoge toppen scheerden. De elektrische vorkheftrucks stegen met 44% tot meer dan 3000 units (3109 om juist te zijn) en de heftrucks met verbrandingsmotor stegen met maar liefst 84% tot meer dan 2000 units (2082). Magazijntrucks stegen met zo’n 6 à 7 %. Samenvattend kunnen we dus stellen dat 2021 een absoluut topjaar was. Om in de terminologie van het huis te blijven : een grand cru. Millésimé 2021."

Tot zover de oogst voor 2021. Maar wat zijn de vooruitzichten voor 2022 ?

"De orderboeken zijn fenomenaal. In het laatste kwartaal van 2021 zijn er massaal veel bestellingen genoteerd. Bij de grote bouwmachines hebben we een orderportefeuille die maar liefst 65% hoger is dan vorig jaar en bij de kleine zelfs een bijna ongeloofwaardige +80%. Dat zorgt er natuurlijk voor dat 2022 zeker geen slecht jaar zal worden, op voorwaarde dat we alles tijdig gaan kunnen uitleveren. En daar wringt nu net het schoentje. Klanten kwamen tot de vaststelling dat de levertermijnen snel aan het uitlopen waren en begonnen massaal te bestellen. En dan krijg je toestanden zoals een aantal maanden geleden aan de tankstations in Groot-Brittannië. Maar we moeten opletten voor het ketchupfles fenomeen. Door de combinatie van hoge vraag en leveringsproblemen loopt de keten vast. Als dan op een bepaald moment alles begint los te komen komt er opeens veel te veel tegelijk met de daarbij gepaard gaande problemen en mogelijk zelfs een prijsimplosie. We kunnen dus best maar hopen dat er eerder een moderne knijpfles wordt gebruikt die beter te doseren is dan een glazen fles zoals vroeger."

"In 2022 wordt het grootste probleem 3M. U vraagt zich nu natuurlijk af wat het bedrijf uit Zwijndrecht dat verantwoordelijk is voor de PFOS vervuiling hiermee te maken heeft. Wel… niets. De 3M waar ik op doel zijn men, materials en money. Of anders gezegd : personeel, toelevering van materialen en kosten. Dit werd trouwens bevestigd door een enquête van de Nationale Bank waarin aan bedrijven werd gevraagd wat de remmende factoren waren die hun omzetstijging belemmerden. Kijken we eerst even naar de kosten. Sinds vorig jaar zijn we geconfronteerd geworden met nooit geziene prijsstijgingen ook midden in het jaar. Tussentijdse stijgingen van 4, 5, 6% en meer bovenop de gewone jaarlijkse prijsverhogingen waren en zijn geen uitzondering. Soms zelfs meerdere na elkaar en ook dit jaar zit er nog wel één en ander in die richting aan te komen. Grondstoffenprijzen stijgen fors, energieprijzen gaan door het dak. Om nog maar te zwijgen van de loonkosten. We kenden nog maar pas een loonsprong van 5,15% en het Federaal Planbureau spreekt op haar website al van een volgende overschrijding van de spilindex in april 2022. Die houdt echter nog geen rekening met de door de regering genomen maatregelen om de stijgende energieprijzen te lijf te gaan en zal dus waarschijnlijk pas later plaatgrijpen. Al die stijgende kosten zijn niet steeds door te rekenen aan onze klanten. Denken we maar aan lopende contracten voor onderhoud, jaarprijzen, en zo meer. De inflatie in België stond in januari op maar liefst 7,59%. Het hoogste peil sinds augustus 1983 toen deze 7,9% bedroeg."

"Tweede probleem is de beschikbaarheid van materialen. Volgens sommigen ten gevolge van de pandemie en daarbovenop de ontregeling van het containervervoer door de blokkering van het Suez kanaal door de Evergiven werden we heel plots geconfronteerd met problemen bij de toelevering van allerhande zaken. Eerst waren het grondstoffen zoals staal en hout, toen kwamen er zaken bij zoals computerchips maar ondertussen zijn het de meest banale zaken waar soms plots een nijpend tekort aan is. Zo werd één van mijn eigen leveranciers plots geconfronteerd met het feit dat hij geen modules voor de boordcomputer meer konden krijgen. Niet omdat de chips er niet waren maar een bepaalde eenvoudige connector opeens niet meer te krijgen was. Zo lopen leveringen van machines die ettelijke honderdduizenden euro’s kosten vertraging op door een banale component van enkele euro’s. Dit illustreert hoe we in de supply chain afhankelijk geworden zijn van een vlekkeloze mondiale just-intime distributie en wat de kwetsbare plekken daarvan zijn. Dit noopt de ondernemingen ook om dit model te herbekijken en in ieder geval aan uitgebreidere contingency planning te gaan doen. Naarmate de bottlenecks verdwijnen of er alternatieven gevonden worden zal de situatie wel weer uitklaren maar ondertussen zit er helaas maar één ding op en dat is… geduld hebben."

"Maar ik wil eindigen het allergrootste probleem : mensen. Waar het probleem om goede mensen te vinden al vele jaren ernstig is, is het vandaag de dag ronduit dramatisch. Het lijkt wel of plots alle beroepen knelpuntberoepen geworden zijn. Vrijwel iedere ondernemer, in welke branche dan ook actief, die ik de voorbije maanden sprak gaf als voornaamste probleem het vinden van goede mensen aan. En tegenwoordig wordt het woord ‘goede’ zelfs al uit de zin weggelaten omdat er gewoon helemaal geen kandidaten zijn. Ik vraag me dan ook al een tijdje af waarom dit zo opeens fel verslechterd is. Oké, de economie draait op volle toeren, wat zeker een belangrijke rol speelt, maar in het verleden hebben we nog periodes van hoogconjunctuur gehad waar de tekorten op de arbeidsmarkt toch niet zo erg waren. Het is dan ook hoog tijd dat men in ons Belgenlandje de werkloosheidsval eindelijk eens gaat aanpakken. Ik vrees alleen dat er weinig politici de politieke moed gaan kunnen opbrengen om dat heikel thema aan te pakken. Ik wil ook nog even inzoomen op de technische profielen in onze eigen sector en specifieker nog op de service technici. Zo goed als iedere bedrijfsleider hier in deze zaal heeft wel één of meerdere vacatures daarvoor open staan. De nood wordt steeds groter en het aanbod kleiner. Om die reden hebben we dan ook al een tijdje geleden besloten om een campagne te starten met als doel meer technische mensen naar onze bedrijven te krijgen. We hebben daarvoor de mensen van The Oval Office ingeschakeld. Niet dat uit Washington DC maar het Belgische communicatiebureau. Samen met hen zijn we volop bezig om het beroep van servicetechnieker in onze branche attractiever voor te stellen. On top of my head gooi ik er een aantal kernwoorden uit die in de besprekingen naar voren zijn gekomen en die niet steeds iedereen verbindt met dat beroep : high tech, zelfstandig, gewaardeerd, opleiding, impressionante omgevingen en machines, … In de komende maanden zullen jullie ongetwijfeld nog veel meer horen van deze campagne. Het is immers de bedoeling om behoorlijk wat wind te maken en we zullen er alles aan doen om deze tot een succes te maken. "

Na de toelichting van voorzitter Dries Van Haut werd een bijzonder interessante spreker aangekondigd: Bart Biebuyck, Executive Director van Clean Hydrogen Partnership. Hij is een autoriteit op het gebied van waterstoftoepassingen en gaf hierover de nodige toelichting tijdens de jaarreceptie.

https://sigmafederation.be